2008 Kylvöt, Osa 1, Suljettu

hätäisimmät :smiley:

Minun on itäneet sateenkaaripalsamit, chilit ja jalapenot sekä orvokit. Riippapelargoni antaa vielä odottaa kun laitoin kuorineen.

Minä olen tämmöisestä uskomuksesta joskus lukenut, että alakuulla kasvatetaan juuria ja yläkuulla maanpäällisiä osia. Ei silti, en minä niihin usko. Ja vaikka uskoisinkin, niin olisin silti niin hätäinen ja jäärä, että laittaisin silti siemenet multiin silloin kun uskon, että jaksan ne ihan pikkiriikkiset taimet vähän isommiksi huolella hoitaa.

Kylvin äsken heliotroopit ja keijunmekot.

Keijunmekot ja orvokit pitäisi tosiaan laittaa multiin minunkin, mistäköhän löytäisin täältäpäin amppeliorvokkien siemeniä? Täytyypä mietiskellä…

En ole minäkään kuun vaiheitten mukaan kylvöjä tehnyt ja ovat itäneet jos ovat, taikka sitten ei.

Kun näitä juttuja lukee, niin sitä suurempi hinku tulee kylvöhommiin. Jos en tällä viikolla, niin ensi viikolla laitan jotakin itämään.

Mites nuo puiden siemenet(ja pensaat)???Laitanko niiku kylmäkäsittelyyn kasvihuoneeseen tai mahdollisesti kasvavaan hankeen ulos?Vai mittee niille tekis, paras mahdollinen lopputulos on saatavissa miten, voisko joku opastaa:)?

Suometar, kokeile vähän kaikkea… useimmat kuitenkin lienevät sellaisia vaihtelevan pituisen kylmäkäsittelyn tarvitsijoita. Tosin kokemuksen perusteella muutamat itävätkin mieluummin lämpimässä… Vaikea sanoa, kun en tiedä, mitä aiot kylvää???

Valkea syreeni, siun jasmike, kiiltotuhkapensas ja saarnivaahtera.(ai käviks se kirje miul tänää…)

Ai että sellaisia…;=)) Kaikkia noita kokeilisin kylmäkäsittelyn kanssa, jasmiketta tosin oman kokeiluni mukaan ihan yhtä hyvin puolen vrk:n liotuksella ja kevätkylvöllä. Muutenkin olen noille koville siemenille havainnut liotuksesta olevan enemmän hyötyä kuin haittaa…

Tämä ei nyt varmaankaan ole ainoa, ja kenties ei oikeakaan mielipide… kerroinpahan vain miten minä tekisin noiden kanssa.

Kiitos ja en keksi yhtäkään syytä, miks en niiku luottais siun näkemykseen tässä asiassa:)Kiitos ohjeestuksesta, yrittää idättää,yrittää.

Suometar… saat ihan nolostumaan luottamuksellasi! ;))

Täällähän ollaan aikaisessa! No, itse totesin, että en tänä vuonna alkaisi venyttämään taimia sisätiloissa, korkeintaan joskus huhtikuussa laittaisin jotain pientä, ja kasvihuoneessa sitten aloittaisin varsinaiset viljelykset!

No, ehkä sen verran poikkeusta pitää tehdä, että päivänsineä pistän muutaman taimen tulemaan, kun tulee pikkuisen enemmän valoa.

Tosin itsekin olen sen verran hätähousu, että lajittelin tänään siemenet yksi- ja monivuotisiin kasveihin, ja suunnittelin kylmäkäsittelyä vaativien lajien kylvämistä kylvölaatikkoon, jonka sitten laittaisin muovipussiin pistettynä ulos, vaikkapa kesäkukkapenkille odottamaan keväällä tapahtuvaa siirtoa kasvihuoneeseen taimettumaan.

Hyvää alkavaa puutarhavuotta 2008! naurua

Minulla olisi aikomus kylvää nyt ainakin nuo keijunmekot, ja koskakohan päivänsineä ja ritarinkannuksia voisi alkaa kylvämään? Ja onko orvokkeja helpppo kasvattaa siemenenstä?Jos vaikka hiukan kävisi ostoksillahymy

Ja kun olen ensimmäistä kertaa kylvöpuuhissa, niin kaipaisin vähän viisaampien neuvoja. Eli onko parempi laittaa taimet ikkunalaudalle, jossa on 19-20 astetta, vai ikkunoiden väliin jossa on vain muutama aste lämpöä? Tietysti siis voisin sisemmäistä ikkunaa pitää auki puolet päivästä ja ehkä yönkin hiukan raollaan ja laittaa kylvöt stryroksin päälle, joten lämpöä tulisi jonkin verran.

Myös särkyneen sydämmen ja pioniunikoiden kylvöön kaipaisin vinkkejä.

Päivänsineä en pistäisi ikkunan väliin, muista en osaa sanoa. Onko sinulla kasvivaloa? Itse ostin eilen 3 kasvilamppua http://www.airam.fi/tuotesivut%20html/lamput/energiansaasto/kasvivalo.html , mutta valitettavasti en löytänyt kotoa kuin yhden valaisimen johon nuo käyvät, eli joudun vissiin lähtemään vielä valaisinostoksille. 

Zera, pioniunikon suosittelen ainakin kylvämään huhti/toukokuulla, miten teilläpäin lumet alkaa sulamaan, niin ihan suorakylvönä suoraan penkkiin, eläkä hirmuisesti käy peittämään siemeniä.Unikot ei yleensä tykkää esikasvattelusta, kun niillä on se paalujuuri ja se napsahtaa kyllä usein koulittaessa poikki.Ja ne ehtii hyvin kyllä kukkiakin, vaikkei esikasvatakaan.Tuosta toisesta en ala etes arvuuttelemaan:)

Kiitos neuvoista.Täytyy jaksaa sitten unikoiden kanssa odotella.

Minulla on juuri tuo samainen airamin kasvivalo, ja itsekin joudin ostamaan uuden valaisimen kun eivät meinaa sopia mihinkään.

Oliskos jollain vielä tuosta keijunmekosta kokemusta? Siis ennemmin liian lämpimään vai hiukan liian viileään?Ja kuinka lämmintä sinne ikkunan väliin pitäisi saada jotta pärjäävät?

Hei taas pitkästä aikaa! Tulen jälleen tänne kiusaksenne höpisemään omiani:)  Lauantaina kylvin keijunmekot, pelargonit, paprikan,tuntokasvit ja peikonkämmenen ja tänään huomasin 3 itänyttä pelargonia. En tänä vuonna viitsinyt kasata minikasvaria tupaan idätyksiä varten vaan kuljetin ne saunaan... no ihan viisasta; kun itävät eri aikaan ja valoa on erittäin heikosti lämpöön nähden. Meinasi jo paniikki iskeä mutta onneksi huomenna saan 50 kertaa 150 cm kokoisen lämpömaton jonka sijoitan kellariin loisteputkien alle!! Eipä enään sitten haittaa eriaikaisuusnaurua. Että semmosta tänne.

Keijunmekosta sen verran että jos on kunnon valaistus taimille (loisteputki paras) niin menevät n. 20 asteessa.

Ja lisättävä on vielä etteivät kovin paljon alle 15 asteessa viihdy ja melkeinpä tähän aikaan vuodesta se lisävalo on pakollinen ( että mä olen huono neuvomaan!!!!) .

Hoyabella, espanjanneito on kesäkukka, tarhaneidon lähisukulainen… itse asiassa saman kasvin toinen lajike. Kylvää voi keväällä suoraan tai esikasvattaen, jopa syyskylvöäkin voi kokeilla. Tosin tähän lähtöön kevään odottelu on paikallaan.

Keijunmekosta vielä, että omani talvehtii mökillä, jossa on arkisin ja poissaollessamme vain peruslämpö 10 - 12 plussa-astetta, eikä sillä näytä olevan mitään hätää.