2008 Kylvöt, Osa 2, Suljettu

Heh, säästyt koulimisen vaivalta! Hyvä, että tuli puheeksi ENNEN kuin aloitit. Nehän on semmoisia mätäsmäisiä, varmaan voi istuttaa (ja kouliakin) kunnon möykyn kerrallaan.

Taitavat näyttää paremmilta ryhmissä, kun ovat aika laiheliineja yksistään. Saa nähdä, kumpia mulle tulee, pystysuuntaan kasvavia vai pitkänään lonuvia, kun ihmisillä tuntuu kasvavan eri lailla?

Ei minunkaan pussisa mitään sanottu rykelmiin kylvämisestä

Onpa kumma?

Googlasin, että olenko uneksinut koko homman, mutta tässä yksi (Viherkaupan) kylvöohje:

Karpaattienkello alba (si) Campanula carpatica

Monivuotinen, valkokukkainen muoto. Voidaan esikasvattaa huhtikuussa tai kylvää avomaalle. Kylvö mielellään 2-10 siemenen ryhmiin.

30 ml:n minikasvihuone. Viimeinenkin keijunmekon taimi pitäisi yrittää jotenkin kasvuun viritellä. Tästä lähtien siis myös lääkemitat talteen yksilölliseen taimikasvatukseen.

Voi huitukka, miten liikuttavan ihana kasvihuone sinulla on! Hymyilyttää niin vietävästi!

Niin, Kathy. Älä vaan heitä pois, vaikkeivät sisätiloihin olisikaan ehkä enää ihan priimaa. Onhan niille vaikka mitä käyttöä muuallakin. Grillikatoksessakin on hyvä olla semmoisia. Ja ulkohuussissa. Ja penskat tykkää tehdä niistä majoja. Ja istuma-alustana piknikillä. Ja… ja… ja…

huitukalla on tosi söpö mini-mini-"kasvari" Viime vuonna minä käytin noita lääkemittoja taimien ekaksi purkiksi. Oli muuten itäneet kasvit helppo siirtää yksitellen suurempiin purkkeihin. Olisi kyllä ollut hyvä tehdä siten myös tänä vuonna. Taimien ylituotannolta olisi välttynyt. Niitä kun tulee niin tuhottomasti jos hajakylvönä laittaa eikä raaski sitten heittää pois… Kouliminenkin on hankalampaa…

Muistuttakaa, etten enää ikinä osta Lord Nelsonin siemeniä. Koulin eilen ja toissapäivänä petuniat. Toissapäivänä omiin yksiöihinsä pääsi Lord Nelsonin siemenestä kasvatetut petuniat, jotka oli kylvetty 5.3. Taimet olivat vieläkin mikroskooppisen pieniä ja onnettomia. Eilen koulin annetilta saadut amppelipetunian taimet, jotka oli kylvetty 19.3. (koska Lord Nelsonin vastaavat siemenet ei itäneet ollenkaan). Taimet oli monta kertaa isommat kuin Nelsonin siemenistä kasvatetut, ihan normaalikokoisia siis ja hyvinvoivia.

Annesurfs, kiitos karpaattienkellovinkistä. Tänään pitäisi aloittaa huhtikuun kylvöt :slight_smile:

Koulin äsken sinirastit ja pelargonikurjenpolvet. Hyvät oli Joyseeds’in siemenet, sillä riittävästi on taimia, toisia 18, toisia 16 kpl. Seuraavaksi täytyy ruukuttaa kesädaaliat (bonuspussi J:ltä), mutta välillä täytyy käydä töissä.

Huonosti iti täälläkin Lord Nelsonin tomaatinsiemenet, Supersweetin 12 siemenestä tuli 4 tainta ja Ildin 12 siemenestä 6 tainta. Viereisessä kipossa vuonna 2005 vanhentuneista Ola-tomaatin siemenistä 24 iti 19. Ja nuo Nelsonin siemenet iti vielä huomattavasti hitaammin kuin muut.

joko ruohosipuli ja muutkin maustekasvin siemeniä kylvä ruukkuihin,oon pikkuisen niinkuin epävarma kylvönsuhteen ovat irto siemeniä joten ei ole kylvöohjeita mukana.

Säästin omia minitomaatteja ja riivin niistä siemeniä kylvökseen. Yllättävän hyvin itävät. (Pidin muutamia pieniä tomaatteja huoneenlämmössä avoastiassa koko talven yli. Eivät menneet moksiskaan mitenkään muuten, kuin rypistelivät.)

En minäkään nelssoneita enää hanki, kun viimevuotinen kokemus oli se, että ne itää huonommin, hitaammin ja maksavat enemmin.

Minun chilini ja samettikukkani ovat vielä näin pieniä. Sisällä näyttää pimeämmältä kuin ulkona. Tuo lumikinos ikkunan takana "varjostaa".

Ei ole minunkaan samettikukkani tuon suurempia. Mutta eihän täällä kinosten keskellä vielä tarvikkaan olla. : )

Täällä myös ovat pieniä, en ole edes koulinut vielä.

En tiedä, minkä kokoisia minun samettikukistani kasvaa, nyt ovat 10 senttisiä terhakoita pikkutaimia, ja niissä on latvassa jo pienet nuput, siemenkirjeestä nappasin siemenet.

Niistä ohjeista mitä minulla luki Karpaattienkello pussissa oli taimiväli 30 x 30.

Nyt olen viisaanpi kun valkoista laitan varmaan ensi vuonna niin jätän ryhmiin on tosiaan helpompi niin.

Älä tosiaan heitä niitä mattoja pois ei ne ihan varmaan ole pilalle menneet jos ei hiiret ole syönnyt tai homehtunut ennen säilytettiin matot vallan ulkona ulkorakennuksissa. Anna jollekin jos et itse tarvi.

Minun ei auta mennä kauppaan enään ollenkaan tänään taas tartu hihaan 6 siemenpussia .

Ei minunkaan taimet ole isoja kun kasvatan vallan viilessä noin 10- 15 asteessa ja nyt on ollut ihan pimeitä päiviä täällä ei tuo aurinko olen itseään paljon näyttänyt nytkin sataa vettä.

Raili, ihan hyvä aika kylvää yrttejä! Omissa siemenpusseissani ainakin monessa on juuri että huhtikuussa sisälle. Esim. timjami, salvia yms.

Basilikan olen jo laittanutkin, ja sehän mokoma iti sitten liiankin hyvin.

Pirkko-Martan sanat lohduttavat minua. Jos sinä et vielä ole sammareita koulinut niin en minä sitten ihan hirveän huonoissa asemissa ole. Olen sentään koulinut ne muutaman (n. 40 kpl) taimeni jotka itivät. Enpä tiedä säilyvätkö ne kaikki hengissä nämä pari kuukautta jotka vielä joutuvat sisällä kasvamaan. Ensimmäinen kurpitsan taimi oli viime yönä ilmestynyt mullan päälle. Muutama lupiini on kans itänyt, viime viikon lopulla ne laitoin multaan. Mini (luumu) amppelitomaatit on itäneet ja ovat noin 4 cm pitkiä. Pelargonioita pitää alkaa siirteleen isompaan purkkiin.