2008 Kevään pihapuuhia, Suljettu

Kävin mökillä tyhjäämässä puuceen, hitsin hyvin toimii 200l tynnyristä ja 1000l kuution pohjasta tehty kompostikäymälä, aivan valmista multaa oli viime kesien tuotanto, ei hajun hajua.

Perkasin pari kukkapenkkiä ja huomasin taas, että tarha-alpi on vahvempi kun vuohenputki. Muutama muu perenna yritti sinnitellä noiden vahvempien juurella:(

Kotiin tullessa vaan kastelin penkit.

Tämmöinen syntyi tänään.

Aiemmin paikalla oli vain tuo kivikkopääty sekä pioni ja hillittömän kokoinen sinipallo-ohdake.. Kasvit puuttuu vielä!

Hyvältä näyttää Miiku. Teitkö sanomalehtipenkin vai kaivoit urakalla?

Miikun uusi istutusalue näyttää tosi houkuttelevalta...

En tiedä oikein mihin tämä päivä loppujen lopuksi on muljahtanut. Olen siivoskellut kasvihuonetta niin, että toin ulos muratteja ja endless summerin, ja tilalle laitoin esikasvamaan milk maid ja empress of india -krasseja, tsinnioita ja tuoksuhernettä. Tyhjentelin hiukan kompostoria, suihkuttelin kirvoihin kasvihuoneessa toluvettä, lisäilin multaa potagerlaatikkoon ja kylvin sinne salviaa, tilliä ja persiljaa. Hiekkalisäys pariin laatikkoon jäi kesken kun hiekka loppui. Hiekkaa haluan lisää siksi että näppituntumasta tulee mieleen että on liiankin haperoa multaa kun se on melkein pelkkää hevonkompostia.

Uljas kurpitsasuunnitelma meni penkin alle sillä ei minulla ollut kurpitsansiemeniä kylvettäväksi!
Tänä vuonna viime syksyn kurpitsat olivat säilyneet kuulkaas tähän päivään saakka koristeena tuolla melkein viileällä yläkuistilla, mutta kun juniori ne pamautti kirveellä halki ei niiden siemenet olleet kuin tyhjiä läpysköitä. Ja laatikossa oli 06-kerättyjä omia siemeniä joten tulos on varmaan heikko. Mutta koekylvin parvekelaatikkoon näitä kurpitsoja kokeeksi, ja laatikon vein kasvihuoneeseen. Saa nähdä.

Olen myös läpikäynyt siemenpussivarastoja, ja jos teillä on posket punottaneet niin olen ajatellut hyvin lämpöisiä ja hyviä ajatuksia puutarhanettiläisistä. Ilman teitä ei minulla taaskaan olisi mitään mielenkiintoista suorakylvettävää

Olen kylveskellyt sormustinkukkaa ja kaikenlaisia unikkoja. Auringonkukkiakin laitoin ja miljoonaa muuta, sillä johonkin noita siemeniä on jo laitettava...

Perkuutyömaa jäi kesken, sillä eilen sain niin imelän rakon sormeeni ettei kaviokoukulla nyt pariin päivää koukutella. Se on juuri siinä sormenreunassa jota kovasti tässä työssä tarvittaisiin.

Pitäisi huomenna putsata nuo altaat. Ennenkuin hyttyset kuoriutuvat vihainen

Kasvihuoneessa on kova kasvuvauhti päällä. Luulin jo, että puolet daalioista on kääkähtänyt mutta tänään huomasin että aivan jokainen onkin kovassa vauhdissa. Ja se on aivan jees pomppivaa hymyä

Pihapuuhia nämäkin... toissapäivänä koivu nurin ja siitäpä sitten risuja. Eilen väänsin tämän:

..ja tänäpänä sitten aloittelin kaaren päällystämistä. Rautalanka loppui kesken kaiken joten homma jatkuu huomenna noiden aukkopaikkojen päällystämisellä.

Johan teit hienon keksinnön. Kommee on kurkikin.

Tosi hieno kaari. Tuossa on todellakin tyyliä! Ja sitä jotain.

Hitsit, miten virkeä kurki! Se selvästi huutaa taivaalle itselleen kumppania Ja tuo köynnöskaaren päällystäminen se vasta hyvä teko on ollut. Kyllä harmittaa, kun en viime kesänä (vai oliko edellisenä?) keksinyt valtavalle koivunrisumäärälle muuta käyttöä kuin niiden tallominen syreenien alustoille!

Minäkin vasta ehkä tunnin olen tuvassa ollut tältä päivältä.

Aamun aloitin (tietysti ensin taimikippojuoksutus kasvarille) siirtämällä pressulla vetäen eilisen pihlaja-aidan poiston jättämiä kateaineksia (lähinnä vaahteranlehtiä) viime syksynä avaamaani kuusentaukseen, jossa ennen vanhaan oli kissojen ulkohäkki ja vanha koirankoppi sekä monen neliön alalle levinnyt virpiangervopusikko.

Levitin ne katetöhkät, tallailin niitä ja kastelin viime kesän allasvedellä viereltä, hain liiteristä suuren pahvilaatikollisen sahanpurua (pohja ratkesi liiterissä ja piti hakea isäntä apuun vetämään tuettu laatikko liiterin kynnyksen yli kottikärryihin) levitellen ne mahdollisimman ohuelti kaiken päälle ja taas kastelin.

Irrotin raparperin kainalosta kaksi sinivuokkoa sormenpäillä vaikeasti kaivaen. Olivat hurjan tiukassa, mutta sain kuitenkin juuret ehjinä mukaan ja istutin olkkarin päätypenkkiin.

Kun joskus kolmen jälkeen kävin ruokakaupassa, näin siellä kirkonkylän toisessa päässä lännestä tulossa olevat pilvimassat ja kotona hainkin kasvarilta jo taimet tupaan, koska jyrisi melkoisesti ja kuvittelin sään kovasti kohta viilenevän. Mutta eikös mitä, keli oli pitkään yli kahdessakympissä ja nytkin vielä noin viidessätoista.

Jyrinän ajaksi tulin tupaan ja rupesin selaamaan sitä uutta puutarhakirjaa, missä on esim. Temskukan pihasta kuvia ja päästyäni kohtaan, missä oli kuvassa kattotiilillä tuettu kukkapenkin reunus, kysäisin isännältä, ovatkohan ne kattotiilet vielä siellä jorpakossa tuossa lähellä kuntopolun kurvissa? Yllättäen isäntä ehdotti heti, että mennään katsomaan. Mentiin autolla, ajettiin polulle tiilipaikan vierelle ja kahdella hakukerralla toimme jotain ehkä 80 nätin punertavaa aaltotiiltä pihaan ja pinosimme ne vielä kuistin ja talon väliseen rakoseen seinän vierelle.

Sieltä jorpakosta äkkäsin myös valkoisen pohjapuhkisen valkoisen metallivadin, johon joku oli kiinnittänyt rautalangasta sangan. Minun teki hirveästi mieli tuoda sekin kotiin ja kuvittelin siihen jo sammalta ja mehitähtiä, mutta nostinkin sen sitten vaan jonkun puun oksalle siellä polun laidassa. Kun tulimme takaisin tiilireissulta oli se puutarhakirja jäänyt auki sen tiilikuvan kohdalle ja seuraavalla sivulla odotti kuvia vanhojen astioiden käytöstä kukka-astioina.naurua

Tässä istun ja ihmettelen, mitenkähän ne kattotiilet saisi jotenkin nätisti ja kuitenkin kestävästi uuden sipulimaani reunukseksi. Luin jo Taito-kirjastani, miten kattotiilet kiinnitettäisiin katolle...

Tuon tiilireissun jälkeen putsasin haavilla kaksi piha-allastani. Etupihalta vaahteranlehtimössöt ja takapihalta neulasmössöt pois vedestä. Mässäyttelin nuo pehmeät otokset lähipuiden alustalle. (Ja naapuri harasi uuden valtavan suuren tulevan nurmikkonsa pohjaa)

Hienot risutyöt!

Hieno puuhapäivä ja onnenhetki:

Moonriver: kaivoin urakalla ja laitoin ohuesti vielä sanomalehteä sekä paljon pussimultaa päälle. Upeita risutöitä Aronjalla! Voi kun osaisi…

Todella hienoja nuo risutyöt! Olen aina vaan tuskaillut risujen määrää jota vanhoista koivuista pihalle tipahtelee, jonkun kranssinpohjan ainoastaan olen niistä väsännyt. Nyt olisi aitan kulmalla talvella kaadetun koivun oksatkin silppurointia odottelemassa... hmmm... Et kai Aronja pahastu jos matkin kaari-ideaasi..?

Isäntä möyri koneella uima-altaalle pohjaa ja minä harasin toisaalla entisiä isännän tuhoja piiloon. Siirrettiin raparperit uima-altaan tieltä, isäntä hämmästeli raparperin juurta. Ei riittänyt kaivinkoneessa teho ja ulottuvuus saamaan koko juurta mukaan. Ei voi mitään, eiköhän se siitä silti lähde. Samoin tehtiin erittäin huoleton siirto parille syreenille. Niin huoleton, että toinen unohtui kaivaa maahan. oho

Nostin pionipenkkiä ylöspäin, kaikkien neuvojen vastaisesti, nyt keväällä. Se vaan oli kertakaikkiaan niin kamalannäköinen, että tehtävä oli kun silmää häiritsi.

Poika täytti 10 ja sen kunniaksi paisteltiin muurinpohjalettuja. Lehmänmaitoa haettiin metsäretken yhteydessä lähinavetasta ja tuli samalla tilattua olkea ja heinää. Jos kokeilisi kateviljelyä tänä vuonna.silmän isku Pottageniin istutin punasipulit, salaatit, punajuuret ja auringonkukat.

Vilkuilin penkkejä sillä silmällä ja yllättävän monesta kohtaa löytyy niitä "ei välttämättä kestä talvea" -kasvien kohdalta elämänmerkkejä. Tuntuu, että minun narsissit eivät ole ihan sitä mitä tilasin. Nousee hämmästyttävän paljon keltaisia narsisseja vaikken yhtään ole istuttanut. surullinen Muutenkin sipulikukkapenkki on mun mielestäni nyt kovin tyhjän oloinen...

Kaksi ekaa tomaattia vein kasvariin. Meni sitten syteen tai saveen näiden kelien kanssa. Muut ovat edelleen lämmittämättömällä lasikuistilla. Ilmeisesti siinä kasvit tulevat karaistuneeksi ikään kuin huomaamatta, koska mitään vaurioita ei tullut tänäkään vuonna kun ne ulkokuistille päiviksi nostin.

Ja voiko tyhmempi tavistarhuri enää ollakaan, kun istuttaa ne kerratut lumikellot ja muut "arvokukat" semmoiseen paikkaan, jonka TIETÄÄ olevan kylmä ja johon talvella jää vesi seisomaan? Kaivoin sitten ylös nekin ja siirsin toiseen paikkaan. Laskin, että kaikki sipulit löysin.

Lapion ja rautaharavan varressa on heiluttu koko viikonloppu: mitään näkyvää ei oikein tullut tehtyä, paitsi se pionipenkin korotus ja venytys. Nyt siinä kohtaa asuu rauha, eikä keinussa istumisestakaan tule enää syyllistä ja huonoa oloa.

Nämä narsissit hiukan lohduttavat kun joillain muilla osin pihaa on vielä hommaa jos vaikka kuinka paljon (kuten kuvan taustalta näkyy..) Uutta mursketta on taas tulossa tuohon pihatielle ja talon ympärille pitäisi jostain saada multaa uutta nurmikkoa varten (kun tehtiin salaojitus). Neljä uutta ruusupensaan alkua toin viikonloppuna pihalle. Ja tuossa etualalla siis näkyy osa miun paraatipenkkiä.

Ai niin.. ja tyhjensin saunan räystäät. Meinasin ensin vaan heitellä ne moskat sieltä alas niinkuin aina ennenkin, mutta tulin sitten tuumineeksi, että siinähän on oivaa moskaa heitellä sen vastakylvetyn nurtsin päälle. Lähes tulkoon läpi maatunutta, eikä mahdolliset puunsiemenetkään juuri haittaa tee, kun nurtsi kuitenkin kerta viikkoon kesällä leikataan.

Osan vein ihan kokeeksi raunioyrtin juurelle. Sen ympärille tuppaa maahan tulemaan monttuja ja ajattelin, että tuo saattaisi olla sopivaista pintakompostia siihen.

Tässä tätä meidän puuhamaata vähän laajemminkin. Rakennukset ovat vasemmalta vanha ulkosauna ja huvimaja. (Ihan vasemmalla näkyy vähän varastoa.)

Eilen jäi pihapuuhat vähiin, kun oli niin paljon muutakin ohjelmaa. No, erilaisia perennojen siemeniä kylvin sekä ruukkuihin että suoraan maahan. Illalla vielä aloitin kotiloiden keruuta, sitten tuli sopivasti sadekuuro keskeyttämään puuhan. Mutta se oli ihan oikeasti hyvä: sateen jälkeisessä maassa etanat tul hyvin esiin piiloistaan ja pääsivät purkkiin (ja etikkaan). Harmillista vaan, kun sitten oli lopetettava miekkosen vaatimuksesta ja tultava kotiin... (hoitelen siis nykyisin vanhempien luona sitä pihaa)

Hienot risutyöt! Ahkeria olette olleet.

Täällä on tänään aika kylmä, pihalla ei niin viihdy. Tosin aamulla, ennen silmien aukaisemista, heti unesta herättyäni, päätin koittaa idättää milkmaidin siemenet paperin välissä, kuten maissitkin. huonosti on nimittäin edellinen satsi itänyt :frowning: Sitten olen harrastanut syntiä. Laajat vuohenputkikasvustot saivat MYRKKYÄ niskaansa. Rönsyleinikit saivat myös osansa. Ja muutama haavan juurivesa. en pärjää niille ihmisikänä muuten. Haluan lehdon, enkä mitään ryteikköä. Semmosia pihapuuhia.

Täällä on kylmä…hhrrr. Edellisten kuumien päivien jälkeen on pakko laittaa pihalle mennessä päälle sukat ja pitkähihainen paita takki ja jop kengätkin. Itse asiassa villasukat ja -paita ei varmaan olisi liikaa. Vettäkin ripotteli äskettäin.