2008 Kylvöt, Osa 1, Suljettu

sopisiko tämä? - onhan sekin jo yhdenlainen ohje, kun 1.1. sanotaan, että nyt kylvetään vuoden ensimmäiset, mitä sitten kylvetäänkin. ja aina voi lisätä muutakin ohjeistusta mukaan; minkälainen purnu, minkämoista multaa, peitelläänkö, lämpimään paikkaanko, laitetaanko muovisuojus päälle etc

jospa joku nykyisistä moderaattoreista siirtäisi myös 2007 kylvöt ja vaikka vielä syyskylvötkin tähän osioon, näyttäisi mukavammalta ja näkyisivät viestit(puu):ssakin.

Jep, jep.. Varaslähdön otin 2008 kylvöihin. Laitoin sateenkaaripalsamin multaan. Ja viimevuotista kylvömultaa laitoin kastumaan, että voipi siihenkin sitten jotakin kylvää lähiaikoina.

mai-lee oli vikkelämpi - aina askeleen edellä :slight_smile: Just itsekin kovasti pähkäilin Nanikan kysymystä siitä minne, ja huomasin ettei ihan selkeää paikkaa ollut olemassa. Paras olemassaolevista vaihtoehdoista on tämä, ja tosiaankin pitäisi saada siirrettyä myös noi mai-leen mainitsemat, ihan yhtenäisyydenkin takia.

Itse muuten ajattelin ihan rauhassa odottaa kylvöjeni kanssa ensi vuoteen … :slight_smile:

Onkohan tämä nyt oikea paikka tunnustaa, että olen jo pistänyt ensimmäiset siemenet multaan? En vaan voinut odottaa enää, jokainen päivä ilman multahommia yhtä tuskaa… Orvokit laitoin ikkunoiden väliin noin 10 asteeseen, jotta eivät tarvitse niin paljoa valoa ja kestävät sitten alkukeväällä parvekkeen viileydessä. Muut siemenet (kelloköynnös, miinanköynnös, mustasilmäsusanna) eivät varmaan edes idä - koska kaikki olivat vanhoja siemeniä - mutta jos niin onnellisesti kuitenkin käy, niin olen suunnitellut antavani lisävaloa kirkasvalolampulla (tulisi sitten sitäkin joskus käytettyä).

huh huh… kylläs ajoissa oletkin… ;O)) nyt sitten sinun pitää huolehtia, että mahdollisesti itävät taimet saat tarvitsemansa valon!!! muuten tullee niiden tarina olemaan kurja… hyvää uutta vuotta 2008 uusien taimien huolehtimisessa…

Mukavaa että toisetkin jo ajattelevat ja jotkut jopa toimivat siis tämä ei olekkaan sairaus vaan vuodenkiertoon kuuluva normaali oire…mitään ei vielä mullassa mutta ensi viikolla varmaan on ;))

Keijunmekothan ne pitää jo kohta kylvää. Mietin vaan, että oottaisko uuden vuoden puolelle…

enkä minä yhtään tuota avausjuttua tehdessäni muistanut, että onhan minullakin ensimmäiset siemenet jo mullassa:-) joulun alla kuoli taas yksi kukistani ja jäi tyhjäksi ruukullinen hyvää kuohkeaa multaa, siihen sitten pistelin kaikki appelsiineista löytyneet siemenet.
keijunmekot joutuvat odottamaan loppiaisen jälkeistä aikaa; 8. päivä alkaa uudenkuun aika, sitten vasta kylvän.

Tunnustettava, että multaa on jo olluna kynsien alla...

Mutta eikös tähän vuoden kierähtämisen odotteluun sovi siementen järjestys ja tarkistus ja kaikenmoinen kylvösuunnittelu ja tarvikkeiden katsastu. Että tietää heti uudenvuoden rakettien pudottua, että mistä kohdin aletaan naurua kun aamu valkenee! Vielä pyhäpäivä ettei siihen hätään mistään perliittiä haeta.

Jouluruusut on idätetty ja pistetty multiin, ja eikös ne chilitkin pitäisi melko aikaisin kylvää? Eipä ole niistä aiempaa kokemusta, jotta kertokaapa te! Nyt ajattelin kokeilla…

Laitoin sulle privaattiviestiä hoyabella!

hoyabella, minulta kyllä saat keijunmekon siemeniä.

mul oli yks kesä keijunmekkoja ja tykkäsin kovasti. No toivottavasti saan tuttavalta edes yhden taimen, jos hää vaa kasvattaa :) Nättejä ovat! Jos en saa, ni laittakaa joku kiltti edes kuva, jotta voin ihailla ruudulla :)

Hilu, mulla on hyvin talvehtineita taimia, saat heti jos haluat!

niinkö? vau. Olisin kyl tosi kiitollinen :)

fiora, ihan oikea paikka.

Chili, jalapeno, orvokki ja pelargonin siemenet löysivät tänään paikkansa mullasta. Kunhan näen, että mitkä itää, niin ikkunan väliin meinaan ne sitten siirtää.

Nonnis, taas tuli todistettua ettei malttia löydy - vielä pari päivää sitten sanoin että odottelen kylvöjeni kanssa ensi vuoteen... En sitten malttanut niin kauas odotella kun tuo aurinkokin ihan pikkuisen näyttäytyi tänään ja maailma näytti hetken taas "touhua kaipaavalta". Eli touhuamaan:

Laitoin parvekelaatikkoon vielä loppuja Otskilta saamistani talvivalkkareiden pienistä itusilmuista - oikeaoppisesti tuhkaa ja hevonkakkikompostia runsaasti mukaan sekoittaen. Helppoa multaa kasasta ottaa ja aumasta kompostia kauhoa kun kaikki on aivan sulana. Laatikko sitten maan päälle ja peitoksi olkea.

Tein myös kylvöt ulos laatikoihin isopäivänkakkarasta ja lyhtykoisosta. Molemmat siemenketjusta saatuja perennan siemeniä joiden toivon lähtevän keväällä sieltä kasvuun. Jännittää kyllä kuinka käy, mutta jokaiselle asialle on se ensimmäinen kerta ja minulle sitten tässä nyt tämä. Toivon kamalasti että joku tuttuni kysyisi mitä kuuluu niin voisin kertoa tehneeni ulos siemenkylvöjä...(teille pentissä oleville ja oppineille se ei ole hämmästystä aiheuttava asia mutta tutuilleni takuuvarmasti!)

No, täällä on yksi hätäinen.  Ensimmäiset pelargonian ja hopeavitjan sirkkalehdet jo näkyvissä.cool Ja keijunmekon siemenet olen unohtunut hankkia kokonaan,  ne voisi kyllä jo kylvää.

Vielä en ole kylvänyt, mutta katselin jo pussukoita sillä silmällä, että mitkä otan ja otinkin jo esille kylvöä varten.

En ole miekään kylvänyt vielä mitään, mutta ensimmäisistä kasveista olen jo pistokkaita napsinut juurtumaan.