Sand, kivaa että se kirsikka kukkii!
Kastelun ja Kitkemisen parissa on hellepäivä mennyt täälläkin. Pari muutakin Koota oli käytössä, nimittäin Kanttaaminen ja Kompostin levitys. Vähän olen myöhässä sen kanssa, mutta häliäkö vällä… Katteeksi levittelin, kun on niin himskatin kuivaa.
Ja kanttausrauta, ah. Se on suuri puutarharakkauteni. Kyllä tulee huisan siistit penkinreunat!
Ja viherpeipon vinkkiin harmistuksen huokaus: 11.3.2008 (ja hetki ettepäi) ei enää ole. Aikarosmo vei…
Eilen päivällä siinä helteessä ei meinannut saada mitään aikaiseksi, kunhan kuljin ympäri pihaa ihmettelemässä ja olin välillä tekevinäni jotain. Illemmalla, kun pystyi jo hengittämään, sain oikean tarmokkuuden puuskan ja sain vinon pinon taimia maahan ja leviteltyä katetta ja kaikenlaista muuta pientä kivaa.
Intopii, katso ketjusta Kevät 2008, ei Kevään 2008 pihapuuhia. Kesti minullakin vähän aikaa löytää. Kaikille uusille tiedoksi, siellä on puutarhurin pukeutumiskoodi ![]()
Tänään oon vain nuuskutellu ja tuijotellu pihaa yhestä ja toisesta vinkkelistä ![]()
Haa, kaikki kesäkukat maassa ja purkeissa, kasvihuone tyhjä. Hangen alta paljastuneet pikkuperennat jatkavat vahvistumista purkeissa puun alla. Kiva tunne, sääsket tulevat kohta joukolla, ja silloin ei ole enää hauska istuttaa yhtään mitään.
Minä en ole vielä istuttanut mitään ulos, kun pelkään, että ensi viikonloppuna tulee vielä hallaa, eikö se ole täysikuu.
…sunnuntaina illalla, kyllä.
Edelleen olen uhkarohkea. Krassit on olleet maassa melkein kaksi viikkoa. Viime yönä oli +1.7, mutta vielä oli ne elossa. Mulla on perinne, että istutan kaikki ulos touko-kesäkuun vaihteessa, jos halla vie, niin sitten vie (tai juoksen paniikissa hallaharsojen kanssa pihalla=D
Avomaan kurkut pääsi maahan tänään. Lisäksi melkein istutin tarjottimella taimetetut pavut, totesin odottavani ennemmin kohta alkavaa sadetta kun että kannan vettä saavillisen kalliolle. Antaa sateen kastella maan niin jatkan sitten istuttelua.
Tänään sain vihdoin “gentle shephard” päivänliljan joka pääsi maahan. Lisäksi ostin rauniokilkkaa. Vähän kitkemistä, kuolleet ruusut kaivoin ylös, hengissä olevia leikkasin. Ei paljoa puutarhahommia tänään ![]()
Mulla on samaa hullunrohkeutta kuin MoonRivereillä. Kesäkukat on jo hyvän aikaa olleet pihalla ilman peittoja ja pakkastakin oli yhtenä yönä ollut eikä viimekään yönä ollut kuin 0,7 astetta. Aattelin, että jos eivät kesäkuussa selviä pihalla niin olkoot sitten selviämättä. (sitten mie tulen tänne huutamaan ja ruikuttamaan kun kaikki kukkaset paleltui ja koko kevään työ meni hukkaan ![]()
Voi tsiisus että on rankkaa aikaa tää kevät ja alkukesä. Ihan poikki! Vaan sainpas kärrättyä hoopeetä ja jyrsittyä kasvimaapeltoon taas uuden pitkän penkin. Kuokin sen kasaan ja lannoittelin. Kaikki kamalalla kiireellä nyt illan aikana kun on luvattu sitä sadetta enemmänkin. Piti saada homma tehtyä vielä kun savi oli kuivana. Ja koska vettä on luvassa niin istutin siihen penkin alkuun sitten vielä avomaakurkkuja. Haluan saada kunnolla hyödyn veden tulosta! Harsotin tietysti ne kurkut, ja osan jätin kasvihuoneeseen odottamaan lämpimämpiä öitä tulevaksi. Ei sitten harmita niin kamalasti jos nämä nyt istutetut menetän. Ihan poikki, kädet tärisee.
Huh huh Nuu , minuakin alkoi ihan hengästyttää kun luin mitä olit tehnyt:)minä v a a n kasvarinpolun reunan kukkapenkkiä jo kitkin.
Aamulla ei millään meinannut irrota mitään puuhastelua. Rupesin näkemään pelkästään rumia kohteita ja meinasi halut mennä, mutta sitten hain oksasakset ja menin tuonne tontin pisimmälle sivulle pohjoislaitaan leikkaamaan risuuntuneita ja kuivanrumia sinikuusamia. Keräsin myös tienlaidasta vielä kaukolämpöojan hölmöjä tuontimaan saaliita; vadelmaa juurineen, vuohenputkea ja paksuja tuoreita puupökkelöitä!
Vielä nostelin luonnontilaisesta kolmiosta muutaman sylillisen männyntaimia pois kasvamasta ja keräilin varvikoista myös liikoja ja silmiinpaistavia riippakoivun pitkiä oksia.
Huilatessani nuotiopaikalla älysin monivuotisen projektini “kituvaksi jäänyt toinen mongolianvaahtera paremmalle kasvupaikalle” ja vihdoin viimein nostin sen onnistuneella ja ehjänä pysyneellä juuripaakulla etupihan paraatiin talon puolelle.
Puuhamaahan työkaluja palauttaessani hoksasin kerätä myös pois täysin tyhjinä, rentoina vaaleina rankoina koko kevään pysytelleet (jaahas, pitkä muistamattomuustauko tässä… mikä hitsi se nyt olikaan nimeltään…) punakoison varret. Olikin myyrä katkaissut maanrajasta varret poikki, eli ei mikään ihme, että varsiin ei kasvua ilmestynyt. Hetken yritin varovasti muotoilla niistä kaaospalloa, mutta murentuivat käsiin :}
Iltaruoan jälkeen lähdin tyhjentämään sadevesitynnyreitä kastellen kaikkea eniten vettä kaipaavaa kasvustoa kunnes veden pinta tynnyreissä vajeni sopivaksi pesua ajatellen ja pääsin palauttamaan tynnyrit taas sisäpuoleltakin loistavan sinisiksi :D. Uskon siis säätiedotukseen ja odotan tynnyreihin uusia vesiä. On toki piha-altaissa huomattavan paljon vielä viime kesän vesiä varalla.
Pitkin päivää selailin myös isoa puutarhakirjaa ja rupesin tuumimaan sijoituspisteitä unkarinsyreenien siementaimilleni, jotka haluan hajauttaa sinne tänne, jolloin luultavasti jokin ponnistaa terhakkaana elolle.
Marjapuskien alustojen kitkemisen sain eilen alulle, mutta vasta kaksi on valmiina. Mies sai puukasan pihalta pienittyä ja pinottua, joten pihasta tuli siltäkin osin hiukan siistimpi. Puut tulivat ihan omasta pihasta, joten voi kai sanoa, että kaadettiin vähän takametsää:)
Tänä aamuna kiersin pihan ainakin kolmesti etsiessäni särkynyttä sydäntä kukkapenkeistä (viime iltayönä etsin omista viime vuoden pihapuuhakertomuksistani, minne olen sen siirtänyt, vai enkö ole, mutten löytänyt mainintaa) ja sitten tulin poikenneeksi kasvarilla tilannekatsausta pitämään ja hoksasin sitoa kurkut ja tomaatit naruihinsa sekä jopa ottaa liiat narut pois roikkumasta
Puuhamaassa vähän pintoja edellisvuoden kompostista kääntelin ja otin suojapeitematon pois sallimaan mahdollista sadetta aineksille. Kasvimaalla harvensin nauriskylvökset, keräsin ryyppylasillisen salaatin harvennustaimia keittiön pöydälle otilleen, tulin välipalalle ja totean vielä, ettei ole ruvennut edes niinsanotusti ripeksimään vettä pilvistä, joita kyllä on taivaalla huomattavia määriä.
Tänään hain puutarhalta ovipielen laatikoihin kesäkukkia. En kyllä uskalla vielä ulos jättää, odottelen vielä muutaman päivän. Omia kasvatuksia olen kyllä jo pitänyt yön yli ulkona.
Mutta mukaan tarttui ainakin mulle uusi tuttavuus: poutapilvi, kuukkelin mukaan joulutähden sukulainen. Ei kyllä muistuta yhtään joulutähteä. Muistuttaa lähinnä perhoangervoa ja siksi kai niitä muutaman sieppasinkin.
En ole tänään saanut mitään aikaiseksi pihalla. Töistä välipäivä, olis ollut aikaakin. Olin niin orientoitunut siihen, että tänään sataa, ja koko päivä on mennyt sateen odotteluun. Pitäiskö lähteä shoppaileen…
Puoli iltapäivää tupeksin pihalla vaikka missä pikkupuuhissa. Järjestin jopa verhoilijanarun pätkät kuulkaas oksaan kukin omana kieppinään. (!) Lykin myös kelaleikkurilla ilman moottoria voikukka-alueet, sain päähäni kurkotella mansikka-astian talon nurkalle roikkumaan, keräsin yhden heinän sieltä, toisen täältä, tulin käymään tuvassa, menin pitkäkseni ja nukuin kaksi tuntia putkeen.
Sitä se teetti.
Täällä “sataa”. Ei edes ränneistä tule mitään alas.
Mä en eilenkään tehny mitään pihalla muuta ko pari nuuskutuskierrosta, nää kylmät ilmat ei innosta ollenkaan, yääh ![]()