2008 Kylvöt, Osa 1, Suljettu

No mutta Horsma, tännehän se tuli!!!naurua Tuosta vain mettäautoteitä pitkin...naurua en saanu sitä kiinni ja omaki karkasi ( vain noin 150 lajia...puhetta)

Taisivat lähteä vehreämmille laitumille yhdessä. Noh, onpahan aikaa kylvää lisää kun ei tarvi mopetin jarruja rassailla =D

Pappatunturi temppuilee täälläkin....kylvin joulukuussa ulos 76 eri lajia, kiitos ihanien ketjukirjeidenkieli ulkoa ja siemenloota näyttää täyttyvän taas uusista jutuista...tai ainakin eri väreistä... No, hulluutensa kullakinansiomerkki

Mies väittää edelleen, että minä olen sekapäinen kasvien yms. suhteen. Olen yrittänyt vakuutella, että olen loppujen lopuksi aika “kesy” esim. tämän palstan moniin aktiiveihin, mutta väitti, että ei voi verrata teihin, vaan ns. normaaliväestöön keskimäärin :slight_smile:

Mulla ei vielä ole yhden yhtä siementä kylvettynä (ja vyöhyke 1 b), mutta siemenet on jo ostettu. Hyvin ehtivät keijumekot, pelargonit yms. kukkia viime vuonna, vaikka “vasta” helmikuun puolesta välistä rupesin niitä kylvämään. Ja siihen asti aion tänäkin vuonna sinnitellä (meinaan kun ei ole muuta kuin tuo luonnonvalo ja yksi kasvilamppu käytössä ja vähän tilaa…)

Mutta ihana on lukea, kun muut ovat jo täydessä touhussa!

Sama vika on täälläkin miesväellä. Keijunmekot kylvin viime viikolla, muut saavat vielä odottaa. Minullakaan ei ole kuin luonnonvaloa vaan käytettävissä. Viime vuonna taisi mopo karata käsistä. Tätä vuotta ei vielä tiedä. Mutta vähän matka maaliskuun alussa mietityttää, paljonko uskallan jättää poikien harteille?

Horsma, kyllä mä ihailen sun kylvöjen määrää. Ymmärrän että se on aivan normaalia kokeneelta aktivistilta.Farmari on myös normaaliuden huippuja.Haluaisin lukea vähän lisää, kuka yltää lähelle Horsmaa.

Mulla ei ole sitä kokemusta, mutta kunhan lasken kylvöjen määrän tarkkaan, olen varmasti aika lähellä.

Entäs jos menee yli? Mua voi pitää höyrähtäneenä. Enhän sitä tietenkään ole, mutta ajatella saa.

Liian laimea on vielä kylvöjen määrä, lisää vaan.Tiedän että kylvetty on.

Vielä tuoreessa muistissa Pirkko-Martan viimevuotiset kylvöt, olikohan pentin ennätys naurua?!

Osaatko Pirkko-Martta yhtään arvioida kuinka paljon kevään aikana kasvatit taimia?

Niitä taimilaatikkokuvia muistan puolisolleni näyttäneen, vedoten siihen, että eihän minulla vielä mitään, lisääkin voisi laittaa. Puisteli vain päätäänhymy.

Toi matka vähän verottaa noita kylvöksiä, mutta eiköhän sitten ala kovat touhut kun sieltä palaan. Mutta jos lahjoisi pojat, että kastelisivat ja suihkuttelisivat, niin eiköhän pääsis koulimaan kun takaisin palaan.

Oli se aikamoista kylvämistä viime vuonna. Nyt on tullut hankittua noita uusia huonekasvejakin, että nekin vie niitä taimikasvatuspaikkoja. Mutta kyllä siihenkin keinot keksin, kun aika koittaa.

En kyllä osaa arvioida yhtään, mutta tuhansissa luku on. Mutta montako? Joitain tietoja on kyllä ylhäällä, mutta ei kaikkia.

Aivan siis kesyä touhua täälläkin! Vasta 77 lajia kylvettynä, mutta mun mopo onkin Solifer Export Automatic. Se varmaan automaattisesti pidättelee, edes pikkiriikkisen. Pistokkaitakaan ei ole montaa plaatua vielä leikeltynä, mutta äsken toin viime keväänä kylvetyt ja kanalassa viimeiset 3 kk viettäneet bambut sisälle. Pientä vihreätä piikkiä näkyy ruukuissa vanhojen varsien vieressä.

kylvöjä 0 mutta Kerkko 4v. on pyytänyt mummolta mopopaidan :smiley:

pitää olla myös ajaja mukana…

Jos lasketaan että käytän joka päivä esimerkiksi tunnin kylvöihin, ja saan sinä aikana käsiteltyä 10 lajiketta lappuineen ja muistiinpanoineen, saisin jo kuukaudessa aikaan tuon oman määräni (joka muuten tänään rikkoi jo 350 rajan). Muutamia lajikkeita ei ole kuin 1-3 siementä, joitakin taas kylvän kymmenittäin. Tilahan ei puolenhehtaarinmetsässä lopu ihan heti kesken, rakennustyömaan jäljiltä on yli 4000 neliötä soralla ja metsänä. Jaa, että mikäkö ajaa tällaisiin määriin? Asuimme ennen rivitalossa, missä tilan puute pakotti miettimään tarkkaan mitä voi tuoda pihalle. Ikkunoitakin huushollissa oli ruhtinaalliset neljä. Kaikkea halusin, mutta asumisen realiteetit iskivät aina vastaan. Pääsin piirtelemään talosuunnitelmia, ja nyt ikkunoita on 24. Ja ensin loppuu rahat ja mielenkiinto ennen kuin piha on täynnä =). Toivottavasti kuitenkaan ei. Farmari kaiketi kolminkertaistaa tuon minun määräni silmän isku.

En muuten kylvä yksivuotisia yleensä yhtään. Tänä vuonna voin muutaman maailmalta vastaantulleen erikoisuuden kasvattaa.

Varjele, siis kaksi mopoa vitos vyöhykkeeltä karannut! Aatella, jos ne lisii ja kohta poikasparvi on täällä! Kasvaakohan ne ilman lisävaloa, voisin ottaa lauman mopon taimia autotalliin ja kasvatella myyntiin!

Mopontaimista en oikein ossaa sannoo, mutta kelpaiskos orvokin poikaset.... Koulutin niitä justiin, oikein ovat kilttejä ja muutama kymmenen joutasnauruanaurua

Tänään on sitten keijunmekot laitettu itämään ja Berberikset amuriensis, vulgaris ja thunbergii ''atropurpurea'' on kylvetty ja odottaa vain hengen alle pääsyä.

Hih hii! Mutta kun kerkesin jo nähdä euroja vinot pinot silmissäni… kalliitahan ne olisi käsin kasvatetut, uuden sadon mopot!

Nyt tähän sellainen jossittelu -kysymys, missä saa mielikuvitus lentää. Annetaan mopojen vähän aikaa mennä menojaan.

Siis kuvitellaan että teidän lähellänne olisi täydellisesti varustettu puutarhamyymälä ja rahasta ei olisi kiinni. Mitä hankkisitte tämän harrastuksen helpottamiseksi ja varmistukseksi että kylvöt onnistuu varmasti. Myymälässä olisi siemenistä lähtien kaikkea, mitä teille päähän pälkähtää.Kaikkea niin pitkälle kun siemen on kasvanut täyteen kukkaansa.

Ei sivua aihetta, koska kylvöistä kumminkin on kysymys.

Vedenpitävä pöytä ja siihen altakasteluhuopa, sen päälle ruukut, olisi taimet helppo kastella niin kun ne kuuluu, pohjan kautta. Kunnon valaistus ja viileä kasvatustila.

Pari lämpöeristettyä kylmälavaa, kasvihuoneen, nopeasti viriteltäviä muovipeitteitä runkoineen, olisiko ne vaikka tunnelikasvareita, lannoitteita, hitaasti kasvavien taimia valmiina, ja ennenkaikkea: lisää siemeniä! Muuta: kivimuurit, kärhötuet, ruusuportit, siirreltävät pikkukasvarit, kirkkaat muovikuvut yksittäisille taimille ja taimiryhmille. Lisää: kasvivalot, lämpöaluset, taittopöydät ikkunalle (kork. 90 cm, lev. 120 cm)

minä laitoin vanhat sänkylaverit sopivalle korkudelle ja sen päälle muovin ja siihen kastelumaton.hyvin toimii.kastelumattona käy vaikka vanha huopa tai vaikkapa täkki!

Paljon vaatimattomampi lista kuin horsmalla: 1 ainoa lämpölava /sopivasti pinta-alaa, matala ettei tuuli kaada, automaattinen pohjalämmitys termostaatteineen, tuuletusautomatiikka laskeutuvine pakkaspeitteineen, kastelu/lannoitusautomatiikka ja vyöhykkeensiirtoautomatiikka: esimerkiksi maapallon muotoinen pikkunappärä vempain, josta voisi asettaa vaikka kravunkääntöpiiri: 12 tuntia valoa, lämpötila vakio 26 astetta ja pimennysverhot päälle haluttuun aikaan. Korkeutta voisi olla hiukka enempi kuin perinteisessä kylmälavassa, vaikka 4,7 m riittäisi käyttööni. Kyllä näillä tiedoilla perusinsinööri Miettinenkö- se-nyt-on? nopeasti loihtii. digiaikaa herranjestassentään eletään, hinta voisi olla se 49,90 jota Liiteri käyttää hieman laadukkaimmissa tuotteissa.