Yrtti-iiso (Anisiiso, Anisiisoppi), Agastache foeniculum

Nuu, hyvän makusta teetä juot sitte urakalla. On meiän isännän suosikki teeyrtti.

minäkin syksyllä suorakylvönä huitelin siemeniä saas nähä kuin käy.

Mulla on jo ennestään sitä tavallista anisiisoa, vihreälehtistä, ollut vuosia. Mut eihän ihmisellä voi olla liikaa perennoja, eihän… :slight_smile: (tää on siis mulla myös kukkapenkissä yhtenä perennana muiden joukossa)

Ja ne mun siemenet on alunperin Kurpalta :slight_smile: Piiri pieni pyörii :stuck_out_tongue:

Juu, perennana miulla myös, keltalehtinen onkin tosi kiva piristys mihin vaan penkkiin. Bumblelta miun iisot lähtösin.

Blankalta on miun oma lähtöisin. Jos sen joskus vielä oppisi että kohtuudella kylvää niin hyvä, vielä en sitä osaa.

Iisot on kyllä harvinaisen kiitollisia perennoja. Kukkivat kauan ja hyviä mehikasveja.

Nuu, jos sulla on ihan ylimäärin niitä taimia niin, voisko sulta yhden sellaisen saada sitten taimenvaihdossa? Keltainen yrtti-iiso ois niin nätti kaiken vihreän seassa.

On niitä, ja tottakai saat. Nuorina meillä oli Espoossa sanonta että “Yhdestä ei tuu kuin vihaiseksi”, laitan muutamiin taimiin sun nimen :slight_smile:

Pitää nostaa näitä esiin, kun ovat niin hyviä kaikin tavoin. Perus lila, lajiketta en tiedä.
kuva

Valkea, jo melkein ohi kukinnan. Ligourice white
kuva
Lime. Golden Jubilee.
kuva

kuva
Astello indigo vielä vähän nuppuvaiheessa.
kuva
After Eight, saatu keväällä Ritvalta.
Jos jollain on jotain muita lajikkeita niin huolisin mieluusti, siemeninä tai taimina.

Anisiiso 'Blue fortune' kukkii myös pitkään ja hartaasti, tuoksuu ihanalta ja houkuttelee pörriäisiä :)

kuva

kuva

Kaikki emokasvit ei aina talvehdi, mutta siementää tosi tehokkaasti. Muurahaiset taitaa myös siemeniä kuskata.

Se ei kyllä häviä, siementaimia ilmestyy aina keväällä vaikka kuinka paljon.

Mulla kahden talven kokemus ja 60% emotaimista on kuollut, mutta siementää valtavasti. Hyvässä maassa siementaimetkin ehtivät ihan kunnon kokoon syksyyn mennessä, laihassa maassa eivät.

Minulla tuo Blue fortune ainakin selvisi karmeasta, lumettomasta viime talvesta ihan mainiosti. Luulen että näiden kanssa oleellisinta on se talvimärkyyden puuttuminen, eli kohopenkkiin ja ei savimaille!

“Cotton Candy” aloittelee kukintaa.
En muista ketä pitää tästä kiittää:kiss:

Saatan olla syyllinen :wink: - joillekin olen tuota antanut. Mun emopuska heitti veivinsä, joten saatan tarvita siemeniä jos ei pikkutaimiakaan löydy :-/ 

After eight

Cotton Candy ( en varmaan lähettänyt Rapulle siemeniä vaikka piti?)

Kuinkas normaalia on että iiso puska kukkii kahden eri värisillä kukilla? Tämä yksi ainoa puska joka on kasvanut yhdestä taimesta noin 1mx1m kokoiseksi ,kukkii sekä valkoisin että liloin kukin. Kaunis ,mutta hassu!

Kuinka hitura tämä on keväisin? Ei näy mitään. Pälvikalju keskellä kukkapenkkiä, missä pitäis olla anisiiso. Toissa talvena kylvin, ja viime kesänä istutin. Komia puska oli, vaikkei kukkinut. Nyt tehnyt katoamistempun. 

Aika hitaasti mielestäni tuli.

Luulin omanikin kuolleen ja nyt parissa päivässä on tullut jo isot tupsut.
Asun kuitenkin ihan täällä etelässä, niin älä vielä menetä toivoa. :wink: