Yrtti-iiso (Agastache foeniculum) heräti keskustelua perennojen tunnistuspuolella, joten yritän koota tietoja hiukan yhteen.
Monivuotinen yrtti-iiso on läheistä sukua iisopille, ja molempia voidaan käyttää mausteena tai teeaineksena. Yrtti-iison huulikukat ja lehdet tuoksuvat voimakkasti anikselle, haju jää jopa käteen lehteä hierottuaan. Siniset kukat aukeavat loppukesällä. Kasvi on hyvä mehiläis- ja perhoskasvi. Korkeutta saattaa hyvässä maassa tulla reilustikin toista metriä, mutta kasvi pysyy hyvin tukematta pystyssä. Kaunis kasvi sopii sekä yrttitarhaan että kukkapenkkiin.
Se on myös ihana ruoansulatuksen ja hengitysteiden helpottaja. Itse käytän sitä hengitysteitä hoitavan Hengertär-yrttiuutteen yhtenä osana. Hyvä yrtti!
Milloin keräät lehdet, juuri ennen kukintaa vai milloin? Käytätkö myös kukat? (nyt kun tuollainen on pihaan ilmestynyt, niin täytyy yrittää tutustua mahdollisimman hyvin, joo, paljon on kerättävää yhdessä kasvissa ).
Lehdet kerätään juuri ennen kukintaa. Jätän aina jonkin varren kukkimaankin, niin saan siemeniä. Meillä tuo tuppaa kuolemaan aina talvella, mutta siementää kyllä runsaasti. Keväällä sitten keräilen pikkutaimet takaisin penkkiin. Kukkia en ole käyttänyt muutoin.
Yrtti-iisosta saa tosi kivan makuista teetä.
Anisiiso, tuo keltalehtinen, selvisi hyvin talvesta ja siementaimia on runsaasti ympärillä.
No minulla kasvaa sitten ilmeisesti sekä yrtti-iiso että anisiiso penkissäni. Sen tuntemattomalla tavalla penkkiini ilmestyneen yrtti-iison vieressä nimittäin kasvaa keltalehtinen kasvi, joka on mielestäni lehdiltään ihan samannäköinen väriä lukuunottamatta, mutta korkeutta vain puolet vihreälehtisestä. Lehti kuitenkin tuoksuu paljastavasti. Olenkin ajatellut, että hauska nähdä onko tuo vieruskaveri vielä ensivuonna keltainen, ja nyt tuon Inkin kuvan perusteella on. Miellyttäviä yllätyksiä!
Olipa hyvä, että tämänkin luin. Olen aina luullut, että yrtti-iiso=anisiiso. Meillä on jotain valkokukkaista ja leviää vähän turhan hyvin siementämällä (I-vyöhyke).
Kuukkeloikaapa noita iisoja hiukan. En onneksi ihan väärin muistanut.
Kylvin tänään yrtti-iison esikasvatukseen sisälle, katsotaan kuinka pienet siemenöiset lähtevät kasvuun. Kuinkahan helposti ne itävät, onko kokemusta? Luin tuosta ylläolevan keskustelupätkän läpi mielenkiinnolla, ja tuohon yrtti- ja anisiison eri/samalajijutusteluun senverran että etukäteen kuukkeloimalla hankkimani tiedon perusteella olen ollut siinä uskossa että sama laji, nimiä on vaan kuin rakkaalla lapsella konsanaan eli monta( yrtti-iiso, anisiiso, anisiisoppi)
Todella helposti itävät, ja kasvavat nopeasti ja terhakkaasti. Ainakin tuo keltalehtinen mikänytsittenlienetkään-iiso
Jostain ostin anisiison (tai sillä nimellä myytiin). Käyttövinkki: laiton maustamatonta viinaa, sokeria ja anisiison lehtiä pulloon ja olen nyt antanut olla parisen viikkoa lämpimässä. Tänään maistoin ja totesin, että minulle on hieno, vaaleanvihreä, aniksen makuinen likööri. Saman tein mintunlehtien kanssa, sekin on hyvää, mutta anisiisosta tuli parempaa.
Mukavalta kuullostava kokeilu. Tuli heti mieleen että tuolla pihalla kasvaa yrtti-iiso… no se ei ehkä toisi ihan samaa lopputulosta
Kokeile ihmeessä … ties mikä yrttilikööri olisi luvassa.
Viime vuoden siemenkasvatus yrtti-iiso talvehti hyvin ja on tänä kesänä kasvanut hiukan viimevuotista suuremmaksikin. Aloittelee juuri kukintaansa.
Siementaimia tästä tarjosinkin tuolla annetaan-ketjussa, jos joku haluaa noutaa :)
Yrtti-iiso on sitten talvehtinut mullakin, oikein kolme kappaletta nousee yhdestä penkistä.
Minulla on parikin eri iisoa ilmeisesti talvehtinut palstalla, huomasin eilen. Edellinen talvi vei yrtti-iison, mutta olisiko se tuo lumi nyt edesauttanut viime talvena. Laitoin kyllä pikkuisen hiekkaakin istuttaessa "varpaiden alle", (kyseessä on savimaa) muta en tiedä oliko sitä niin paljon että se olisi vaikuttanut mihinkään
Mutta ihanaa, kerjäsin jo siemeniäkin, ( ISO kiitos lähettäjälle) mutta iisoja ei voi olla liikaa: Ihana tuoksu, ihana kukka,jämäkkä kasvutapa, ihana maku ja pörriäisetkin tykkää
Nuulta saatu yrtti-iiso talvehti hyvin.
Itseasiassa niitä iisoja lykkää nyt joka penkistä, johon niitä olen laittanut, onpas hauskaa, se on niin komea ja rehevä kasvi, kukkii pitkään ja sopii teekuppiinkin hyvin. Ainakin kuusi on talvehtineen näköisiä, lisäksi on muutama siementaimen oloinen.
Mukava kuulla RitvaL Itselläni se emokasvi on kadonnut vahvuudesta, mutta siitä saadut taimet (kuin sinunkin) ovat lähteneet kasvuun useilla eri paikoillansa joihin niitä laittelin. Tämän kokemuksen perusteella ehdottaisin että siementaimia kannattaa laitella sinne tänne ihan varmuudeksi.
Tämä on kyllä hyvä kasvi. Viime vuonna pari ruippanaa tainta ja nyt on tällainen tukeva puska. Eilen siirsin sen toiseen paikkaan, eikä ollut moksiskaan.