Tänään repesin. Tarkoitus oli vitkuttaa kylvöjä kuukauden päähän, mutta eteisessä lojuva taimikasvatusmulta karjui korviini joka kerran ohi kulkiessani. Siemenpussit odottivat paljon siivommin keittiön pöydällä, ja olivat tyytyneet päivittäiseen hipelöintiin.
Ensi töikseni hain kellarista syyskylvökokeiluni. Valitettavasti jätskitikut olivat tummuneet täysin lukukelvottomiksi. Nyt minulla on yli 100 pottia taimia, joiden henkilöllisyyttä saan alkaa arvailemaan. Iisopit tunnistin kyllä ja huomaisin siellä myös monta perennantaimea. Muistikatkoksia on kyllä niin runsaasti, etten millään muista mitä lajeja niissä purkeissa on . Haastetta...
Nyt kuitenkin on taimimultaan saatettu timjamit, punahatut, yrtti-iisot ja salviat. Sitten ajattelin vähän huvitellakin ja laitoin ulkoa kipaisemani clematis mandshurican, ''Romantikan'' ja ''Valge Daamin'' siemenet kylmäkäsittelyyn.
Hauska molkosilmä titamiinilla Mulla kasvaa muhkea purkillinen vihanneskrassia, vaikka ei sitä taideta yrteiksi oikein laskea. Huomenna teen taas lisää kaikenlaisia kylvöjä vaikken aikonut, ja purkkiin pääsee myös punaisen basilikan siemenet. Tämä onkin muistaakseni ensimmäinen kerta kun örbsejä kokeilen. Saa nähdä mitä siitä tulee.
Laventeli on aika hidas itämään,pimeässä itäninen on kokemukseni mukaan "pakollinen". Ulos ei sitten ole kiirettä viedä,on tosi kylmän arka. Onnea kylvöksiin.
Riippuu vissiin vähän laventelistakin. Minulla laventelit on itäneet viikosta neljään viikkoon. Jotkut laventelit tarvitsee kai sen kylmäkäsittelyn, tosin minun laventelit itivät vasta kun otin ne pois jääkaapista... Toiset ei tarvinneet ollenkaan.
Vanhan puutarhapäiväkirjani mukaan lämpimässä itäneet laventelit
itivät viikossa, jääkaapissa olleet 12 päivässä. Kyseessä oli joku
nimetön peruslaventeli ja nuo itämistiedot samasta siemenerästä.
Mutta varmaan riippuu paljon siemenlaadusta ja muista olosuhteista kuinka käy.
Kaiken uhalla laitan kuvan yrtistäni tähän, koska otsikkona on lisääminen. En siemenestä kuitenkaan lisännyt vaan kaupan yrttituppaasta ja nyt keittiön ikkunalla kasvaa tämä kaunokainen - viinisuolaheinä...
Siinäpä taas sitten tuo suomenkielisten nimien sekavuus - sama kasvitieteellinen nimi, mutta useimmilla näyttää kuukkelilla etsien olevan nimellä viinisuolaheinä, muutamalla punahierakan nimellä...
Kibulta olen minäkin tuota saanut mutten ole tiennyt että sitä voi syödä, joka päivä sitä viisastuu! Lehdet on niin kauniit että tuo syötävyys oli hyvä uutinen, sillähän voi kaunistella salaatit ja vaikka mitä muuta.
Puutarhaliike Helle sanoo näin maustekasviluettelossaan:"VIINISUOLAHEINÄ / Rumex sanguinea Koristeellinen
yrttierikoisuus, joka sopii lisäkasviksi kesäkukkaistutuksiin ja
-ryhmiin. Koristeellinen myös ruoka-annosten ja salaattien
viimeistelyssä. Maku on miedon suolainen ja happoinen, maustaa
mukavasti vaikkapa erilaisia salaatteja. Helppo viljellä, satoa saa jo
7 viikon kuluttua kylvöstä. Sopii huvin myös ruukkuviljelyyn
parvekkeella tai terassilla."
Timjamia! Eli ostin prismasta eilen siemen pussin ja laitoin muutamia aina yhteen taimiastiaan. Kastelin ripottelemalla vettä ja laitoin vaatehuoneeseen odottamaan itämistä. Nyt vein ne sitten parvekkeelle. En loppujen lopuksi tiedä missä niiden pitäisi olla _pimeässä vai valossa_ ? Ja kuinka lämpimässä.
Persiljat ovat sadonkorjuu kunnossa. Pääsiäissalaatteihin on jo otettu. kasvavat koko ajan lisää ja käytetään myös. Keväällä istutetaan ulos. ei tarvitse etsiä pieniä taimia vesiheinien seasta.