Jatkoa osasta 1.
<<-- osa1Tänään laitoin sulkaneilikan taimet pikkupurkeihin ja purkkeja tuli 60kpl vaikka heitin monta pientä tainta pois.
Kesäleimun, tarhaleukoijan ja perhoskukan siemenet laitoin itään multaa.
Taitaa kaikilla olla jo kaikki paikat täynnä multalaatikoita tai sitten taimipurkkeja.
Olipas hyvä neuvo tässä ketjussa aikaisemmin pitää siemenen "pipo" kosteana, niin irrottautuu lopulta jos sattuu olemaan tiukassa. Tässä kuva varsin huvittavasta ratkaisusta. Mies kysyi mikä tarkoitus pesupallolla on kukan päällä. Te arvaatte sen=) Taitaa olla maailman pienin kasvihuone. Oli pakko päätyä tuohon ratkaisuun, koska en päässyt säännöllisesti suihkuttamaan tiukassa olevaa siementä, ja multaan olisi muodostunut jotain ötökän matoja,jos olisi ollut koko muovi päällä (huonoa multaa?)
täydellistä moonriver puutarhassa kaikki on mahdolista: kaaleilla sukkahousut päässä, pesupallo taimella ja sanomalehdet kukkapenkin alla matojen luettavana saattaa puuhiamme tarkkaileva vielä hämmästyä.
Ihana Ja fiksu ratkaisu
Kylläpäs Mumimyyllä on ollut iso homma sulkaneilikoitten kanssa! Huh, sanon minä.
Niinpä valtsu ja Miikos=) Mies on jo oppinut, että pitää säilyttää maitopurkit ja salaattiastiat, mutta nyt tuli komento, että tästä lähtien säilötään myös vessa-ja talouspaperirullat (ei ymmärrä vielä miksi)…lisäyksenä noihin sukkahousuihin, sanomalehtiin, pesupalloihin ja ja ja…
Hihhh!!! Meillä on jo pitkään, siis vuosia, kysytty lähestulkoon minkä vain ei-heti-käsiin-hajoavan kanssa: laitetaanko roskikseen, vai tarvitko tätä kasvihommiisi…;))
Täällä yritetään vääntää kissanpennun kestäviä köynnöstukia sisätiloihin, pentu kun aikoo isona hortonomiksi. Ois vaan niin kiva saada nuo köynnökset, joskus ulos asti pihaa jopa kaunistamaan. Eli olen värkännyt edellisen omistajan rojukasasta löydetyistä vihreistä linttaantuneista verkonpätkistä, sellaisin epämääräisen muotoisia tukia. Ne ovat kooltaan melkein purkkinsa kokoisia, ja taimet sisäpuolella. Kattoo kuis tädin käy, pitääkö Noksu niitä kiipeilytelineinä vai jättääkö rauhaan. En niitä mihinkään piiloonkaan saa, koska poika on hiukan nopeampi ja nokkelampi kuin meidän teinit.
Mitä jos laittaisi vanhoja räsymattoja puutarhaan, mattopolkuja jne ? :)) Ulkovarastossani on niitä pilvin pimein.
Muistelen että Rissa niitä vastaan kirjoitteli, en muista tarkkaan mitä perusteli mutta jäi mieleen ettei ole kovin suositeltavaa. Olisko ollut se maatumisasia yhtenä argumenttina vastaan?
Kathy, älä laita. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että maton kuteet ja loimeet maatuvat hitaasti mutta ne tarttuvat ruohonleikkuriin, suorastaan imeytyvät sinne magneettina ja on älytön työmaa saada roina irti ruohonleikkurin teristä ja sieltä juuresta.
Niinhän se varmaan on, eipäs tullut moinen mieleen! Eli roskiin vain! Lisäksi otin asian esille väärällä palstalla, sorry!
On kiva idis tuo pesupallo minä olen laittanut joskus juurutus vaiheessa juomalasin kasvin päälle.
Kyllä ne sulka neilikat laitoi kun koko oli jo sen verran iso että sai sormin laitettua, mutta kun laitoin karppaattien kelloja joita on 70 kpl pinseteillä niin silloin meinasi pinna loppua niihin puolen sentin kokoisiin taimiin ja tuntu että kaikki siemenet oli mennyt samaan kohtaan läjään.
Olen nähnyt kun joku on laittanut mansikkamaan väleihin mattoa ettei rikkaruohot kasva ne oli kyllä vanhoja muovimattoja eikä siellä ajettu ruohon leikkurilla mitä olisi haitannut.
Olen niin täpinöissäni kun miehen kanssa askarreltiin yhdessä (no minä enemmin apupoikana) lisää taimikasvatustilaa.
Tämän hyllykön alle tulee vielä pöytä, jota valaisee alemman hyllyn alle asennettava samanlainen loistevalaisin kuin ylemmässäkin. Ihan ylintä hyllyä valaisee katossa oleva loisteputki. Valon etäisyyttä kasveista säädellään ketjuilla.
Keinovalojen lisäksi tulevaan hyllyn sijoituspaikkaan tulee kahdesta ikkunasta luonnonvaloa.
On mulla vaan hyvä mies...
Mä käytän "kasvihuoneina" juurrutettavissa pistokkaissakin katkaistuja kirkkaita pantittomia muovipulloja -yhdestä pullosta saa kaksi kasvaria
Salaattiannoksissa oheistuotteena saatavat kastikekipot on myös oikein hyviä!
Kassikäpp, mattoröykkiöt ovat olleet liian kauan ulkorakennuksessa ja luulen, että ovat liian huonoja käyttöön otettavaksi.
Hieno idea Liisukalta. Pitääkin vaihtaa pesupallon tilalle tyhjä muovipullo kun kasvi pitenee…
Mumimyy, miksi karpaattienkelloja tarvi koulia, nehän pitää kylvääkin rykelmiin? Eikös siemenpussissa sanottu niin?
Mää ainakin istutin jonkun 5 - 10 siementä kuhunkin suklaamunakennoon…?
Ai hitsikka, hyvä kun sanoit Annesurfs! Olin ehtinyt jo hieman huolestua miten koulin nuo karpaattienkellot jotka on edelleekin hiuksenohuita. Ostamassani siemenpussissa ei sanottu mitään rykelmiin kylvämisestä… Ne on nyt aika harvassa joten pidän peukkuja että edes jokunen säilyy hengissä istutukseen asti.