Ritarinkannusta ei (ainakaan kaikkia lajeja) tarvitse kylmäkäsitellä, mutta kylmäkäsittelyllä tulee paremmat taimet. Minulla on (muistaakseni) ulkona jo osa, ja osan kylvin nyt sisälle ilman kylmäkäsittelyä.
Minä kun kylmäkäsittelen nyt ekaa kertaa, niin on vähän pupu pöksyissä, että jos ei sieltä mikään idäkään. Siksi teen näitä kaksinkertaisia kylvöjä. Mutta muuten teen kylmäkäsittelyn ilmeissesti samalla tavalla kuin sinä: rei’itettyyn purkkiin kylvän siemenet hyvin kosteaan multaan ja vien ulos. Siellä on satanut niin kiitettävästi, ettei ole tarvinnut edes kastella. Ulkona purkit on ihan paljaan taivaan alla, ei mitenkään suojattuna. Täällä neuvottiin peittämään harsolla, mutta vielä en ole tehnyt sitäkään. Pian pitäisi ruveta selviämään, onnistuuko yksikään kylvöksistä. Jännittää
Kiitos, Lissu85. Tätä vähän ounailinkin, mutta hyvä, että sain vahvistuksen.
Anita, miten sulla kylvöt keskeytyi kuin veitset loppui?? Jääkö joka purkkiin jotenkin yksi veitsi? ihan uusi kylvöniksi meinaan ja tässä on oltava joku taika
Kiitos Anita! Juu sama meininki täällä! Perennat tai ainakin siemenet ulkona purkeissansa. Samaten eka kerta, kun ikinä kokeilen kylmäkäsittelyä, se on ennen, hehheh, kuulostanut liian pelottavan monimutkaiselta! Olen alkanut huolissani käydä kuikuilemassa, onko purkeissa mitään elämää, vaikka järki sanoo, että on kovin varhaista ja kylmää.
Minä viskelin kukkapenkkiin siperianunikkoa. Ne siemenet olivat niin pikkiriikkisiä, että saas nähdä lähtivätkö ne tuulen mukana. Nyt alan kyttäämään penkkiä, että koska sieltä alkaa unikot nousta.
Minäpäs olen vielä hillinnyt unikkojenkylvökättäni. Mutta jos SariW:kin niin minäkin, eiks niin? Joko saa, joko?
annesurfs, anti mennä vaan
Voiko monivuotisia orvokkeja kylvää suoraan maahan vai pitääkö esikasvattaa? Olen aivan ihastunut noihin kauniisiin “naamoihin”.
Nonni. Jipii, matalat ja korkeat tuoksuherneet sekaisin Onko mitään mahiksia noita erottaa toisistaan ennenkuin toinen ylittää sen noin 30 senttiä? Kyllä nyt ahistaaaaaa
Minulla ei kyllä aavistustakaan miten tuoksuherneet voi erottaa - niin paitsi pituutensa perusteella jossain myöhemmässä vaiheessa.
Ekat kylmäkäsittelyt minullakin. Kosteus on mullissa säilynyt, en ole vielä kastellut kertaakaan. Ovat sellaisen lastulevyn takana piilossa, osa harson alla. Mutta Jihuu- Lupiinissa on tapahtunut jotain. Elämää on, vaikkei pää vielä näykään. Tutkimusmielessä nostin punahattukylvökset sisään ja niistä 6 pikkutainta on kovassa kasvussa. Toivoa on rakkaat sisaret!
En usko, että tuoksuherneitä voi mitenkään tunnistaa. Aikaisessa olette niiden kylvöjen kanssa.
Suviruusu, anna punahattujen olla vaan ulkona niin ei tarvitse erikseen opettaa niitä ulkoilmaan ja tule paremmat napakammat taimet.
anita, ei kannata vihertää. Mä olen niin huono valokuvaaja, etten saa niitä pikkutaimia kuvaan, eikä kameran tarkkuus edes riitä niihin minitaimiin.
Mulle tuli ihan uusi ongelma: mulla olisi tilaa vielä purnukoille, ikkunapaikkoja, purkkeja, multaa ja lisävaloakin. Muttei mitään mitä laittaisin. Että huhtikuun kylvöinto pitäisi jotenkin saada kolmella kasvarikurkun siemenellä tyydytettyä.
Ai kamala, Nanikka, sullahan on aivan katastrofaalinen tilanne. On tilaa, mutta ei siemeniä. Mulla on tilanne ihan päinvastoin. Ja jos ihan oikeesti puhutaan, mä en ole pahalla kateellinen, vaan aivan oikeasti onnellinen sun puolestasi, että pääset jo ihailemaan kukkivia kukkia. Kaikillahan meillä varmaan on niitä minitaimia, jos ei muuten, niin vasta eilen itäneitä. Ja jossain vaiheessa suurin osa noista kukista vielä kukkii. (Tai sitten ei.)
SariW, monivuotiset orvokit voi kylvää suoraan maahan, mutta en välttämättä suosittele, ellet sitten merkkaa aluetta erityisen hyvin. Ja silti muurahaiset ym. voi kuljettaa niitä siemeniä mihin sattuu. Mä kylvin viime vuonna ja ensin näytti, ettei idä ollenkaan. Lopulta iti muutama, mutta suurin osa siemenistä "katosi" taimia istutellessa. Eilen huomasin ihan muualla pari orvokin taimea. Varmaankin siemenet ovat tunteneet olonsa tylsäksi kukkapenkissä ja lähteneet seikkailemaan.
Eetenineeva, veitset ovat olennainen osa kylvöjä. Niihin merkitään kylvöksen nimi.
Ai niin. Annesurfs, joka päivä minäkin siellä ulkona kuikuilen ja yritän löytää elämää kylvöpurkeistani. Onneksi ei ole löytynyt, muuten olisin varmaan ihan paniikissa niiden kanssa, kun pelkäisin pienten taimivauvojen paleltuvan, jos vielä tulee pakkasia
Eilen, kun pistin paikkoja kuntoon kylvöjä varten, löysin tämmöisen purkin kylppärin lattialta. Tämä on siis jo kertaalleen käytetty kylvöpurkki, josta oli taimet jo koulittu. Sitten purkki oli jäänyt kylppärin lattialle odottamaan seuraavaa kylvöä. Sieltä sitä nyt punnersi ilmoille ohutta haituvaa, joka oli vielä joutunut kumartelemaan kannen alla. Eikä mitään käsitystä siitä, mikä kukka mahtaisi olla kyseessä :D Mahdollisuus heille kuitenkin on annettava, jos ovat niin sisukkaita, että väkisin yrittävät ihmisten ilmoille.
Sori, kuvan laatu ei todellakaan ole paras mahdollinen.
Miikos, kylvin itse viime vuonna sekä matalia että korkeita tuoksuherneitä. Ainankin niistä huomasi melko pian kummat olivat matalampia. Matalammat kasvoivat alusta lähtien hitaammin pituutta, lehdet olivat paljon pienempiä ja niitä kasvoi varsissa tiheämpään kuin korkeammilla lajikkeilla. Minusta niissä oli selvä ero jo alusta lähtien.
Miten tämä kylmäkäsittely hoidetaan? Täällä teistä monet selvästi pistää Etelä-Suomessa kasveja ulos kylmäkäsittelyyn ja määrätty -4 - +4 astetta täyttyy hyvin. Miten pohjoisempana? Voinko pistää kasvit pihallamme olevan metrisen kinoksen sisään? Lumi on kylmää, mutta suojaa eikä lämpötilat vaihtele. Vai onko parempi antaa olla ulkona ja kylmän yön uhatessa ottaa tuulikaappiin yöksi?
Eilen jäi käteen viisi pussia siemeniä ja mullan pahalainen loppui taas. Sitä saa kanssa raahata tuskassa kotiin.
Jääkaapissa olen käsitellyt tai nyt laitoin kylmään vinttikomeroon jossa välillä voi olla pikkasen pakkastakin.
Ahha, kakkoskodin jääkaapin kylmälaatikko on typötyhjä. Taisi löytyä käyttöä. Kuinka kauan niiden pitää olla kylmässä? Vaihteleeko lajeittain, siis niillä joille kylmäkäsittely suositellaan?
Vaihtelee kaiketi, mutta itse olen pari viikkoa pitänyt tai välillä unohtuu pitemmäksikin aikaa.
Olen laittanut ihan siemenet pelkästään sinne eli sitten vasta multaan.