Yrttiselleri ( selleripersilja , leikkoselleri) , Apium graveloens var. secalinum

Onkohan tuo yrttiselleri persiljan tapaan kaks vuotinen? Jos jätän tuon maahan niin lähteekö ens keväänä siitä kasvuun?
Onko jollaki kokemusta?

+x[quote]
[b]Karvari - 18.10.2017[/b]
Onkohan tuo yrttiselleri persiljan tapaan kaks vuotinen? Jos jätän tuon maahan niin lähteekö ens keväänä siitä kasvuun?Onko jollaki kokemusta?
[/quote]
Hyötykasviyhdistys kertoo sitä viljeltävän yksivuotisena. Sopii niiden mukaan myös ruukku- ja ikkunalautaviljelyyn. Ota muutama purkkiin kyökin ikkunalle ja kokeile. Mut kerrot sit kans kui kävi.  

Kasvikortistossa  siitä tällä hetkellä näin:

Ulkonäöltään persiljaa muistuttava lehtimauste. Maku on sellerin kaltainen, mutta raikkaampi ja aromaattinen. Sisältää Sisältää eteerisiä öljyjä, apiini-flavonoidia. Helppo kasvattaa. don voi korjata heinä-syyskuussa, kun kasvusto on n. 20 cm. Leikkaa maan tasalta.
Soveltuu mm. keittoihin ja salaatteihin. Säilyy pakastettuna tai kuivattuna.
Tunnetaan myös nimillä selleripersilja ja leikkoselleri.

Soveltuvuus: Myös ruukkuun ikkunalle.
Hoito: Kastele ja lannoita säännöllisesti, mullan kuivuminen ja vähäinen lannoitus huonontavat makua.
Lisääminen: Siemenistä. Esikasvatus maalis-huhtikuussa. Itää hitaasti.

Joo,nämä minäki löysin,mutta aattelin että varmaan joku penttiläisistä tietää vielä enemmän tästä :smiley:

Marketin perus siemenvalokoimaan ei taida edes yrttiselleri sopia. Tavis mukulasellerin siementäkin ollaa äiteen kasvimaalle saatu välillä hakemalla hakea. Onko siinä ehta sellerinmaku lehdissä?

Sarg,on tosi hyvä maku ja huumaava tuoksu.Oon käyttänny vähän joka paikassa ku meillä tykätään selleristä.
Tiladin muistaakseni siemenet siemenkauppacomista.

Hankintalistalle menee, mä oon heikkona selleriin. Napsin tavallisestakin lehtiä suuhuni aina ohi kulkiessa.