2008 Kylvöt, Osa 1, Suljettu

Hei mitä se on nimeltään ja mistä olette ostaneet, kangasta tai ‘mattoa’ mitä laitetaan taimiruukkujen alle jotta kosteus pysyy paremmin, muistaakseni harmaata väriltään ja niikun huopamaista ???

Altakasteluhuopa. Mie olen joskus ostanut tukusta rullan. Mielestäni mikä vanha viltti hyvänsä ajaa saman asian.

Minä olen nyt lomalla tyydyttänyt kylvöhimojani kylvämällä kylmäkäsittelyn vaativia lajeja ulos. Syksy oli niin kiireinen että monet pussit jäivät odottamaan ja kovin on maa vielä pehmeää :slight_smile: Mies katsoo vinoon kun viilaan siemeniä iltamyöhään.

Kiitos Kurpitsa.

Kappas, annettikin samalla asialla. Miekin voisin nyt ensikertalaisena kysästä että olisikos jo nyt hyvä aika laittaa chilin siemenet multiin? Huhuja kuullut että pitää kylvää todella aikaisin.

Pidättelen vielä (tai siis yritän) itseäni noiden kylvöjen kanssa. Kasvihuonekin on vielä kaupassa 

tulematta kun lupasivat kotia sen toimittaa... Jos nyt ihan rauhallisesti hengitän sisään ja ulos, tietysti tietsikasta poispäin etten vain saa mitään tartuntaa silmän isku

Aarniopuu ja annetti, kyllä hitaimmat chilit voi jo kylvää. Ja hätäisimmät kylvää nopeammatkin chilit. Niinkun vaikka mä. Laitoin chili-Apachen ja jalapenoja viime keväänä 1.2.2007 multiin, ja jalapenoon ehti syksyn ensipakkaset ennen satoa. Toivon tälle vuodelle hieman aikaisempaa ja pidempää satokautta ja siksi laitoin nyt jo. Lisävaloa toki tarvivat runsain mitoin.

Chili-ketjussa on lisää asiaa chilien kylvöstä. Ja kun siellä käy kurkkaamassa niin ei tunne itseään enää ollenkaan epänormaaliksi kylväessään chilejä uudenvuodenaattona

Kävin ulkona kylvämässä kukkapenkkiin pioniunikoita vuodenvaihteen kunniaksi. Enpä ole ennen moista tehnyt.

Minun ensimmäinen siemenkylvö uudenvuoden ensimmäisen tunnin aikana.Laitoin minun rakkaimman orvokkini siemenet,ihanan oranssi.Saa aloittaa kukkaloistoon päin suunnannäyttäjänä.

Syksyllä laitoin ulos kylvämiini siemeniin laminoidut laput muka oikein syvälle. Siellä ne on nyt pitkin pihaa ja ei hajuakaan mitä on missäkin. Eikä mitään karttaa tehty varajärjestelmäksi:(

Huii, Kurpitsa! Miten niille niin on käynyt! Jännittävää ensi kesää sinulle :slight_smile:

Ja Aarniopuu; minä laitoinkin eilen kolmet eri chilit multiin! Ei aavistustakaan minkälaisia nuo ovat kasvatettavana ja tarviivatko pitkän taimikasvatus ajan, mutta kokeillaan!

Elämäni ensimmäinen syyskylvö jo suoritettuna penkkeihin, suurin osa jäi kyllä nimeämättä, mutta teemani onkin sekasiemenkylvösilmän isku2008. Olen hyvin hyvin onnellinen, jos jokunen taimi keväällä nouseesydän.

Hieman yli viikonpäästä chilin siemenet multiin, olisin mielelläni laittanut vaikka heti, mutta niitä ei ollut omasta takaa. Onneksi täällä anteliaita henkilöitä. Puumuukin muutaman siemenen per lajitus miulle laittaa. Nyt vain kyttäilen postilaatikon sisältöä. naurua

Nonih, kevätkylvöt on aloitettu. Tänä vuonna olen ainakin ajoissa liikkeellä. Chilejä, neljää eri lajia, on tulossa. Kaksi viimekesäistä sinnittelee vielä elossa lampun alla. Niitä olen joutunut himpun verran myrkyttämään, kun ihan pikkuruista valkosta liikkuvaa ötökkää näkyi vähän käpertyvän lehden alapuolella. Ne näkyivät vain suurennuslasilla katsellessa. Onneksi häipäsivät, mitälie inhotuksia.

Ärk! puhetta

Kyllä näitä lukiessa kylvökuume iskee pahan kerran. Ehkä seuraavana yönä (siis jahka tämän nyt alkavan nukun ensin alta pois) perehdyn syvällisesti siihen siemenvalikoimaan, jotka olen intohimossani siemenkirjeistä saalistanut ja selvitän, tuliko sieltä otettua kylmäkäsittelyn vaativia siemenöisiä vai saanko vielä armonaikaa. On meinaan mennyt nämä omat työskentely- ja puuhamaa-ajat vähän yötöiksi tuon pojan tulon jälkeen. Heppu nukahti tänäänkin vasta 21.30 pitkään keppuroituaan ja totuteltuaan aloittamaan yöunia omassa sängyssään.

Tänään tuli postissa paksu ja ihana siemenluettelo (ihan kotimainen malli), ja valehtelematta sitä onnen kyyneleet kyynelkanavissa kutitellen selasin. Voi että siellä oli taas kaikkea ihanaa ja kaunista. Voisiko sitä mitenkään ihminen kloonata itseään tai elää samanaikaisesti kahta elämää, jotta saisi täysipainoisesti nauttia sekä kasvien että ihmistaimen kasvatuksesta....?

Sekaan vaan Intopii. Meitä hulluja on täällä jo kädet kyynärpäitä myöten mullassa =P. Kai sie muistit nyhtää puista ja kukista siemeniä siellä Thaimaassa? Ja siippasi ja Eka Vekaran iloksi konttailla pensaitten alustat?

Niin ja mitä muuta voi laittaa jo kasvamaan. Kelloköynnös ei ole ikuna ehtinyt kukkia. Miten käy jos nyt pistäisin pari siementä multaan. Jos venähtävät niin latva pois että tuuheutuvat. Haaveilenko turhia kun tahtoisin nähdä sen kerrankin kukkivan? Vähän meillä on keinovaloakin.

Lumi, altakastelumattoa näyttää olevan myynnissä Exotic Gardenilla (3,90 e / metri?)

Heliotrooppia täytyy pari siementä piakkoin laittaa purkkiin, samoin chilit ja keijunmekot.