2008 Kylvöt, Osa 2, Suljettu

viime keväänä taimilaatikoksi kävin hakemassa kierrätyskeskuksesta muovisia komeronhyllylaatikoita. 6O cm leveän ja syvän laatikon koko on reilu, materiaali tanakka ja hinta 50 senttiä. (mini)kasvihuoneessa parahultaisesti hyllyn kokoinen.

Olen saanut kaikki varhaiset esikasvatukseen ja suuren osan jo koulinutkin vielä on yli kaksikymmentä pussia kylvettävänä ja suurin osa niistä suoraan avomaalle. Alkaa jo helpottaa , mutta koulimista riittää näissä varhaisimmissa. Onneksi purkit ja multa on riittänyt, ja tilakin vielä.
Minulla on avautumassa ensimmäiset kesäkukat, kesäkiinarin nuppu avautuu ehkä jo huomenna.

Huh, ensikertalaisen kylvöt suurinpiirtein kaikki tehty. Sekaisin menneet ipomoeat kylvetty tänään. Toinen kierros suskeja iti todella hienosti ja osa niistä koulittu. Ulos kylvetty vähän unikkoja. Suorakylvönä menee jonkun verran kohtapuoliin. Ensi kevättä varten laitettu paljon kaikkea tietoa ja kokemusta korvan taakse. Ensimmäisenä on mielessä samettikukat, joita kylvän ensi vuonna aikaisemmin ja enemmän Muutamat rehut unohdan vallan allapäin, syynä olkoon ettei ole mun juttu naurua On tämä ituilu ollut mukavaa, välillä palkitsee ja välillä ei. Oppia ikä kaikki tai jotain sinne päin pomppivaa naurua

miikos, ite en ole ennen innostunut samettikukista, mutta tuo vanilla on herättänyt minunkin kiinnostukseni!

Sama homma on mulla ollut noista samettikukista mutta niiden kestävyyden ja muiden hyvien puolien vuoksi niitä on nyt kasvamassa 7 eri laatua. Vanilla laitettu ekana itämään ja jopa jo koulittu Nuo samettikukat on kivoja ja kiitollisia rehuja naurua

Pitäisköhän sanoo isännälle, että nyt kuule kaljatölkkejä aukomaan oikeen urakalla, laatikoittain pitää tyhjentää…ja siitä ei ees neuvotella. Pääsis näkemään ukon ilmeen. LOL

Minä oon hyödyntänyt kirkkaita irtokarkkilaatikoita. Videovuokraamosta ainakin antavat niitä ilmaiseksi. Kooltaan eivät ole kovin isoja, mutta kun säilyttää myös sen kannen, saa vähän pienoiskasvihuonetta muistuttavat olot purkeille ja kylvöksille. Ja parasta on, että perheen kissat pysyvät poissa taimien kimpusta, kun laittaa kannen edes löyhästi päälle. Siis taimien, ei kissojen päälle…

Mulla menee kylvöt viinirypälerasioihin ja siitä sitten koulin maitopurkkeihin tai kertakäyttömukeihin (pahvisiin). Maitopurkit pidän millon missäkin rasiassa minkä käsiini saan…ja kasvatuspöydällä ihan vahakankaan päällä. Kertakäyttömukeja menee dynoon 12 just näppärästi, joten ne asuu kaikki dynoissa tai sitten matalissa gn pakeissa, joita mies on tuonu töistä muutaman.

viinirypälerasiat ovat tosi hyviä pienoiskasvareita, kokeiltu on niitäkin.

Ensimmäiset kesäkukkani avasivat tänään nuppunsa, hibiscus ajannäyttäjä ja cannabinus, molempien siemenet ketjukirjeestä. Kukat olivat aamulla auki, mutta jo puolenpäivän aikaan menivät suppuun

Onnea viola, mä en saa niitä olemattomia taimia pysymään edes hengissä…

Kiitos Liisukka, minusta nämä ovat olleet vahvoja, taimia on kaikkiaan kuusi ja jokaisessa on jo nuppuja.

Hienoja!

Niinpä, mun taimet on surkeita !
Lehdet kuivuvat ja vihreät varret töröttävät pystyssä. 5- senttisä ovat.

Hei, osaisitteko neuvoa noviisia varjoliljan siementen/itämisen kanssa?

Minulla on kukkapenkissä oranssia varjoliljaa, jonka siemeniä olen levittänyt penkkiin lisääntymään ja nyt kiinostaisi tietää miltä varjolilja ihan alkutekijöissään näyttää? Tuleeko ensialkuun sellainen heinämäinen alku vai onko se enemmänkin lehden näköinen heti alkuunsa?

Miten miulla ei oranssi ja varjolilja kuulu yhteen, vai olenko vielä talviunessa?

Kurpitsa: no, sitä olen miettinyt minäkin, että onko varjolilja ollenkaan, kun kaikilla muilla on joko valkoisia tai vaaleanpunaisia. Talon edellinen omistaja sanoi liljojen olevan varjoliljoja ja kovasti sellaisilta näyttävät. Laittaisin kuvan viime kesältä, jos osaisin ;D.

itusilmuista alkunsa saavat liljat kasvattavat ekana vuonna varsin heinämaisen alun

oranssi “varjolilja”, siemenistä lisääntyvä marhanlilja, on jo maan päälle päästessään enemmän kuin heinämainen…

Löysin vanhan kuvan varjoliljan siementaimesta.

Marhanlilja on kyllä enempi likaisenkeltainen, tiikerinliljahan on oranssi ja saman mallinen, eli mihin aikaan kukkii tämä lilja…?