2008 Kylvöt, Osa 2, Suljettu

Mä kylvin eilen tsinniaa, tarhadaaliaa, perhoskukkaa, palsamia, asteria ja prinsessa asteria. Saattaapi tulla vielä hätä käteen kun nuokin vielä pitää jossain vaiheessa koulia. Pitänee rueta kehittelemään purkkeja ja alustoja jostain.

Oikeastaan tämä juttu kuuluisi noihin nikseihin minä olen ostanut kaupasta kertakäyttölaseja kolvilla painanut pohjan reunoihin kolme reikää että liika vesi pääsee pois hyviä istutus purkkeja niistä saa.

Reunaan reijät siksi että lasi voi olla laatikon pohjassa niin hyvin että vesi ei pääse tuleen ulos jos reikä on keskellä pohjaa.

Laatikoita olen hakenut kaupasta pahvisia niissä on ollut jotain hedelmiä ovat vahvoja noin 15cm korkeita, puukolla reunaa matalammaksi pohjalle sanomalehti ja koko komeuden laittanut jätesäkkiin sisään teipannut reunat ja ylimääräisen suun mitan pohjan alle. pitää vettä laatikon sisään mahtuu 54 taimipurkkia minkä suun halkasia on 5cm ja ovat tukevia kantaa ja siirellä.

Laatikon reunat täytyy olla liimattu niitä on myös sellaisia mitkä on tehty taittamalla ei pysy koossa jos leikaa reunoja

Jätesäkki on ollut sitä vahvempaa sitä on myös sellaista tosi ohutta.

Nyt taimet saa olla kotona pari päivää ihan yksin tämä multa sormi lähtee mökille katsoon joko sipulikukat on noussu pintaan.

Kiitti vinkistä mumimyy! Eilen kattelin Biltemalla kertakäyttömukeja jo sillä silmällä, mutta mietin just että millaiselle alustalle laittaisin.

Oluttölkkien laatikoista (halkaistuna), säilykepurkkien, vauvanruokien jne pahvialustoista saa myös muovikassilla päällystettynä hyviä alusia taimipurkeille. Tölkkilaatikoita on tosi usein hylättynä palautusautomaattien tykönä.

Aloitin aamulla samettikukkien koulimisen. Vain pienen pienen pienen määrän ehdin koulia, kun purkit ja alustat taas kerran loppuivat. Ja hirmusen paljon olisi muutakin koulittavaa. Apua, mihin kaikki mahtuvat, kun en raaski heittää mitään pois? Olen tarkoituksella idätellyt kasveja kylmässä huoneessa yrittäen jarruttaa taimien kasvua. Aikaahan on vielä kauan, ennen kuin ulos voi mitään viedä. Mopo on minullakin karannut, vaikka niin ei pitänyt käydä :)

Ihmeekseni huomasin äsken, että siemenketjusta ottamani varjoliljat ovat itäneet. Luin jostakin ketjusta, että eivät idä ensimmäisenä vuonna?

Nanikka pelasti nyt päiväni. Olen tuskaillut noiden purkkien kanssa, kunnei sopivia alustoja tahdo millään löytyä tarpeeksi. Tuo olutlaatikko idea otetaan käyttöön heti tänään=)

Ruokakaupasta saa myös niitä muovisia liha- ja makkaralaatikoita vaikka kuinka paljon, antavat niitä ilmaiseksi. Ne on tosi hyviä, sopivia ja tukeviakin. Ja jos vettäkin mene yli taimipurkkien reunojen, ei haittaa, vesi pysyy astiassa.

Minulla on kasvarin altaina juuri niitä valkoisia ns. teurastamon laatikoita eri korkuisina. Meidän maalla kun yksi lähinaapuri on sellaisessa paikassa töissä, ja autotallistaan kuulema löytyy lootia ihan niin monta kuin tarvitsen…

Vielä muovimukeista: jos ostaa sellaisia hieman pehmeämpiä muovimukeja, on niihin mahdollista tehdä reunaan reiät ihan saksilla. Laatikoiksi olen vienyt töistä kopiopaperilaatikon kansia. Ne tietysti ovat vain A4-kokoa, mutta siksi myös helppoja käsitellä.

Olen tainnut valita vuorenvarmoja siemeniä, kun akileijoja ja chiliä lukuunottamatta tuntuu, että kaikki ovat nousseet. Ymmärrän yhtäkkiä kuinka jollain on 500 purkkia. Lobelioita on itänyt niitäkin kokonainen viidakko. Pitääkö nekin koulia yksitellen? Ajatuskin tuskastuttaa.

Työtä tuntuu riittävän, mies lupasi tuoda tänään kasveja kotoa, että pääsen koulimaan taimia ja ruukuttamaan uusiksi gladiolukset. Onneksi tulee autolla, että päästään sillä hakemaan multaa.

Tosi hyvä rei’itin kaikenlaisten pikkureikien tekemiseen on ihan tavallinen viinipullon korkinavaaja. Sillä poraamiseen ei tarvitse edes voimaa. Jollei sitten työkalupakista satu löytymään samantapaisella kierteellä varustettua pikku välinettä, jolla voi aloittaa ja tehdä reiän alun käsin väännettävää ruuvia varten.

helpotusta tuskastukseen: lobeliat minun tietääkseni tavataan koulia pikku tupsuina:_)

Niin minunkin tietääkseni - ja niin minäkin teen…;))

Oi kiitokset, pikkutupsuina homma ei ole kohtuuton!

Päteekö tämä muihin vastaavantyyppisiin kasveihin?

Kyllä vaan, Minnimi!

Pätisiköhän kaikkiin mättäinä kasvaviin?

Minä unohdin kokonaan, että akileijoja ei saa peittää :( Arvatkaa, oliko helppoa märästä mullasta kaivella esiin pieniä mustia akileijan siemeniä. Samalla iski paniikki, että olenkohan peittänyt myös kaikki ulkona olevat akileijat (nyt tein pienen koekylvön sisälle, vaikkei tänne oikeasti mitään ylimääräistä enää mahtuisikaan).

Edit: Euffis oli nopeampi :)

Ai kamala, Nanikka, sinäpä sen sanoit, olutlaatikkoja muovipussilla.

Pari viikkoa olen miettinyt sopivaa alustaa kennostolle. Öölilaatikoita löytyy kellarista, senkun hakee.

Ei ole akileijoja peitetty, mutta ei idä, ei.

Kun meillä ei juoda kaljaa, olen käyttänyt kopiopaperilaatikon kansia. Ovat tosin vain A4-kokoa, mutta helposti käsiteltäviä.

Kevään kylvöt on tosi minimaalisia tähän mennessä, petuniaa, pelargonia ja muutama samettikukka. mutta into olisi kova kylvää vielä ahkeraliisaa, ruusupapuja, krassia ja lobeliaa. Nuo ruusupavut ja krassit kai voi kylvää suoraan ulos, mutta ehtiikö ahkeraliisat ja lobeliat vielä? missä vaiheessa noita ulos kylvettäviä voisi laittaa parvekkeelle itämään? (lasitettu parveke vantaalla)

Entäpä sitten kurkut ja kurpitsat, kuuluisiko ne jo kylvää esikasvatukseen? niiden maahan istuttamista voi ajatella kai vasta kesäkuussa?

Ei nyt helpota akileija-kylvöksiä tämä tieto, mutta ehkä tulevia kylvöksiä varten itse olen aina varistellut kypsyneet siemenet maahan/ maahan upotettuun ruukkuun jo syyskesällä ja hyvin ovat keväällä itäneet!

Varmaan tulee väärään ketjuun, mutta eilen illalla kävin Lidlissä ja siellä oli myynnissä pikkutaimia lokerikoissa samettikukista, ahkeraliisoista, sinitähtösistä, petunioista. 10 pientä tainta sisältänyt astia maksoi 2,99e. Ei paha. Sinitähtöstä tarttui mukaan, aivan uusi minulle, kaunis vaaleanvioletti väri. Olivat ihan lopussa, en tiedä onko tulossa lisää.

Löysin Prismasta just English gardenin Tädykkeen siemeniä. Tiedättekö kukkiiko jo tänä kesänä, kun nyt kylvän? Mua odottaa kasvisteluhuoneessa sormustinkukka viidakko. Pitääkö ne saada yksitellen vai pikku tupsuina koulittua ruukkuihin? Hirvittää jo etukäteen... on varmaan 300 pikku taimea siellä oottamassa.

Kylvösten määrä on kyllä aivan valtava, vaikka alottelin vaan ihan muutamalla. Nyt ei pääse enää kaupasta pois, jos ei oo 3-4 pussia uusia siemeniä mukana. Isäntä aina ratkaisee mun ongelman ku jahkaan että otanko vai en, nii isäntä nappaa pussin kärryyn (pääsee varmaan nopeemmin jatkamaan ostosreissua). Isäntä keksi just että hän sahaa muovikanistereista isot sivut purkkien alusiksi, nii voi kastella alle purnukoita.