Ja kerria.
Onkos toi Kamelia sun pihastasi. Voi mahdoton mikä on, huokailen vaan täällä ihastuksesta noita kaikkia kukkien määrää mitä on.
Oma tai vieras piha, ihania ovat!
Ihan sanaton :-0
Joo, tuo kamelia oli ensimmäisiä kasveja, joita tähän pihaan noin yhdeksän vuotta sitten istutin. Pikkuhiljaa on retuperällä olleita penkkejä kaiveltu ja yritetty parantaa savimaata.
Kevät on täällä kyllä ihana, vaikka Suomesta monia asioita kaipaan niin tähän aikaan vuodesta olen mieluummin täällä.
Clematis armandii 'Snowdrift' on itse asiassa vähän myöhässä, leudompina talvina kukkii jo helmi-maaliskuussa.
Särkynytsydänkin aloitti.
Oi ihania kukkia Zibulilla ja särkynyt sydänkin jo kukassa. Asutko siis Saksassa? Täällä vasta maasta nousee jotakin kasvuun yritystä. Lumi on täällä tämän päivän aikana lähes sulannut kokonaan, vielä on metsän reunoilla ja ojissa lunta.
Lämpötila on noussut parina päivänä 20 asteeseen ja se on räjäyttänyt kevään kasvuun. Pian se tulee Suomeenkin, lumi taitaa sulaa ihan kohisten.
Saksasta länteen, Belgiassa ollaan. Tunnistaakohan tutut nyt
No läheltä arvaukseni meni. Belgiassa en ole koskaan käynyt, vaikkakin sen maan herkullinen suklaa on nam...hyvää ja sitä olen syönyt. Kuvista päätellen Belgia on kaunis maa.
Ooh. Oman kerrian kukintaan taitaa mennä vielä muutama kuukausi…
Nyt on niin paljon jo kukassa että välillä ihmettelen riittääkö kesäksi mitään. No, perennat vasta pilkistävät maasta.
Torilla myytiin jo kukkivia akileijoja :-O, se oli vähän liikaa minullekin.
Voe mahotonta… ihan hengästyttää.
Pääsiäislauantain viimeisessä kevätkuvassa tyräkki, Eurphorbia amygdaloides 'Purpurea', tarhajouluruusuja ja keijuangervoa, olikohan tuo 'Golden Princess'.
Pärjäisköhän tuo Clematis armandii ‘Snowdrift’ täällä etelä-Suomessa. Se on aivan ihana.
Vähän epäilen, koska hieman araksi sitä täälläkin väitetään. Minulla se on kuitenkin pysynyt hengissä monta vuotta ja tämänkin kylmän talven. Lehdet ovat ikivihreät.
Siis on ne aivan käsittämättömän ihania jotenkin tuntuu tuon tulituksen jälkeen vähän vaatimattomalta riemastua leskenlehden kukasta kurasella tienpenkalla
Voi mahoton kun upeita kasveja!
Ihanan näköistä tosiaankin! Omasta ikkunasta näkyy vain lunta…
Aivan kertakaikkisen kauniita kukkapuita ja muita ihanuuksia on Zipulilla. Se valtaisa kukkiva puu, jonka sanoit vievän voimaa ruusuilta, on kuitenkin ihmeen upea. Auttaisiko ruusuja, jos korottaa penkkiä hiukan? Tuollainen kukinta on hengästyttävä.
Ei kuulu Zipulin galleriaan, vaan otsikon ´Epätoivoiset kärhö-yritykset´ alle: kun Clematis armandii joidenkin tekstien mukaan on tuoksuva, piti minun äskettäin sellainen tilata. Luvataan USDA vyöhykkeet 7 - 9, joten saattaa olla, että jätän purkkiin kasvamaan.
Totta maar auttaisi penkin korotus ruusuja, mutta milläs ajalla senkin tekisi..? Hyvä kun ehtii jotenkin edes kitkeä pihaa, ja tässä ilmastossa nuo pahuksen rikkaruohot kasvavat ympäri vuoden. Naapurin kirsikka on onneksi pohjoisen puolella niin ettei kovin pahasti varjosta, mutta latvus estää sadeveden pääsyä etenkin penkin takaosaan - ja puun juuret imenevät osansa siitäkin vähästä. Niinpä penkin takaosa onkin epämääräistä muratti-pensasruusu -ryteikköä.
Clematis armandii tosiaan tuoksuu voimakkaasti, mantelin tuoksuksi tuota kuvataan. Ei tarvitse mennä edes ääreen haistelemaan, vaan se tuoksuu monen metrin päähän. Se on tosi voimakaskasvuinen - metrikaupalla leikkelen versoja pois joka vuosi. Yritin juurruttaa pistokkaista viime vuonna, mutten onnistunut.
Jaaha, pitäisiköhän mennä sitten kitkemään eikä vaan puhua asiasta.