Heeeiiii! En minä ainakaan halua muuta kuin mitä mulla jo on: lämpömatto, kasvatushylly valoineen, kylvömultaa ja vermikuliittiä, multaa ja ruukkuja koulimiseen, vähän tilaa. Muu perhe voisi haluta muita asioita, niinkuin lämmitystä silloin, kun taimet tykkää viileästä ja tilaa silloin kun taimet valloittaa koko huushollin. Minä ja taimet tyydytään vähään, tämä talo riittää, toistaiseksi.
Vitsit mitä listaa pistätte. Mutta ajattelin että teistä suurin osa varmaan ideoi aika pitkälti itse, mitä tarvitsee.Teette siis itse. Mut eikös vaan ole joskus työlästä, vaikka kiva harrastus onkin.
Minun on muistettava että tämä huusholli on jaettava niin moneen osaan kuin on perheenjäseniä ja yksi osa on vaan mulle.En voi levittäytyä, vaikka haluaisinkin. kesällä ulkona voin enemmän vapaasti laittaa ja tietysti kun omaa pihaa koristaa kukkasilla, niin se kyl passaa.
Sisällä saan siemenieni kanssa olla täällä yhdessä nurkkauksessa toistaiseksi, olen ihan tyytyväinen.Siemen ja taimikasvatus esim kerrostalossa pitäisi olla kätevä .Pienois kasvihuoneet ja taimilaatikot niin että sopivat mukavasti vaikkapa kodin kalustoon.En tarkoita että sohvan väriin tms.
Tässäkö se oli.Eikö enempää. Valtsun yli ei taida mennä vaatimustasosa kukaan, Horsmalla oli enempi jalat maassa.
Viel haluaisin lukea ideoista.
Kyllä nää esikasvatukset vaan valtaa alaa: tänään puolet vaatehuoneesta viritettiin kasvutilaksi, vanhasta joutilaana pyörineestä 1,20m kaksirivisestä loisteputkesta tuli uusien päivänvalojen voimalla kasvilamppu ja ison, tukevan pahviloodan ja jonkun firaapeli korihyllyn päälle viritin kerniliinan ja namilootat. Kissa änkesi myös lämpöön, aurinkoon. Muuta en enää tarvis kun paaaaaaljon lomaa!!! Niksipirkka hoitaa loput!
Eetenineeva kuvassasi on ihanaa tuo kissa loisteputken valohoidossa, suloinen kuin mikä
halit hänelle.
Miten tuota altakastelumattoa käytetään, siis meinaan, että se pysyy siistinä? Jos se nyt vaikka olis jotain vanhaa vilttiä/peitettä niin eikö se ole aika homepommi?
Kyselen, kun en sitä ole koskaan käyttänyt ja tuntuis vaan, että se seisova märkyys.... Onko se koko ajan aivan vesimärkä -likoaa vedessä- vai vain pelkästään kastellaan sitä kautta silloin kun tarvis on?
Minulla ei ole koskaan ollut mitään altakastelumattoa, olen homeille allerginen ja ajatus homehtuvasta tekstiilistä huoneessa on kaamea. Tämänhetkiset pikkutaimet on ruukuissa, matalassa astiassa jossa on vähän vettä.
Mulla ei ole altakastelumattoa sisätiloissa, kasvarissa kylläkin. Jokseenkin tuntuu että ilmanvaihdon pitäs toimia melkoisen hyvin ja olla vesieristettyä materiaalia maton alla... joissakin sellaissa valmiissa minikasvareissa ainakin on altakastelumatto... ja lämmitys jne... Kasvarissa ainakin pidän sen vaan kosteana, en märkänä enkä liota vedessä.
Lämmin kasvari tietty ja vähintään 12/7 puutarhuri, jolle natisen, jos jokin ei mene nappiin!
Ajatelkaa miten tylsää olisi, jos meillä olisi kaikki täydelliset kasvatusolosuhteet. Ja varmuus siitä, että kun tuon nyt laitan, se itää. Ja olosuhteet joissa ei tarvitse juoksuttaa ulos ja sisään. Antaisi olla vaan, ja haukotellen seuraisi kaiken kasvua. Kyllä siitä jotain puuttuisi...![]()
Tuo Nopsiksen mainitsema jännitysmomentti onkin itseasiassa se mikä tekee tästä niin jännittävää. Vanhan kokemuksen mukaan kaikki ylihoidettu ja -huolehdittu kuolee johonkin odottamattomaan ongelmaan.
Juuh, ei tuollaista tilannetta olekaan! Mä juoksetan ees sun taas ja taas uudelleen... ensin sisällä kahdessa paikassa, sitten kasvariin ja siellä sisälle ja ulos. Mut isompien kasvien kastelussa se altakastelumatto helpottaa paaljon. En kyllä ole vielä tappanut kasveja kun en niin kauhean montaa lajikettakaan ole kylvänyt...mutta aina se jännittää että onnistuuko. Ja jos onnistuu, on jokaisen oltava ylpeä itsestään ja voitava sanoa; sentään on jokin jonka osaan! (puhuu siis itsestään)
Sinullako oli sellainen kiva hyllystö itse tehty.Tätä just tarkoitin , että onella on omia ideoita, miten haluaa laittaa niin että toimii.Ei tarvitse, eikä löydäkkään kaupoista, valojen kanssa varsinkaan.
Taitaa monessa paikassa olla hyllyn rakennus puuhat käynnissä.
Siis jos kylvätte paljon eri lajeja niin montako tainta tulee per laji? Ja jos nyt puhutaan vaan kesäkukista. Te tietysti kylvätte suurimman osan perennoja vai kuinka? No saa vastata silti, varsinkin jos ennen lämpöisiä kelejä pidätte taimia sisällä. Joskus nimittäin epäilen kykyäni käyttää tilaa hyödyksi... luulen että viime keväänä oli n.500 kasvia ja kaikki liian ahtaalla ( yksivuotisia suurin osa).
Viime vuonna oli minulla samettikukkiakin satoja taimia, mutta suurin osa niistä lähti maailmalle, ystäville, sukulaisille ja penttiläisille taimien vaihtopäivillä.
Ja kaikkia muitakin kesäkukkia, kuvia niistä on siellä jossain, mutta minkä tekstin alla? Löytyyhän ne kun alkaa etsimään.
hei mutta hetko... mullahan oli n.200 samettikukkaa, siis oli sitten niitä taimia enempi kun 500! No kuitenkin, kun ne kaikki koulii ruukkuihin niin tila loppuu äkkiä. Siispä pidättekö niitä sitten pienemmässä multatilassa? Sullahan Pirkko-Martta niitä taimia oli iihan kauheet määrät, niin piditkö juuria ahtaalla vai kuinka? Mulla ei nyt mene tämä homma jakeluun kun olen tähän asti aina kaikki taimet siirtänyt itämisen jälkeen ruukkuun, siis mahollisimman pieneen ensin ja myöhemmin lopulliseen ruukkuunsa. Teenkö mää liian vaikeesti nää jutut?
Kauanko olet Hoyabella perennoja kasvatellut? Jotenkin tuntuu että eikö joskus lopu tila mihin ne istuttaa?? Minä en kovin paljoa niitä juuri siitä syystä kasvattele, on noita elukoitakin, tilaa kun nekin tarvitsevat...
Mie yritän talvella miettiä mitä laitan kesällä mihinkin ruukkuun. Tänä vuonna rapunedusruukut saavat verenpisaroita ja lumihiutaleita. Rapuille ruusuliisoja jne. Sillä lailla on helppo laskea taimien tarve (muutama ylimääräinen tietysti:) Yritän kasvattaa vaan ne muutamat kasvit, muttei se aina ihan onnistu. Perennoja ei tule sisälle ollenkaan, elleivät tule kesäkukka istutuksiin täytekasveiksi kuten nyt on juurtumassa kirjavaa maahumalaa.
Taidan tänä keväänä kasvatella siemenistä vain köynnöksiä pihaan ja terassille. Kasvihuoneitten käyttö täytyy miettiä uudelleen, mutta muutama kurkku on kyllä kasvatettava. Taimet ostan. Yhtään siemenpussia en ole vielä ostanut. Vahoja varastoja on vielä jäljellä.
No nythän mä hokasin! Se jo itänyt kylvös, josta oli nimi hukassa, on tietysti veripasuuna, Brugmansia sanguinea.
Kannattaa säästää kaikki tyhjätkin siemenpussit, niistä voi joskus olla iso apu.
Innostuin laittamaan ensikertalaiseksi aika paljon siemeniä.Nyt sitä suunnittelutaitoa tarvitaankin.Tilaa tarvitsisin tässä huushollissa enemmän, mieheni, niin hyvä kuin hän onkin, ei halua nähdä niitä huushollissa.Heti on kärtsy ilme jos levittäydyn liikaa.
Hänellä on kahden auton talli omassa käytössä, ei sinne autot mahdu.Myös päätyhuone ulkorakennuksesta.Sisälä pitää ola kodikasta, sen kyllä ymmärrän, mutta mun harrastukselle ei ole oikein tilaa täällä.
Sen huomasin vasta kun lin jo kaulaani myöten harrastuksessa kiinni.
Jos kutoisin sukkia tai pyörittelisin lihapullia, voi että tämä miekkonen olisi ilahtunut.Vanhan ajan mies.
Omalle tontille pitäisi suunnitella paljon ja hyvin.Meillä on ihan tasainen tontti, nurmikkoa, ala sitä sitten.
Luonnonkukille on oma suunnitelma vasta.
Siksi eilen laitoin sen kysymyksen, aattelin vähän kevennykseksi, yritin yhdistää huvin ja hyödyn.
Tuliko siitä mulle vaan miinusta. ![]()