Meinaan vielä tänään kylveskellä piispankukan, Browallia speciosan. Onnettoman piniä siemeniä - peitetäänköhän vai kylvetäänkö pintaan?
Millaisilla hinnoilla te ostatte mullat, mihin siemenet kylvätte.Mulla on kahta lajia multaa.Toinen on kylvömulta ja toinen kaktus-ja kylvömultaa.Vähän kallista, mutta sopivaa siemenille.
Mie ostan aina syksyllä valmiiksi kun saa 4 säkkiä 10€ ja ruukutan ruukut kasvariin valmiiksi.
Minä ostan istutus- ja ruukutusmultaa 4€/50 l ja taimi- ja kylvömultaa 5,20€/15 . Laitan ensin purkkiin suurimmaksi osaksi tätä halvempaa, ja siemenen koosta riippuen pintaan tuota kalliimpaa laatua.
Toi 4e/50 l on aika halpaa, teidän paikallisesta rautakaupasta varmaankin?
Meillä oli vain tuota taimi-ja kylvömultaa 15 litran pusseissa n 5 euron hintaan. Pöh. Katsoivat kummasti kun kysyin eikö ole muuta multaa. Tulee vasta kesäksi kun silloin on kuulema sesonki…
Meillä käytetään kylvöihin K-län kylvöseosta vermikuliitilla jatkettuna. Ostan useamman säkin kerralla, osa menee suoraan ulos vauvalaan ja osan säilytän kevättä varten. Koulin mustaan multaan. Täällä kylvöseosta on saanut Pr-man noutopihalta aika aikaisin, joskus loppui kesken ja hain tammikuulla jo lisää. Hintoja en muista, ei kai maltaita maksanut kun kerran ostin…
Mie voin O_s kiikuttaa sulle täältä periferiasta säkin. Tulee aika hintavaksi tuo kylvömulta, nyt on jo 150 litraa tuota halvempaa mennyt. Sano siellä teidän kaupassa tiukkaan sävyyn (katse juuri sankojen yli kohdistettuna myyjän otsaan) että: "Väärää informaatiota, sesonki on nyt" . Voi olla että saat kummia katseita toistekin
Jos vain Horsma viitsit kiikuttaa - taas kerran
Olet meinaan kiikutellut jo kasveja, havuja, vermikuliittiä... mithän kaikkea lie?
Tällä kun on vain niitä hirmuhintaisia pikkupussukoita. Kiertelin viime viikolla paikalliset kaupat ja markettejakin, huonolla tuloksella.
Muoks: Yritin kyllä sanoa sensongin alkamisajasta mutta se myyjä katsoi niin oudosti että meni pasmat sekaisin ja pelkäksi piipitykseksi...
Oukki, täältä tulee! Mie nyt vaan oon tämmönen aktiivihiilihorsma.
Mulla on jääkaapissa kylmäkasvatuspusseja = siemeniä + vermikuliittia+vettä aavistus. Jäin vain miettimään, että kai ne pitää jättää auki ne pussit ettei sisältö homehdu? Ajoitus olisi niin että maaliskuussa niitä voisi alkaa kipata ulos sieltä (mm jokunen kovakuorinen luumu). Seuraava isompi satsi sinne menisi sitten helmikuussa (ulos huhtikuussa mm perennojen siemeniä). Vaikuttaako ajoitukset suht oikeilta eli 6-8vk kylmässä, kosteassa ja pimeässä jonka jälkeen 10-12vk taimikasvatus?
Hei Eetenineeva, jossain kauan sitten kyselit jotain siemeniä! Tarjosin sulle taimia, jos et halua siemenestä välttämättä kasvattaa! Oli ennen joulua, katosit sen jälkeen varmaan joulua viettämään. En enää muista mistä kasvista oli kyse, mutta jos löydät viestit, niin tarjous on toki voimassa!
Minä käytän maalla etupäässä ihan autokuormana noin joka toinen kevät tuotavaa puutarhamultaa, jota säilytetään pressujen alla kasassa. Ja siihen lisättynä tarpeen ja tilanteen mukaan puutarhahiekkaa tai kylvömultaa kevennykseksi. Kotona sitten on käytössä kaupan puutarhamulta säkkitavarana.
Mitäs te ollette tuota vermikuliittia ja perliittiä ostaneet? Rautakaupastako?
Mä ostin B-hausista.
Kiitos Paulastiina, siis meno suunta B-hausiin
Miten vermikuliitti vaikuttaa parantavasti kylvömultaan.
Kuohkeuttaa, estää tiivistymistä ja parantaa vedenpidätyskykyä . Huomaatko, että olen taas muka lukemassa...
Ai, vermikuliittia saa rautakaupasta 100 litran säkeissä. Hinta 20-25 euroa säkki, eli litrahinta n. 20-25 senttiä.
Lukemassa ja lukemassa.Taitolaji.Luuletko että siemenien kasvun onnistuminen olisi prosenttuaalisesti parempaa vermikuliitin kanssa kuin pelkällä kylvömullalla.Ootteko tehneet kokeita ja vertailuja.
Vois laittaa ihan mielenkiinnosta puolet siemenpussista toisen ja puolet toiseen multaan.Sitten katsois miten on eroa.
Siinä 11 kilossa voi hyvinkin olla se sata litraa. Tuo tavara ei paina juuri mitään.
Kesäkukkamultaan olen sitä sekoittanut (silloin harvoin kun sorrun kesäkukkiin), harventamaan kasteluvälejä. Muuten olen laittanut kylvösten päälle kerroksen estämään homehtumista ja keuhkosammalta. Ja lämpö- ja kylmäkäsittelyt pikkuminigrippeihin.