2008 Kylvöt, Osa 2, Suljettu

Minnimi, olen ymmärtänyt, että nämä kylmäkäsiteltävät ovat semmoisia, jotka voisi kylvää jo syksyllä. Eli joka tapauksessa olisivat kylmemmässä, lumen alla yms.

Eli olen sitä mieltä, että laita ulos vain! Ruukkuihin reiät pohjiin ja lumen alle. :O)

Samaa mieltä annesurfsin kanssa. Laita ulos vain.

Hyvä, sillä ohjeissa oli tarkat viikkomäärät kuinka kauan kylmässä ja ajattelin, ettei enää millään saa oikeaa määrää - paitsi nyt tuossa jääkaapissa. Mutta kotipuolessa on vielä piha täynnä lunta. Sitä tuli parilla kerralla niin paljon, ettei tunnut millään sulavan. Tiet ovat kuivia, mutta piha lumen alla. Ainakin olin, kun sieltä viime viikonloppuna lähdin. Saas nähdä, kun taas menen kotiin viikon päästä. Kiitokset taas aloittelijalta kokeineemmille!

Ei taida enää etelässä kylmäkäsittely ulkona onnistua. Lunta ei oo ja yötkin plussalla.

Mihinkä minä mahdan joutua taimieni kanssa. Äsken kouliin jaloakileijan vaikka näytti ettei niitä ole paljon niin tuli 96 purkkia ja surin yhdessä vaiheessa että ei ole itänyt hyvin siemenet taisi tulla uusi tilalle kun laitoin yhden purkkiin.

Vielä on akileijoista lehto, meksiko ja japani laittamatta.

En uskalla edes laskea montako pikku purkkia on jo ikkunan edessä 500 on mennyt aikaa rikki.

Onneksi siemenet alkaa loppuun mutta on vielä purkkeja missä ei ole vielä itänyt tai niin pieniä että ei voi vielä koskea.

Kiitokset tuoksuhernevastauksista Ehkäpä jotain toivoa on. Kylveskelin ne kuitenkin eri turveruukkusatseihin, josko ne sieltä erottaisi, hope so

Akileija (A.vulgaris Tower Light Blue) on nyt koulittu ensimmäisen kerran. Joudunkohan pulaan kun koulin näin, samaan astiaan? Kaikenkaikkiaan kylvöstä koulimiseen meni vähän päälle kuukausi. Pussissa lukee että keskimäärin 75 siementä. Reilusti alle puolet iti.

Mullakin on akileijat ollut yli kuukauden ja niistä nopeimin iti jaloakileija nyt vasta meksikon ja japaninakileija itää eli minusta tosi hidasta mutta sinulla on tosi huono itävyys % ollut.

Peititkö siemenet minulla oli noissa akileijoissa jokaisessa ettei saanut peittää.

Siemenet minun on nelsonin

En peitellyt, Korpikankaan pussissakin luki selvästi ettei saa. Onneksi pärjään tällä nyt koulitulla määrällä hyvin joten huono itävyys oli tällä kertaa positiivinen ongelma:-)

Voi äly, nyt iski stressi. Laitanko punahatut ulos - ei ne ole sisälläkään inahtaneet. Entä orvokit, kylvetty 2-3 vk sitten noin 0,5cm turpeen alle. Ei elonmerkkiä. Mitä niille teen. Byää, byää, ei onnistu!!!! pla pla plaaa

Tulikellukka-dynossa yksi on itänyt. Jee. Koulin tuossa sitä basilikaa, mistä oli puhe, että se tosiaan itää hyvin!

Varsinaisia kylvöjä laitoin vain ryytisalviaa (ja kissoille Lord Nelsonin kalliita kauransiemeniä).

Eetenineeva, laita punahattu ulos.

Tässä pikakiitos kukkanensiemenketjuista poimituille ja muutoin saaduille: Anitan valkoiset akileijat, euffiksen kuuruohot ja liljuksen loistosalviat Blue Monday pukkaavat jo kasvulehtiä minkä ehtivät. Muitakin itäviä on (KERRANKIN), mutta kun en tiedä, keitä kiittäisin esim. valkoisista saksankurjenmiekoista. Voi että ne ovat suloisia pieninä!! Niin tosissaan, niin tosissaan, että. Monenvärisiä ritarinkannuksia on myös tuloillaan, samoin muiden kuin Anitan akileijoja.

Paljon on kyllä vielä niitäkin, jotka eivät idä...viha Haamittaa.

Tälläiset kylvökset tein tänään:

Kurpitsa big max

palmukaali

ristikki,lila

prinsessa asteri

kiinanasteri

elokuunasteri

alaskanasteri

tarhakukonkannus

pioniunikko

oopiumunikko

punapäivänkakkara

iloisesti olen yllättynyt siitä että olen saanut valtikkanauhukset,sininatan ja sulkapiiskan oiken hyvin itämään.pieniä,mutta jämäköitä taimia ovat.Samaten 5 jaloangervoa on hyvällä mallillahymy

Osa tomaateista on jo 30cm pitkiä,eikä edes kamalan honteloita.Niin ja ritarinkannuksetkin on jo hyvällä mallilla.

Ja hip hei!yksi päivänliljakin alkaa juuri esittelemään niskalenkkiäännaurua

Formosanliljat mua vähän ihmetyttää...en tiedä kuinka niitten pitäisi kasvaa?,mutta nyt ne on reilu 10cm pituisia,kuin ruohoja...Siis 1 ohut"naru"per siemen...Tuollaisina ne on kököttänyt pari viikkoa.oho

Daturat ja pasuunakukat ei ole inahtaneetkaan mullasta...kuukauden on jo ollut ainakin...surullinen taidanpa viskasta mäelle,ja kylvää jotain muuta tilalle.

Eilen vein ulos astiallisen lehtosinilatvan, etelänmunkin, sarvitähkämunkin, aitokissanmintun, harmaakäenkukan ja myskimalvan siemeniä.

Kylvin elmikuulla purppurakeijunkukkaa ja nyt tuli mieleeni, että missäs vaiheessa se lehti sitten muuttuu punaiseksi?

Vai onkohan noista sitten kumminkin tulossa korallikeijunkukkaa?

(edit: helmikuulla, eikä elmikuulla)

Auttakaas nyt viisaammat, mitä pitäisi tehdä japaninakileijakylvökselle, jossa ei tunnu olevan elonmerkkejä ollenkaan. Kylvetty tasan pussin ohjeiden mukaan 1,5 kk sitten, siemeniä ei ole peitetty ja kylvölaatikko laitettu muovipussiin niinkuin ohjeessa luki. Olenko taas hätähousu ( pussissa kyllä lukee, että itää 1-3 kk:ssa...) vai olenko tehnyt jotain väärin? Ei kai tämä olis tarvinnut kylmäkäsittelyä???

Akileija hyötyy kylmäkäsittelystä. Jos veisit sen ulos? Eiköhän siellä kylmä vielä riitä ihan hienosti.

Niin varmaan kannattaa tehdä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole! Kiitos Nanikka!

Hm, pahasti näyttää siltä että olen johonkin kadottanut osan siemenistäni… tiedän että minulla oli keijunmekkoa (vaikka onkin vähän myöhäinen aika kylvään mutta pussi ei ole osunut silmiin), päivänsineä, pioniunikkoa, sinivaleunikkoa ym ym…

MUTTA, viime viikonloppuna kun viimeinkin aloitin kevätkylvöjä niin näitä esimerkiksi ei sitten löytynyt ainakaan samasta paikasta muiden siementen kanssa. Mihin olen oikein voinut nämä laittaa hyvään talteen ?!