Pavut mullistavat multaa lauantain kylvöksissä :} Tiirasin äsken kymmenennen kerran tälle päivälle niitä oikein kännykän taskulampulla, että näin.
Ai niin, nyt kun minäkin ensikertaa samettikukkia laitoin, ihmettelen sitten täällä: Miksi ne nuput pitää nyppiä pois? Siis sitten kun niitä tulee… Eikös sen pidä kukkia?
Pitää kukkia, mutta alkaa haaroittumaan ja tulee vielä enemmän kukkia. Nyt pitäisi iesterin olla paikalla sanomassa sanansa.
Ahaa, nythän mie vasta hokasin… Juu, se niin kun vastaa vähän kuin latvomista…
No, menihän se perille!
Tänään meni multiin perhoskukkaa ja kesäleimua. Joskohan viikonloppuna sais kasvihuoneen kasattua nii sais orvokintaimet totuttaa sielä oloon. Alkaa tila olemaan lamppujen alla “hieman” kortilla
Jotkut kylvökset onnistuu, toiset ei. Minulla ei millään idä kellokärhö, English gardenin siemen. On idätetty viileässä, pidetty paria viikkoa jääkaapissa, taas lämpimässä, ihan niinkuin ohjeessa sanotaan. Mutta ei mitään elonmerkkejä.
Myös pasuunakukka, paperikukkaseos, rantalaukkaneilikka, reunuspäivänkakkara, keltavaleunikko ja daalia ei nouse, ne ovat kaikki siemenkirjeistä saatuja. Puolestaan Israelin kesäkukka, pallohäntä, valkoinen kurjenkello, sammarit ja ipomeat ovat hienosti nousseet. Samoin akileijat on jo koulittu.
Jännää puuhaa. Päivä alkaa aina kylvöskierroksella ja loppuu arvaatte mihin? Ja siinä välissä tietysti pari tarkistus kierrosta. Pitäisi varmaan unohtaa kylvökset jääkaapin päälle, niinkuin jotkut edellä ovat kertoneet
Kasvarissa on jo aika monet perennalaadut itäneet. Edellisinä vuosina jotkut itivät vasta alkukesästä, joten malttia.
Välke eilen oli ihmetellyt Piivin kylvökirjanpitoa, joka löytyi muutama sivu taaksepäin.
Piivin kuva on niin kodikas, tutunomainen ja luova että siitä saisi kivan kesäpaidan kuvan penttiläisille
Välke,kyllä ne taimet kulkee postitsekin. Kosteutta juurille (märkään talouspaperiin), kasvi minigrip-pussiin ja kovaan pakettiin tai kuplamuoviin. Enenmmän niitä ruvetaan varmaan postittelemaan hiukan myöhemmin keväällä, mutta voihan jo nytkin aloittaa.
Punaritarinkannus on itänyt! Kolmesta siemenestä on yksi taimella! Pari viikkoa oli jääkaapissa, sen jälkeen taimihyllykössä muiden kanssa ja nyt on itänyt, kivaa. Toivottavasti saan sen pidettyä hengissä, tietty muutkin, alkaa tämä valon puute ja harmaus pikkuhiljaa ottaa pattiin… Taimet tarvitsisi valoa eikä tätä samaa harmautta ja sateen lotinaa mitä oli jo kuukausikaupalla, koko ns. talven.
Piivin kirjanpito on ihan hyvä. Istutussuunnitelma ja kaikkea samassa.
Paperin kuivuus kyllä vähän epäilyttää onko se aito? Ei tahroja eikä multaisia sormenjälkiä?
Onko kellään punavuokkoa? Siementääkö ja kuinka hyvin? Sain vuosi sitten punavuokan aluun ja nyt siinä on aukeamassa viisi kukka ja haluaisin levittä sitä. Nyt kun tää kevät näyttää vähän huonolta en ole nähnyt noita pölyttäjiä enkä tiedä onko mikä pölyttäinen se on. Täytyskö itse yrittää pölyttä sitä
Tarkoitatko punakukallista sinivuokkoa, amerikanvuokkoa vai ihan jotain muuta?
Se on punakukkainen sinivuokko siinä on samalaiset lehdet kuin sinivuokossa mutta kukka on liilan punainen.
Sitä kasvaa täällä Tampereen lähistöllä Pinsiön harjun reunassa muutamissa kohdissa siittä löytää tosi vähän tietoo tai ainakin minä olen löytänyt vähän
Kyllä miulla on sen kasvusto levinnyt ihan itsekseen, tänä vuonna on jo odotettavissa useita kukkia vaikka aivan pienen alun olen siitä alunperin hankkinut.
Minäkin toivon että leviää, mutta mulla on siinä pieni ongelma muutin tähän nykyiseen asuntoon viime syksynä ja asuin ennen kerrostalossa minulla on toisaalla pieni maaläntti missä mulla on mansikkaa ja kylvän sinne nämä ruoka kasvit esim. perunan ja sipulit ym. siellä minulla on pieni kukkamaa missä on nyt kärhöjä, keltavuokkoa, krookuksia ym. ja tämä punavuokko ja olisin halunnut sitä nykyiseen asuinpaikkaan, mutta en uskalla sitä siirtää ettei ota nokkiinsa ja kuole, Siksi olisin siittä halunnut siementä ja sillai sitä tänne siirtänyt.
Tsot, tsot, kirjanpito on aivan aito, näkisittepä paidan helmukset/rinnukset! Täytyyhän kädet puhdistaa ennen kirjallisia töitä!
Siirtyessäni nyt parvekeviljelystä puutarhaan, pitäisi oppia uutta. Jep, olen kylvänyt siemeniä pilvin pimein sekä kotona että kakkoskodissa (jossa on valtavat ikkunanlaudat). Taimia löytyy jo paljon ja myyjän ohjeen mukaisesti esikasvatuksensa aloittaneet gladioluksetkin ovat jo suuria. Tiedän, että pikkutaimia pitää koulia, mutta tieto-taitoni loppuu tähän. Pelkään koskea hentosiin taimiin ilman pätevämpien ohjeita... Voisitteko auttaa, etten tapa pikkuisia väärin työmenetelmin.
Miksi gladiolukset piti esikasvattaa? Maahan istutukseen on vielä aikaa ja ne tuntuvat kasvavan silmissä.
Ihastuneena olen katsonut erilaisia purkki ja kasvariversioita viesteistänne. Minä olin ihan oikeasti menossa kauppaan ostamaan miljoonaa pikkupurkkia. Säästin juuri omaisuuden. Jugurtti ja maitopurkit talteen meidänkin kodissa! Sääli vaan, ettei meillä ole lääkemittoja, sen söpömpää ei olekaan.
Miten te saatte perheet kestämään viljelyksiä? Minun mieheni ei ollenkaan tykkää, kun ikkunan lähellä olevat lattiat ovat taimiviljelysten peitossa (ei ikkunalautoja kotona). Kakkosasunto onkin sitten täynnä viljelyksiä. Tänään pitää varmaan istuttaa lisää. Kotimatkalla on mukavasti kauppa, jossa myydään siemeniä. Tuntuvat tarttuvan sormiin. Tekosyy mennä osastolle löytyy helposti.
Siemenpusseissa ei tunnu lukevan mitään kylmäkäsittelystä - ainakaan minun pusseissani. Mistä tiedän mitkä vaativat sen? Milloin ja kuinka pitkään?
Kyllä parveke-elämä oli helppoa, ostin parvekekukkia ja viljelin ajattelematta siemeniä ja hyvä tuli. Nyt pitää vielä tehdä kaikki oikein.
Tervetuloa Minnimi vihertuhertajien jaloon joukkoon! Yksi hyvä keino saada ukkeli kestämään viljelyksiä on kertoa valmiiden taimien hinta. Hakusanalla kouliminen löydät varmasti paljon vinkkejä tästä ja Kevään kylvöt 1 viestiketjusta.