On tullut aika vaihtaa kevätpuuhat kesäpuuhiksi
Ensimmäinen KESÄpuuha on ollu se perinteinen tallustelu- ja pällistelykierros aamusella pitkin plaania =D
Sama täällä ja pian pihalle jatkamaan eilisten vieraiden keskeyttämää istutuspuuhaa.
Pällistelty on ja vieläkin aion sitä jatkaa kahvikupin kera. Puuhaa riittäisi vielä paljon. Moni juttu on "vähän vaiheessa".
Mutta omenat, kirsikat ja luumut kukkivat huumaavasti. Samoin mm. kielot ja kuolanpioni ja tietenkin liuta myöhäisempiä tulppaaneita ja jokunen narsissi kukkii vielä ja paljon helmihyasintteja.
Kyllä kesä on kiva, vaikka uhkailevat kelien viilenevän pahasti taas. Ja sinne Billnäsin puutarhamessuillekin mennään viikonloppuna palelemaan.
Nobile
Eilisiä kasveja olin vähän aikaa istuttamassa. Vieläkään ei ihan kaikki löytäneet paikkaansa. Nyt on lähdettävä töihin. Ikävää, mutta saahan siellä toki levätä:D
älkää unohtako klassikkotermejä "pyllistely ja patsastelu". kenen juttua tuo nyt taas oli vuoden takaa?
"vuodenaikojen vaihtelu ja sää kevät 2008 11.3.: d formosa. "lukekaa tuo. se on siis NIIN kuvaava.
lukekaa ihmeessä tuosta vielä pari sivua eteenpäin. siis niin hilpeää...
Tuntuu, että pihapuuhat tiivistyy kahteen K:hon: kitkentä ja kastelu…
helleraja rikki, ei tuossa säässä pysty touhuamaan kuin täys puutarhahörhöt ja meidän isäntä. Minä pakenin tänne sisälle sekä aurinkoa että mäkäräisiä. Istutukset saavat odottaa viileämpää säätä purkeissa varjossa.
Ainoa järkevä teko nyt on lähteä mökille makkarapaketin ja salaattien kanssa. Grillausta, saunomista ja uintia.
Viikonlopun teema on meillä ollu pihan siistiminen ja sisällytin siihen kukkapenkkien kanttaamisen, en oo sitä ennen tehny ja jumalanpyssyt mikä ero! Lapiolla vaan vetelin ku ei sitä virallista työkalua oo mutta hankintalistalle meni että hujahti, oletan että sillä on himpun iisimpi riehua ko lapiolla Tänään kuopuksen nukkuessa päikkäreitä jatkoin v.lopun mallilla
Koko aamun ja päivän oon ruukuttanut tomaatteja, paprikoita ja chilejä kasvariin ja pihalle. Nyt on siestan aika ja sitten täytyy lähteä hakemaan hirttokoukkuja kasvariin ja tukikeppejä ja ...
...ja sisällä alkaa olla kummasti tilaa. :-)
Viimeisen kolmen päivän aikana olen saanut tosi paljon pihatöitä tehtyä. En niinkään sitä uutta kukkapenkkialuetta pitemmälle vietyä, mutta saanut kasvarin melkein tyhjäksi kukista. Suurin osa on maassa. Jee!
Minulla kukat kasvarissa vaan lisääntyy Siellä odottaa vielä osa taimenvaihdosta saaduista, kaikki ulkokylvöt ja naapurin eilen tuomat.
Kääks=)
Kevään viime puuhana eilen, sunnuntaina, nostelin kuistia väljemmäksi siirtelemällä tupakukkia seinustoille ja vaahtera-aulion jopa ihan vaan ruukussaan seisomaan uuden “lehtopenkkini” liehuville etupihan altaan lännen puolelle.
Tänään aamulla aikaisin kiersin onnellisena kastelemassa kuivia kohteita ihmeissäni siitä, että mäkärät eivät ilmeisesti kyenneet lentämään ollenkaan männyn siitepölyn huippumössähdysten keskellä Olin kylläkin kyllästetty myös mäkäräkarkotteella, jota muistin ostaa, kun piti heti kaupan auettua hakea kissalle pussiruokaa, jota ilman se raukka joutui koko eilisen illan olemaan!
Kasvarin reippaan kastelun jälkeen jäi jäljelle enää vain ihmettelevä kiertely; en keksinyt mitään sopivan nopeaa pikkuhommaa, joten en tehnyt sitten mitään sen kummempaa.
Aamukahvilla keittiön ikkunasta sentään huomasin ihmetellä sitä, että lähes kaikki kukkivat puut ja pensaat kukkivat yhtä aikaa. Pihlaja aloitti tänään meillä, samoin syreeni. Omenapuut (oikeat ja koriste-), luumupuut, kirsikat, virpiangervot, ruusukvittenit kukkivat.
Niin Poppiuksen miehen jätelavalta pelastamista koristeomenapuista nyt isoin kukkii meillä ensimmäistä kertaa suurin valko-vaaleanpunaisin kukin! Tosi kaunis puu.
Painepesurilla pesin viisi mattoa patiolla. Voikukkia kitkin ja kastelin ja kastelin.
Onkin varmaan mahtavat maton kuivatuskelit!
Käytävämatot kuivuivat muutamassa tunnissa.
No ei tavalliset trikoiset räsymatot sentään noin äkkiä kuivu… minä vaan toivon ettei huomenna tude sadekuuroja, mahdollisuus näköjään on. Meikäläisen tuuria. Aina kun pesen mattoja… Viikonloppuna meinasin pestä, mutta ei ollut mäntysuopaa, ja lähikauppa oli jo mennyt lauantaina kiinni kun idean sain. Pesin sitten tänään, viisi mattoa minäkin, mutta perinteisellä tekniikalla harjalla ja kontaten. Olipa rankkaa, kun oli ne talon likaisimmat, nimittäin kuistin matot.