Zibulin siivuja (Keski-Eurooppa, 8)

Kaunopunahattuja

Ja vähän nuutunut, mutta sitkeästi hymyilevä yksilö.

Hieno!

Mikä matala vaaleanpunainen on penkissä vasemmalla.

Matala vasemmalla on sarjasaippoa, oikeammin lilaa, kuvan valotus on huono. Parempi kuva sivulla 12 toisaalta pihasta. (Ei oikein sovi tuon ‘Golden Baby’ -kultapiiskun keltaisen kanssa, mutta heitinpä vain keväällä siemeniä tyhjään kohtaan.)

Kiitos, sen kyllä kaunis kukka, pitäisi muistaa taas vaihteeksi joskus kylvää.

Sini(Puna)hibi 'Woodbridge' aloittelee kukintaa,

Ihanat puutarhanhoito-olosuhteet sinulla, Zibuli. Voi vain haaveilla. Yritin tunnistaa viininpunaista pyöreää palleroa, jota pilkistelee 3.7. klo 17.47 laitetussa kuvassa, onko se pallerolaukkaa?

Kiitos Tuulia-tuu ja hoyabella. Olen ollut kuukauden päivät nettipimennossa eli lomalla Suomessa ja ihmettelen ja ihailen, miten täällä (siis edelleen Suomessa) kaikilla pihat kukoistavat niin rehevinä. Keski-Euroopan kesässä tuppaa usein helle nuuduttamaan puutarhan - tosin kasvukauden pituus on kieltämättä minulla edullinen.

Viininpunainen pallero Allium sphaerocephalon lienee juuri pallerolaukka, tykkään siitä ihan simona.

Piha oli nurmikon leikkuuta lukuun ottamatta hoitamatta koko elokuun, joten ei tänne juuri kehtaa kuvia laittaa.

Täällä on ollut tosi kuivaa, rikkaruohotkaan eivät ole hirveästi lisääntyneet lukuun ottamatta jättiverbenaa (kyllä, se on luettava melkein rikkaruohoksi!). Esim. pihan perä näyttää tältä:

Komeamaksaruohot olisivat ehkä jo kukassa, ellen latvoisi niitä alkukesästä. Tämä kasvi viihtyy pihassani, enkä pane vastaan, se on kaunis ympäri vuoden.

Ja ne kompostikasaan viskatut latvat ovat näköjään juurtuneet niille sijoilleen.

Naapuri on istuttanut aidalle viinirypäleen, ja mikäs siinä, sehän tekee hedelmää enimmäkseen meidän (etelän) puolelle. naurua

Viime vuonna hankkimani kaunis tummalehtinen maksaruoho - tarkempi laji tuntematon.

Miekkalilja 'Green Star' ehti multiin vasta heinäkuussa, mutta kukkii kuitenkin.

Tuntematon pensasruusu [siis varmaan joku ihan tavis, minä vaan en tunne näitä] teki syyskukkia.

Happamia, sanoi kettu.

Muratti kukkii.

Kastanjat kypsyvät.

Japaninvaahtera 'Garnet'