Hyvältä näyttää MoonRiver!
( minä teloin oikean käden peukalon, toivottavasti ei ole murtunut. Lapio lipesi multakasassa ja löin peukalon oikein mojovasti kottareiden reunaan.)
Hyvältä näyttää MoonRiver!
( minä teloin oikean käden peukalon, toivottavasti ei ole murtunut. Lapio lipesi multakasassa ja löin peukalon oikein mojovasti kottareiden reunaan.)
Hui iiris-kukka! Toivottavasti ei ole murtunut, kuulostaa pahalta.
MoonRiver - Siistin ja mukavan näköinen nurkka sinulla ... ja onhan ne kivityötkin pihatöitä, siitä on oikein hyvä aloittaa .
iiris-kukka - Auts! Minä pidän peukkuja täällä, että peukku siellä tulisi äkkiä kuntoon!
MoonRiver, kuunliljoja taakse tai jotain hyvin isolehtistä varjoisaa ja rehevää.
Rattoisa pihapäivä. Täysin pihaorientoitumaton naapuri on myymässä kämppäänsä ja lähti mökille näyttöä pakoon. Minä sain mellastaa pihalla niin paljon kuin viitsin pihaa parhaimmilleen stailaten. Tuskin on viime kesänäkään yhtään raivattu tai leikattu mitään, kitkemisestä puhumattakaan, Oli mukavaa puuhaa kun käden jälki näkyi heti ja TOSI hyvin! ;))
Oikein hyvä vinkki Kasuariina! Pitääkin alkaa fundeeraan…
Aamupäivästä iltapäivään humputeltiin miehen kanssa kaupungissa niin, että luulin jo etten saakaan mitään aikaiseksi puutarhan eteen.
Mutta endinhän sentään, kun juuri vasta tulin sisään.
Koulin mm. meksikoniisoa, koiruohoa, hopeayrttiä, sinivaleunikkoa, lehtosalviaa, kaukaasian kirahvikukkaa ja jotain neilikkaa.
Kaikki kuvan taimet ei oo nyt illalla koulittuja.
Hui kauhea mikä koulimisurakka Liisukalla!
Kappas! Toivottavasti onnistuu kaupanteko edes jostakin noista, lähialueyhteistyötä
Pysyttelin aamulla väkisin sisällä ja sain kylvettyä pari kaukalollista vielä lisää. Lähinnä eri sortin unikkoja ja myös avomaakurkkuja pistin jo tulemaan.
Sitten taas pihalla repsahti täysi hulina päälle, sillä viedessäni kylvöni kasvariin, otin sieltä tullessani valkosipulit ja ruokasipulit astioissaan mukaan ja rupesin istuttamaan niitä uudelle (tosi pienelle) kasvimaalleni, jonka kasasin viime vuonna keskikesän jälkeen tekeentymään.
Aurinko porotti kuin viimeistä päivää ja minä pienessä kyykyssä tälläsin pitkäjuurisia sipuleita yksitellen järjestellen multiin! Kyllä oli hidasta puuhaa, sillä kaivoin aina sormella katteen alle sipulin mentävän kolon ja sitten äkkiä peittelin ja tuin pitkät vihreät varret katteella pystyyn.
Esittelin isännälle käärmeenpoikasten kokoisia valtavia kastikkaita hyvin tyytyväisenä.
Näännyin välillä sipulikyykistelyyn ja huomasin olkkarin penkin olevan vähän varjossa, joten rupesin sinne istuttamaan ostotaimia. Niiden loputtua hain kasvarista vielä nuppualkuiset muscarit ja koetin niillä muodostaa kaartuvan vanan. Tarhakylmänkukat kokosin kaikki yhteen ryhmään ja tontin rajalta pelastin vielä yhden sinivuokon niiden luo. Espanjankurjenpolvet ja mesimarjat tulivat muistaakseni vierekkäisiin ryhmiin ja lamoherukoita pistin marja-aronioiden pohjoisen puolelle. Muistin jättää vapaaksi paikan puulle tuohon istutusalueeseen. Tällä hetkellä luulen siihen hankkivani tuurenpihlajan, mutta katsotaan nyt. Istutusalueesta on nyt noin kolmasosa kasvitettu. Sinivuokkoja siirtänen siihen lisää muualta pihasta. Kävin välillä tuvasta tarkistamassa olohuoneen pohjoispään ikkunasta, että varmasti tulivat kevätkukkijat näköalapaikalle ikkunasta katsottuna ja että näkölinja lintulaudalle säilyy
Kun viimeiset sipulit vielä iltapäivällä sain istutettua kasvimaalle, siirryin nostamaan pihlaja-aitaa pois maasta tontin rajalta, sillä siihen tulee lauta-aita. Pihlajista 90% sain ylös ehjin juurin ja tuolla on pihalla kaksi saavillista pihlajaa sekä sadevesitynnyrissä vielä muutama. Niin ja kasvimaastani tuli sipulimaa. Vain sokeriherneelle jäi toiseen päähän lievä tila ja reunoja kiertämään laitan jotain, kunhan keksin mitä. Ollapa nyt samettiruusuja taimella! Ja onneksi minulla ei ole siemenperunoita kasvatuksessa, koska niille ei ole enää paikkaa.
Ja koko iltapäivän jyrräsi naapuri pihamaalleen hienosti muotoutuvia
nurmipohjia traktorilla Kauniin seesteiselle näyttää nyt naapurin pihamaa ja myös
yhteinen tontin raja on tasattu.
Pihalla koulin tänään kurkkuja vissiin 60 tainta, jos onnistuvat, niin taimienvaihtopäiville on kasvihuonekurkkua jaossa.
Istuttelin löydetyt kaltaiset gladiolukset, laitoin provadopuikkoja kasvihuoneessa olleisiin kasveihin, eli siis puikon saivat kaikki pasuunankukat, lähetyssaarnaajat, suklaakosmokset, ruostekukat, cannat, hemerogallikset, ym.ym.
Kylvin tuoksuhernettä ja krasseja, keräsalaattia ja auringonkukkia. Kuvailin kasveja, siinähän sitä hommaa olikin jo täksi päiväksi.
Niin ja kastelin kaikki sipulikukat ja perennat.
Varmasti Paulastiina onnistuu!
Kaukaasian kirahvikukkaakin taisi itää 11 taimeksi asti, ehken ihan niin montaa itse tarvitse…
Tarhaidänunikko Royal Wedding:äkin tuli enemmän kuin omiksi tarpeiksi.
Tulin töistä vahvasti asennoituneena. Ensin laitoin isännän ajeluttamaan minua ja koiria avoautolla 10 minuuttia, sitten vaihdoin vaatteet ja tappava katse silmissäni, kaviokoukku oikeassa kädessa ja vasemmassa kädessä sanko menin potageriin. Yläni oli turkoosikukkainen t-paita ja jalassa housut, joissa on reikä, ja sitä pitää muistaa varoa kun pyllistelee ja tulee ihmisiä pihaan. Suunnitelma oli selvä. Perkasin järjestelmällisesti kaikki ne rikkaruohot, jotka rikkaruohoiksi tunsin.
(No eihän meillä oikeasti mihinkään pysty täysillä keskittymään- Shelby, Steeda ja Boss osallistuivat toimintaan kukin omaan tyyliinsä, naapurin pikkupoika kävi kommentoimassa, oma väki käy minulta kysymässä koko ajan missä joku toinen on, tein ruuat, keitin kahvit ja selvitin siinä ohessa arkikriisejä, sekä pesin neljä koneellista pyykkiä ja viikkasin puhtaita saman verran)
Mutta nyt olen perannut hiukan yli puolet kukkapenkeistä ja istutusalueista. Huomenna jatkan.
Nyt laitan villatakin (vaaleanpunainen) sen turkoosikukkaisen paidan päälle ja menen terassille plaraamaan siemenvarastoista ne, jotka huomenna pääsevät multaan sen jälkeen kun olen perannut kaiken loppuun.
Kevät tekee meistä puutarhureista sinnikkäitä työn sankareita. Talvella oli mahtavaa, jos sain lauantaina töiden jälkeen pestyä koneellisen pyykkiä ja keitettyä ruuat.
Eilen olin melkein koko päivän puutahatöissä, välillä kyllä käytiin hakemassa kiviä peräkärryllinen. Ah, miten ihana kasa, paitsi että kun olin niillä reunustanut kivikkopenkkini, ei illalla ollut jäljellä paljonkaan. Sain siihen muutaman kivikkokasvinkin jo:) Siirsin sitten sen varjoliljan, saas nähä miten käy. Kärräsin multaa sinne ja tänne, käänsin ja kuoputin. Lämmintä oli noin 23, vähän pukkas hikee näin tottumattomalle.
Oon kipee suunnilleen päästä varpaisiin, mutta ei muuta kuin töihin taas.
Eilen olin minäkin koko päivän taas ulkopuuhissa. Siirsin mustaherukkapensaan ja istutin uuden luumupuun. Sitten päätin kattaa marjapensaiden alustan sanomalehdellä ja hakkeella. Vähän jäi vielä kesken, joten tämän päivän ohjelma taitaa olla jo selvillä. Kunpa malttais tulla välillä katsomaan puutarhaohjelmat telkkarista. Sormia kipottaa vähän kun eilen karsin karviaisesta kuolleet oksat ja ajoin ne silppurilla. Muutama piikki pääsi pistää melko imakasti.
Kylvetty tänään kaikenlaisia vihanneksia, salaattia, persiljaa tilliä, hillosipulia, kesäkukkia, mm. kehäkukkaa ja paljon muita, mitä en edes muista. Sitten taas kylvin tuoksuhernettä muutamaa lajia.
Kanttausraudalla taas kukkapenkin reunoja tasoittelin. Tarkistin kasvihuoneiden tilanteen kastelun suhteen ja valokuvasin kasveja.
Tänään kukkapenkit saivat huimat annokset levävettä kun tyhjensin 1 m3 vettä tuosta piha-altaasta ja pesin sen. (ja tottakai täytinkin uudestaan) mutta sainpahan kerrankin ihan kunnolla hyötykäyttöön nuo vanhat vedet. Meni siinä siivotessa sitten neljä tunita, mutta nyt sitten on taas edustuskunnossa koko kesän
Minulla ollut sama homma kuin Pikkupallerolla eli vesialtaan siivous ja samoin levä vedet meni kukille.
Täytyisi aloittaa, olisi noin 15 mottia vesikirppuvettä. Ja altaan pohjalla kymmenittäin rikkonaisia tiiliä. Naapurin lapsoset ovat nakelleen ne sinne. Ajattelin järjestää heille pihapuuhaa, jahka vesi saadaan pois…
Tänään otin pyhän ja kävin vain katselukierroksella. Otin kesäkukkasiemenet esiin. Huomenna kävelen ne käsissä pitkin pihaa. Mihinkähän mahtaa pudota!
Te olette kaikki ihan työn sankareita!
Nolottaa, kun tötteröin pihalla, enkä saanut juurikaan mitään aikaiseksi. Piti tulla sisälle aina välillä, kun oli liian kuuma!
Piti lisätä multaa yhteen penkkiin ja istuttaa niitä Englannista tulleita perennoja, mutta rupesi tekemään niin huonoa, etten jaksanutkaan. Pionipenkkiä olisi pitänyt vähän laajentaa lapion kanssa ja kokeilla kanttausta, ei puhettakaan!
Luulen, että saan ehkä jotain aikaiseksi alkuviikosta, kun luvataan viileämpää.
Ai niin, toin kyllä jääkaappiin lisää kylmäkäsiteltäviä, nyt on yksi hylly ihan piukassa.