Yrttien siemenkylvöt

Yrttimartsu - pidä siemenkylvös kosteana lämmössä. Timjami ei tarvitse kylmäkäsittelyä. Kun taimet itävät, niin kouli kertaalleen. Hyvä siitä tulee!

Moi!

Tuli kylvettyä siemeniä mini-kasvihuoneeseen. Turpepaloihin meni Basilikaa, Rucolaa, Kirsikkatomaattia ja Chiliä (Habanero).

Voitteko kertoa aloittelijalle miten tästä eteenpäin ettei kylvöt kuolisi aloittelijan käsiin…

Kosteutta riittää, onkohan sitä turhan paljon?

Ylempänä ilmeisesti Rucola kasvoi niin nopeasti, että se piti siirtää hautomosta isompaan. Kumpa tietäisi koska se pitää laittaa multaan.

Miten tälläistä kaupan Sitruunamelissaa hoidetaan? Olen ruiskuttanut vedellä sitä säännöllisesti, tiskipöydällä tuo on ja melko hajavaloa saa muutaman metrin päässä ikkunasta. uskaltaisikohan tuotakin laittaa multaan...

Sitruunamelissasta kannattaa leikata reilusti käyttöön ja sittten istuttaa isompaan ruukkuun.

<font class="tnormal">

Tietääkö siemen mikä vuodenaika on meneillään jos sitä yrittää sisällä
kasvattaa? Olen ihan hukassa näitten asioiden kanssa vielä… Ostin
tänään basilikan ja oreganon siemeniä, mutta niitten kylvö-aika on
keväällä, mutta tietääkö se siemen nyt että on syksy eikä alakkaan
kasvaa vaikka onkin sisällä?kiitos.

Ei tiiä. Sitä kiinnostaa lämpötila ja kosteus.

aj83, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle privaattiviestin myös, katsopa postiasi :slight_smile:

Mikähän mahtaa olla vikana, kun yrttieni, monenkin, taimet on niin heikkoja että kaatuilevat, olen niitä yrittänyt vähän tukea, mutta silti meinaavat vaan kupsahtaa...multana oon käyttänyt kekkilän kaktus ja kylvömultaa, ja vettä oon antanu päivittäin jonkin verran

aj83, voisiko syynä olla liian vähäinen valo? Tähän vuodenaikaan luonnonvalo ei varmaankaan riitä sisätiloissa, ja tuskin taimiasi enää ulkonakaan olet alkanut kasvattamaan?

Vähäinen valo minullekin ensimmäisenä tuli mieleen. Päivittäinen kastelukin voi olla syynä. Tähän aikaan vuodesta tuskin kuivuvat kovin nopeaan, joten niillä saattaa multa olla niin märkää, että hukkuvat. Taimipoltekin kaataa pikkutaimet, jotka sitten kuihtuvat pois.

Ostin kirppikseltä viime viikolla pari yrttiruukkua (niin Lissu, hain sen toisenkin ja ne on uusia), ja ne on jotain ruåtsalaista disainia, lähes neliskanttisiä joissa on yhdessä nurkassa kolo veden laittoa varten. Päällä on reikä jonne mahtuu aika pieni ruukku, halkaisija noin 7 senttiä mutta se härpäke on tuplaten isompi ja keskeltä halki. Toiseen laitoin ruukun johon kylvin timjamia, mutta mitä laittaisin toiseen? Paikka on keittiön ennestään ahdas ikkunalauta, kasvi ei saa kamalasti levitä, ei kasvaa korkeaksi, tuoksuisi hyvälle ja voisi käyttää vaikka päivittäin ilman että se nokkaantuu ja tekee juurilleen itsarin. Tilli? Herneenversot kerroksittain? Joku basilikoista? Vai joku muu?

Sagaformilta kuulostaa! Ihastelin noita ruukkuja.

Piti käydä tarkistamassa ja niitähän ne. Mulla on punainen ja valkoinen, mistähän löytyisi lisää? Idea vaikutti kivalta.

Haa, täällähän tätä yrttien siemenkasvatuskeskustelua on! Joku tommoinen ruukkusysteemi vaikuttaa hyvältä.

Olen miettinyt miten yrttiviljelyn oikein organiseeraisi niin että kätevimmin olis aina tuoretta… Pitäisi ilmeisesti olla pikkutaimia aina tulossa jossakin loodassa?

Puhalehtinen basilika on pian koulimista vailla. Eilen kylvin vielä salviaa, rosmariinia, timjamia ja tavallista basilikaa. Olis kiva saada pienet vihreät pehkot ikkunalle ja siitä ruokiin.

Parikymmentä punaisen basilikan tainta on koulittu. Meni kyllä aika pieniin potteihin. Montako kertaa olette koulineet?

Timjami ja tavallinen basilika aluilla, samoin salvia nostelee niskojaan. Rosmariinissa (odotetusti) ei mitään eloa vielä. Timjamin koulimisesta taitaa tulla hauskaa, eih…taimet on siimanohuita.

Onneksi tulin käymään täällä kurkkaamassa. Olin juuri kylvöpuuhissa ja pistin vielä yrttipussit sivuun odottamaan, kun luulin olevan liian aikaista.

Onneksi en siivonnut vielä multaa ja purkkeja pois. Saan osan vielä kylvettyä tänään =)

Tillit ovat hyvällä alulla. Ovat viileässä, niin ei ainakaan vielä ole mikään härmä niihin iskenyt. Viimekesäistä ruohosipulia ja persiljaa ollaan syöty miltei koko talvi. Vaihdoin mullat ja laitoin valon alle, niin kasvu on todella hyvää.

Minä olen kylvänyt timjamit aina tiuhaan ja sitten koulinut tuppaina.

Timjamit ilman muuta tuppaina, eikä se muitakaan yrttejä haittaa. Järkihän lähtee, jos niitä yksittäin koittaa tuupata purkkiin. Ja lopputulos on yksi pieni ruippana. Katsopas vain ruukkuyrttejäkin vihannestiskillä. Joka ruukussa on tupas taimia.

Timjamit on täälläkin jo purkissa, nyt ovat noin kolmen sentin mittaisia. Naapuripurkkiin laitoin lainalapsen kanssa ostettua kanelibasilikaa, en vaan tiedä itääkö, mille maistuu ja mihin käytetään. Riisipuurolapsesta se nimi kuulosti niin kivalta.

Joko on oikea aika kylvää yrttejä? Hyvä tavaton, loistavaa!!