Hassuelli, nämä siemenet jotka sain ystävältäni itivät todella pian, kun 1.4 kylvin ja nyt jo olen koulinut ja paljon taimia on kylvöksessä jäljellä!
Sadepäivänä ehtii istua koneella ja pistää kirjanpitoa ajantasalle. Krassia, aitoelämänlankaa, keisarinelämänlankaa, palavaa rakkautta, keskipäivänkukkaa, salkoruusua, zinniaa, kääpiöasteria, koristekurpitsaa ja kypäräpapua kylvin viime viikolla. Melkein kaikki ovat nyt itäneet, kypäräpapu kasvaa tosi kovalla vauhdilla. Krassia en taaskaan saa itämään kunnolla, kylvin kymmenen siementä ja vain kaksi on itänyt. Viime vuonna oli sama juttu. Liotin nyt siemeniä, kun ajattelin jos itämättömyys johtui viime vuonna siitä. Näyttää siltä että palavan rakkuden taimia riittää jaettavaksi muillekin, kylvin aika reilusti kun siemenet on niin pieniä.. Siis jos pysyvät hengissä.
Multaa ja kanankakkaa käytiin puutarhamyymälästä hakemassa. Tomaatit pitäisi siirtää isompaan ja vahvempaan kasvualustaan. Raaskin jopa ostaa muutaman kukkivan orvokinkin.
Tuoksupielukset alkavat olla koulimista vailla. Pitääkö ne koulia yksitellen vai tuppaina, niinkuin esim lobeliat? Pussissa ei lukenut asiasta mitään, enkä löytänyt asiaan vinkkiä vanhoista p.netin viesteistä...
Tuppaina jos en ihan väärin muista.
Minulla ovat kaikki köynnökset itäneet. Tai kaikki muut paitsi kanariankrassi, jonka siemenet ovat tosi vanhoja. Siksi huokailen, kun pitää käydä lisää multaa hakemassa kaupasta, että saan koulittua.
Kylvin aivan liikaa tomaatin taimia, koska kaikki siemenet näyttävät itäneen myös tomaateista. No. Olen niiden kanssa sen verran myöhässä, että kasvatan noita tuvassa ja sitten varmaan ostan kaupasta isommat kesemmällä.
Myös jokainen kylvämäni hyasinttipapu ja Blauhilde ovat itäneet ja jättivauvamaiset sirkkataimet ovat noin kymmensenttisiä.
Kiitos vastauksesta PirjoA, vaikuttaa siis siltä, että minun sinipunavaulani ovat päättäneet olla kokonaan itämättä. Onneksi on vielä paljon muita juttuja jäljellä, ettei ole pelkoa keväästä ilman purkkimerta…
miikos, onkohan sulla liian monta vanillaa?
auts!olen koulinut niin paljon viime päivinä, että hartiat ovat ihan jumissa ja huimaa.......
Mie just koulin tuoksupielukset (tuppaina)…saa nähdä tuliko tuosta sitten loppupeleissä koulinta- vai massamurhaoperaatio. Veikkaisin viimeistä, niin pieniä nuo raukat on.
Voisiko tämä olla pikkuinen juudaksenpuu? Yksi niistä, joka selvisi kissan tuhoista, ja nimilaput tietysti menneet sekaisin. Taisi olla puhettakin, että minun pitää tänne sitten tulla taimiani arvuuttelemaan
Hih, kerronpa tämän päivän siementapauksen (ei varsinaisesti liity kylvöihin mutta likeltä liippaa). Kävin Mummolassa lähikunnassa tänään. Mumma kertoi iloissaan kuinka Paappa oli käynyt jossain kyläkaupassa joka vaihtaa omistajaa tjsp, ja hän oli sitten sieltä saanut ison kourallisen erilaisia siemenpusseja. Mumma tietysti niitä minulle esittelemään, että ota siitä mitä haluat, vie vaikka kaikki. Ihmeissäni katsoin pusseja, jotka kovin kuluneen näköisiä olivat enkä ole missään kaupassa niiden näköisiä nähnyt. Tarjolla oli punajuurta, lanttua, morsiusharsoa, minitomaattia jne... Kääntelin aikani niitä pusseja ja huvituin: parasta ennen päivämäärät olivat kaikista jo aikaa sitten menneet. Vanhin pussi oli minuakin vanhempi! Mistä lie kyläkauppias moisia löytänyt. Mumman kanssa tätä sitten naureskeltiin. Otin kuitenkin uusimmat (tämän vuosituhannen alkupuolelta) punajuuren ja lantun siemenet ja ajattelen niitä kokeilla josko vielä itäisivät. Kultaisia nuo vanhukset joka tapauksessa
Maiku, voin kuvitella :)
Kannattaisi ehkä tehdä pieni koekylvö vaikka johonkin rasiaan ennen varsinaista kylvöä, ettei jää kasvipenkit tyhjiksi, kuten joskus itselleni on käynyt.
Pöllöilin melkoisesti, kun kylvin pavut hirmuisen pintaan. Osassa ovat juuret vähän näkyvissä. Onko pavuille mahdollista sirkkataimiasteella lisätä multaa? Ovatko ne miten herkkiä tämmöiselle aiheelle?
Huh minkälaisen sotkun sain koko huusholliin. Istutin tomaatit ja chilit isompiin ruukkuihin ja laitoin samalla kunnolla kananpaskaa pohjalle. Siirsin ne, tupakat, ja lumihiutaleet kasvihuoneeseen. Yövieraita tulossa loppuviikoksi ja tilaa on yhteen huoneeseen saatava:(
Nyt pitäisi viritellä kasvariin harsoille kehikot taimien suojaksi.
Maiku, jotkut siemenethän on sellaisia, ettei ne idä kovin hyvin tuoreena. Itävät ehkä vasta muutaman vuoden kuluttua paremmin. En kyllä yhtään muista lajeja, mutta tällaista olen jostain puutarhakirjasta lukenut. Eli kannattaa kokeilla!
Kurpitsa, minkä kokoisiin purkkeihin istutit?
Meneekö taimet siis lämmittämättömään kasvihuoneeseen jo?
Vaatiiko punavaula jotain erikoiskäsittelyä? Eivät ole itäneet ja ruukussa olleet jo pari viikkoa!
annesurfs, litran purkkeihin vaan. Kyllä mie sinne viritän lämpöpatterin öiksi. Nyt ovat kahden harsokerroksen alla.
Veemusa, minulla on itänyt sinipunavaula, onkohan saman sukuinen, sen siemenet kylvin pintaan, hiukan ripottelin multaa päälle ja lämpöisessä valossa kelmulla peitettynä kylvöksen pidin. Tosi nopeasti itivät. Purppuravaula taas on viime vuotinen ,jota olen pistokkaista lisännyt.