Tosi hyvä vinkki.Mullanvaihdon yhteydessä minullakin on sitä, tähän asti en ole siitä tiennyt mitään.
Kylvin äsken alppikatkeron siemeniä ja laitoin lumikökön päälle(kun vielä vähän lunta jäljellä)
Siemenannos on aika iso joten sitä pölyä on vielä pussin pohjalla. Kiinnostaako ketään??
Kylvin myös lilaa kerrottua salkoruusua toivossa että kukkisi jo tänä vuonna. Onko mahdollista ???
jutita… kaikkihan on mahdollista…;)) Mutta ihan aikuisten oikeasti, kyllä salkoruusukin suostuu, ainakin jotkut lajikkeet, kukkimaan ensimmäisenä vuonnakin varhain kylvettyinä. Takuuvarmaa se ei kuitenkaan ole.
Paulastiina, peitetään hyvin ohuelti. Onko se suomeksi piispankukka, ei pensasorvokki ?
Huomasin tänä aamuna, että mun kärhön siemenet(ei aavistustakaan, mikä kärhö) olivat itäneet. Olin laittanut ne vuoden alussa kylmäkäsittelyyn jääkaappiin hiekan ja turpeen sekotukseen. Olin melko varma, että homehtuvat sinne, kun vettä lorahti sekaan aika paljon. uskomatonta. Joo, alotin aikaisin, kun luin jostakin, että kärhöt tarvitsevat 3kk kylmäkäsittelyn.
Jutita, minä esikasvatin salkoruusua viime vuonna ja se kukki komeasti loppukesästä!! Joten voipi onnata!
Ostin pussillisen halpamarketista tarhaorvokin siemeniä. Kylvöohjeissa sanotaan, että suorakylvö kesä-heinäkuussa, kukkii seuraavana keväänä. Mutta voihan sitä esikasvattaakin, eikös jo nyt tammikuussa?? Voihan?? Ja kukkii ekana kesänä??
Onkohan meidän kuisti liian kylmä esikasvatettaville, kun siellä on joku 15-18 astetta lämpöä? Valoa ja tilaa kyllä piisaa. Mutta alkuunhan pitäisi idättää lämpimässä, eikös??
Minäkin eilen yritin kertoa, että ohjeiden mukaankin tammi-helmikuussa kylvetty salkosuuru kukkii ensimmäisenä kesänä. tekniikka kaiketi katsoi liian kehumisen olevan pahasta ja sensuroi pois. Eikä kannata istuttaa paahteiseen ja kuivaan paikkaan (jos sattuisi tulemaan vähäsateinen hellekesä), toissakesänä salkoruusuihini iski ruoste just kuivuuden vuoksi. Kosteammassa (tuoreessa?) paikassa kukkivat moitteettomasti.
Viime vuonna ainakin minulla Israelista tuotu salkoruusun siemen, kukki just ja just samana kesänä.
Kiitos vastaajille! Niitä kerrotun lilan siemeniä on jokunen jäljellä jos joku haluaa.
Olen unohtanut kylvää "minipasuunat" Iochroma australis (sinistä ja valkoista) ja Iochroma coccinea (punainen). Täytyypä kylvää vielä tänään.
Ensimmäistä kertaa yritän kasvattaa. Vaikeaa on viestin laitto. Vasta seitsemäs kerta taitaa onnistua.
Mä kasvatin ekat australikset pari vuotta sitten, mutta en saanut niitä hengissä vietyä edes ensimmäisen talven yli. Nyt on ainokainen viime kevään taimi ainakin vielä elävien kirjoissa, mutta kevääseenkin vielä turkasen pitkästi. En enää muista, pitäisikö sen nykyisen olla sini- vaiko valkokukkainen.
Siemenet hommasin Acnistus australiksen nimellä, mutta sama on kuin tuo Iochroma.
Mulla on aika vanha 7-8 v. Acnistus australis, sillä nimellä siemenet aikoinaan tilasin. Viime talvena luulin sen jo kuolleen, mutta ei, tyvestä pukkasi uutta kasvua ja nyt on 1,5m pitkä. En ole kasviin missään muualla törmännyt, enkä kuullut minipasuuna-nimitystä.
On se kukkinut joskus, aika harvakseltaan. En osaa sanoa miksi kukkii tai ei kuki. Nyt on talvehtinut viileässä valossa, vihreänä. Alan kohta lykätä lannoitetta, katsotaan miten käy tänä vuonna. Aion kasvattaa siitäkin tikkunekkupuun...
Nyt on pussukat laitettu ojennukseen ja kylvölista tehty. Tietysti listaan pitää vielä lisätä, jos/kun tulevista siemenkirjeistä löytyy vielä jotakin jännää Tänä keväänä aion tunnistaa omat kylvökseni, niinpä tein kylvölistan koodeineen ja toivon, että se helpottaisi tunnistamista. Siemenpussukoita oli siis ihan mielettömästi. Tämä hulluus tuntuu olevan vain pahenevaa laatua. Hih ja isäntä tuumaili jonkin aikaa sitten, että eihän sinulla tänä vuonna ole niitä siemenkylvöksiä niin paljoa kuin viime keväänä, kun uutta aluetta perustettiin.
Meilläkin tuli tänään lämpömatto työhuoneeseen, kylvömulta sulamaan ja ämpärillinen vermikuliittiä odottamaan tositoimia. Huomenna vapaapäivä, ajattelin aloittaa kylvöt, jos kylvöseos suostuu sulamaan...
Mikähän minua vaivaa, kun en niiden kahden jo tappamani chilin lisäksi ole kylvänyt vielä mitään? Kaamosväsymys?
Liisukka, tarvitseko tuuppausta Täällä on tosi toimet jo alkaneet ja pikkuisia taimia nököttää jo tuolla "komerossa".Muutama lajike itämättä, niissäkin on jo uusinta kylvöt menossa.´Mutta perennakylvöihin tarvitsisin itekin tuuppausta...ne pitäis laittaa kylmäänkäsittelyyn...