anita: tuo on isoin noista taimista
Käväsen kokeilemassa, mitä meidän kamera sanoo mun petunioistani. Odota hetki.
Tänään on kiireisimmät tässä vaiheessa:
Älä viitsi, nanikka! Viherrän täällä kateudesta.
Ne mun petuniani näyttää tällä hetkellä tältä. Siinä on sekä se yksi ainoa "iso" että normaali pieni. Kun oikein tarkkaan katsoo, sen pienenkin voi purkista erottaa.
Ja vertailun vuoksi vielä 5.3 kylvetty Nelsonin petunia ja 19.3. kylvetty annetin amppelipetunia.
Pienihän se on tuo amppelipetuniakin vielä, mutta naapuriinsa verrattuna näyttää oikein iloiselta ja pirteältä.
Voi, tuohan on jo ihan hyvin alulla! (omani samaa luokkaa)
Piivi, kumpaa tarkoitat ?
Pienempää…
Kiitos anita Helpottaa nähdä muita mikroskooppisia tapauksia. Minun taimen alku on jo yli sata päivää yrittänyt singuttaa varttaan. Ja huikea sentti on saavutettu.
Anita, katsotaan sitten kesällä, mikä on hirveiden kellojen tarina.
Anitallahan on ihan isoja taimia. Tuota kokoluokkaa olivat mun tänään koulitut cistuksetkin. mutta kun oli vaan 8 tainta hajallaan purkissa, niin oli helppo koulia.
Tuskin ne muuten mitään kylmäkäsittleyä tarvitsee, koska ovat Välimeren alueelta lähtöisin, eihän siellä ole talvella kuin sadetta (ja joskus Ateenassa lumimyräkkää ), mutta toivotaan, että itävät kunhan ilmat lämpenee. Itsellä vaan noi pihalla olevat purkit ovat aina vaarassa jäädä rikkaruoho ym. hyökkäysten alle, joten yritän nyt sisätiloissa muka paremmalla onnella.
Ajattelin kyllä piirtää ristin seinään, jos tuo ehtii vielä tämän kesän aikana kukkia. Olen jo varautunut keksimään parvekeruukkuihin jotain muuta. Seuraillaan ja katsotaan, yllättääkö kummallakaan.
Amppelipetunian suhteen mulla on sen sijaan suuret toiveet.
On se hyvä, jos pystyin piristämään teitä.
Tuolta tomclothierin sivuilta kun cistusta katsoin, oli siellä mainittu muutama, mutta ei mun omaani. Toiset tarvitsi sen kylmäkäsittelyn, toiset ei. Eipä kai ne Välimeren alueen kasvit sitä tarvitsisi, mutta, kuten jo mainitsin, olen hiukan kärsimätön luonne.
Tässä olen tämän päivän miettinyt ja katsellut netistä Ketoneilikasta koulitaanko ne yksinään vai ryhmiin kun on niin pieniä että ihan hirvittää niiten käsittely. Kuinka jollakin voi olla niin isoja että kukkii jo mulla orvokit on vielä tosi surkeita ei taida tulla mitään mutta ne on nelsonin siemeniä mutta tää pimeys ja kylmyys varmaan vielä on osa syy taimenien pienuuteen.
Vaatiiko delphinium cultorum kylmäkäsittelyn? Pussissa lukee, että itää +15 asteessa, Pratensisin sivuilla lukee, että tarvitsee ehdottomasti (edit: siis kylmäkäsittelyn). Ehdin jo heittää siemenet yksitellen jogurttipurkkeihin. Vienkö nyt pihalle, vai jätänkö sisään?
Kiva kirjoittaa multaisin sormin. Ihme, että tietsikka yleensäkään enää toimii ;)
Mumimyy, ketoneilikka myttykylvönä eli monta pikkutainta kerralla niin että syntyy pieni mätäs.
Kiitos! Hyvä että saan koulia myttynä kyllä ihan alko hirvittää jos ne täytyy kaikki yksinään ehkä olisi päivä mennyt siinä hommassa mukavasti.
Alkaa uhkaavasti minulla ikkuna tila loppua kun alkaisi aurinko paistaa tai ilma lämmitä niin voisi viedä osan kasvihuoneeseen.
Kävin tänään ostamass lisää multaa ja pieniä kertakäyttö laseja poltan kolvilla reikiä pohja kulmiin niin voin kastella laatikkoon ettei pienet taimet kaadu vallan kun vesi tulisi päälle
Tänään jatkuivat kylvöt. Tyttö jo kysyi, mihin aion kaikki taimeni mahduttaa. Miten niin? Tänään multaan menivät matala tsinnia, delphinium cultorum, keltainen sinilatva, japaninakileija, kulta-akileija, kiinanritarinkannus ja ritarinkannus. Sitten loppuivat veitset. Huomenna hakemaan uusia, jotta voi jatkaa kylvöjä.
Ja seuraava kysymys: miten kylvän ristikin? A) Yksittäin 1 siemen/kippo? B) Hajakylvönä? C) Muutama siemen/kippo? Kylmäkäsittelenkö?
Anita, olitko kylmäkäsitellyt nuo ritarinkannukset? Mihin laitoit ne nyt taimettumaan?
Mulla on siemeniä ja laitoin kylvöt ulos odottamaan…aattelin, että siinä tulee kylmäkäsittelyt tehtyä ja itävät aikanaan. Teinköhän oikein?
Anita Minulla ristikit itivät hyvin ilman kylmäkäsittelyä.Kuulemma kannattaa kylvää lobelian tavoin,eli 5-8siementä/potti.