2008 Kylvöt, Osa 1, Suljettu

Täytyy varmaan minunkin tarkastaa nuo siemenlaatikot. Kohtahan joulukuusi lähtee ja taimihylly tulee sisälle… Taidan laittaa sen tänä keväänä tänne työhuoneeseen, vien nuo muutamat viherkasvit pois, ettei vaan tule pikkuisiin kylvötaimiin mitään öttiäisiä. Chiliä pitäisi pussukoista löytyä, ehkä muutakin herkkua.

Viikolla 3 tulee Prismoihin taas niitä ulkolaisia siemeniä:) Viime vuotiset ainakin iti tosi hyvin.

Minulla on jo tilaus vetämässä yhden puutarhurin kautta mutta kiitos Jano sinulle.

Mä hamstrasin niitä ulkomaisia lokakuussa Prisman lopetusalesta, kivoja erikoisuuksia kaikki ja hyvä kuulla että jopa itävät. Eiköhän näistä männävuotisistakin edes osa idä, vaikkei kaikki. Lukot ranteisiin etten kauheasti lisää enää hankkisi....Pistokkaitakin jo pukkaa vedessä ja mullassa (huoh)

Niissä EG-siemenissä oli kyllä ihan hieno valikoima. Odotan niitä kuin hullu kuuta.

Ne risman ulkolaiset itivät tääläkin todella hyvin. Nepalinhanhikkiakin on varmaan 40 isoa puskaa naurua

Oiskos teillä kellään laittaa kuvaa lämpömaton käytöstä kylvösten kanssa? Ainakin Nopsiksella taitaa olla sellanen...? Oli tuolla toisessa ketjussa maininta "joulukuusiulos-lämpömattosisään" naurua Katselin tuossa joutessani akvaarioliikkeiden nettimyynnissä olevia mattoja, ja näkyy noilla kyllä hintaa olevan. Minkähänlainen olis edullinen ratkaisu? Onko ne multapurkit sitten terraarion tapaisen sisällä?

No niin, miinanköynnökset ovat jo noin 10-senttisiä ja mustasilmäsusannat ovat itäneet. Kylvetty on lisää tarhaorvokkia ja kelloköynnöstä (uudet siemenet). Lisäksi ananaskirsikkaa ja viola variegata var nipponica, jolla ei tunnu olevan suomenkielistä nimeä, ja josta en muutenkaan tiedä mitään, paitsi että lehdet näyttivät kuvassa koristeellisilta. Kirkasvalolamppu antaa lisävaloa joka päivä, mutta olen alkanut miettimään että jokin toinen valaisin voisi tulla halvemmaksi.

lamppusydänkukkanen

Voi hurja, kevätkylvöt jo taimilla. Annatteko niille lisävaloa, vai miten? Minä ajattelin laittaa punahatun siemeniä itämään, ei kait se ole liian aikaista, itävätkin niin huonosti ja hitaasti.

Mä kun ajattelin olevani ajoissa, kun tuossa muistin, että orvokithan täytyy kylvää pikapikaa, jotta ne saisi ajoissa kukkaan. Mutta täälähän on jo otettu pikalähtö uuteen kauteen oikein porukalla! Mä olen lähes myöhässä, jos teihin hätähousuihin vertaa :smiley:

Ja minä en ole vielä kylvänyt mitään.

Nythän on vielä alakuu, ei alakuulla pidäkään kylvää…=)

Kyllä nyt tulevalla viikolla pitää itsekin päästä mullan ja siementen kanssa peuhaamaan.Orvokit ja keijunmekot saa ensimmäiseksi kylvää.Tänään ajattelin laittaa kasvilampun katosta roikkumaan,mut en sit ehtinytkään vielä.No,ehkä huomenna.Onneksi on hyvä paikka johon laittaa ettei tartte omia nurkkia taimilla täytellä.Sormet syyhyää jo kovasti.Pitääkin koittaa koekylvää pieni määrä kaikkia niitä siemeniä joita kesällä kasveistani keräsin.Ikäänkuin pieni varmistus et ovatko itämis/kasvukykyisiä.

Nopsis, mikä ihmeen alakuu? Koskaan kuullutkaan!

täysikuu vähenemässä pois, silloin ei kylvöksiä tehdä eikä oteta pistokkaita

ne tehdään silloin kun kuu on täydentymässä

Ohoh, kiitos kibu! Taitaa olla turha kysyäkään että miksi näin - on vissiin niitä juttuja jotka “on havaittu hyväksi tehdä näin”. Tämä mielessäni kylvän chilin siemeneni :slight_smile:

http://almanakka.helsinki.fi/

seuraa täältä

vanhan kansan viisautta, monet noudattavat edelleen, olen myös taipuvainen uskomaan :slight_smile:

Alakuulla ei vanhankansan mukaan saa aloittaa mitään uutta, ei rakentamisia, ei kylvöjä. Muistaakseni kuu alkaa kasvaa parin päivän päästä. Biodynaamiset muistaakseni kylvävät juurekset alakuulla, en ole varma, hämärä muistikuva asiasta on.

Sakarin päivänä kylvämään :slight_smile:

nuutin päivänä jo:-) on 13. ja niinpä onnenpäiväni. tulee tuplavarmistus.

sitä paitsi joulunaikaan multaan tyrkkimistäni appelsiinin siemenistä on ensimmäinen jo itänyt niin että se niistä vanhan kansan viisauksista. silti kuitenkin aion niitä noudatella edelleenkin, siinä muodossa, jossa äidiltäni olen opin saanut.