2009 Kesän pihapuuhia, Suljettu

Täh? Mua innostais ihan hirveästi näillä keleillä olla kaivamassa, tonkimassa ja möyrimässä mökillä niitä satoja taimia maahan ja koulimassa niitä toisia satoja, joita on joku kylvänyt ja mun pihalleni tuonut (täh, olinko se muka minä? en kai? eihän mulla ole paikkaakaan niille…). Vilpoisella kasvit ei häiriintyisi kovin kauheesti siitä, vettä tulis ettei tarttis kastella, eikä itsellekään tulisi niin tolkuton hiki kun kanniskelee ja kärrää kärrykaupalla maa-ainesta paikasta A paikkoihin G ja T. Sitten kauniilla kelillä vois vaan nuuskutella, siemailla vaikka sitruunamelissa-mustaherukka-spritee ja leyhytellä silkkiviuhkalla kevyttä tuulenvirettä kaulalle.

Mutta kun pitää leipä ansaita :frowning:

Fiia, minulla oli viime kesänä tuota poutapilveä. Hieno kasvi, joka kukki taukoamatta koko kesän.

A.i.k.a., kiva kuulla, jotta pidit poutapilvestä. Se on kyllä mulle ennestään täysi kysymysmerkki.

Nanikka, kyllä minäki näillä keleillä istuttaisin jos ois mitä istuttais mutta kun ei oo :smiley: Ja muut puuhat ei sitte innosta. Nuuskuttelukierroksetki on sitä parin minsan pikapika-luokkaa, kauniilla säällä sitte ajan kans huokailen jokaisen rehun ääreellä!

Minulle sanottiin silloin ostaessani, että se haluaa reilusti lannoitteita, eikä pidä kuivuudesta. Ja ainakin tuo yksilö noilla opeilla kukki hyvin. Ihan paahteesta ei kai pidä, mutta pitäisi kukkia varjossakin.

Minullekin sopii tällainen kylmempi säätila pihahommiin. Kun on oikein kuuma ja aurinko porottaa koko voimallaan, minä istun varjossa tai sisällä. Kunnon tuuli pitää itikat poissa, tai ainakin osan ja sade kastelee puolestani. Ainoastaan kasvarin rakentamiseen tulee tauko, sitä en viitsi sateella tehdä.

Eilen hyökkäsin kasvimaan kimppuun. Sen hommat on (taas) myöhässä, joten lohdutan itseäni: ei näin kylmällä mikään kuitenkaan kasvaisi, joten saan aikalisän. Piti alunperin myllätä se puutarhajyrsimellä, arvatkaa vaan suostuiko kone pysymään käynnissä! Olen harrastanut siellä jonkun sortin kateviljelystä, mut päätin vaihtaa tänä kesänä penkkien suuntaa edullisemmiksi valolle. Eli käsivoimin sit vaan. Nyt on jäykkänä taas järkee myöden joka solu.

Sain kuitenkin sipulit, porkkanat, härkäpavut ja osan herneistä maahan. Kyllä niistä satoa tulee, pikkasen vaan myöhemmin.

Minulla on ja uutena tuttavuutena poutapilveä, neljä kappaletta. Oli niin nätti kasvi. Laitoin suoraan paahteeseen, eteläpuolelle.
Onneksi on sateinen päivä, saa illalla levätä. Eli olla kuin ellun kana. kieli ulkoaPihassa olisi kyllä paaaaaaljon tekemistä, viikonloppuna taas kierrän hihat ylös. Kovin kuumalla ilmalla en minäkään paljon jaksa huhkia, minullekin sopii pilvisempi sää. Mutta ei sade.

Päätin, että en aloita mitään uuttaoho, vaan korjaan seuraavaksi kaikki ylimääräiset, laudanpätkät, purkit, roskat, risut ym. vihdoin pois nurkista. Antaas kattoo...

Pihassa ei voi kuin pitää sateenvarjoa auki. Koulin joltisenkin määrän taimia, koskahan sekin urakka loppuu.

Täällä ei voi pitää edes sateenvarjoa auki, tuulee niin älyttömästi :frowning: Vaan saderomppeet päällä kävin kummiskin keräämässä kieloja koirien kanssa, pihanvieruspuuhana.

Sain lopultakin raudoitusverkkoa ja tulenpalavan manailun kera sain aikaan yhden köynnöstuen ja kaariaukon. Ei ollut helppoa ei! Ei tullut enää mieleenkään väkertää mitään kippuroita kärkiin!!!

Olisi pitänyt koulia vähän taimia, mutta tuulee niin hiivatisti etten uskaltanut muovikasvarin vetoketjua aukaista no-jaa

Ostin toisen kompostorin ja koska se oli pohjaton malli, tyhjensin viime kesänä ostetun isomman kompostorin melkein valmiin sisällön siihen. Parhaimmat osat kärräsin kukkapenkin laajennukseen, levittelin päälle sanomalehtiä ja uutta multaa. Tulee kyllä hieno jos vain jostain sais siihen kukkeja pomppivaa hymyä

Takapihalla tarkeni t-paidassa, päädyssä piti olla päällä fleece ja välillä jopa lisäksi tuulitakki. Sääskiä ei ollut yhtään hymyä

VEin tänään sateessa potageriin kaalin taimia. LAitoin myös muutaman morsiusharson maahan. Kalliolla köllöttävään isoon pataan laitoin pasuunakukan ja koristekurpitsan taimia. Toivottavasti retkottaisivat kalliolla kurpat syksyllä!

Emo, minkä millistä verkkoa sinulla oli? Olen "meidän miehiltä" kysellyt verkosta ja ovat virnuilleet minulle sen vääntämisestä. Ei kuulemma jaksa vääntää. Kuulin, että sellaista "vanhaa", ohuempaa, jota myydään rullissa, pystyy ainakin vääntämään ja on ohuempaa. Olisin itsekin niin innokas tekemään köynnöstuen tuosta verkosta, mutta niitä levyjä ei pysty millään kuljettamaan, ei anakaan henkilöautolla, saati sitten vääntämään. Eikä palasia taida saada mistään?

Pitänee laittaa toppahaalarit päälle ja lähteä pihalle jotakin tekemään. Hrrr +6 ja kamala tuuli. Missäs se pipo olikaan=(

memuli: Se raudoitusverkko on standardin kokoinen pala. En muista tarkaa mittaa, mut oliskos ollu joku 1.8m x 2.8m. Ja sieltä mistä ostaisit, ne ne miehet kyl leikkaa sen halutun kokoiseks jo valmiiks, eli mitat tarttis olla mukana jo valmiiks. Kuljetuksen ajaksi sen saa kans rullalle, pyytää vaan äijiltä apua. Ei se ihan mahdottoman paksua rautaa ole, mut jäykkää kyllä. Päät taipuu ns. vipuvarsitekniikalla, mut helpointen saat kiekurat ku kieputat tavis (paksua) rautalankaa siihen raudoitusverkon päähän ja vääntelet sen sit halutun malliseksi.

Minä eilen pohdin kaaren tekemistä isäni ja ukkoni kanssa ja ideoita taas pukkas :o

Tarttee tietenkin vehkeen jolla sitä harjaterästä väännetään, hitsausvermeet ja leikkuri tietty, putkea, betoniperustuksen, painekyllästettyä palikkaa jotta voidaan erikseen tehdä tellingit mahdollisia amppeleita varten ja oikeastaan sellaista rautamateriaalia mikä ei ruostu. Ja hämähäkkiverkkokuvio olisi kuulemma kiva köynnöksille!

Ei nyt ihan sitä mitä minä olin ajatellu…

Ruostuminen on kivan näköistä minusta. Löysin juur täältä pätkän raudoitusverkkoa ja ajattelin laittaa siitä tukea kärhölle jonka oon ohjannu kiipeemään kalliolle.

Sellasena levynä se verkko myytiin, ei ollut langan paksuudessa vaihtoehtoja, en tiiä minkä paksuista se on. Ei yritetty sitä rullalle kaupan pihassa. Väkisin vääntäen saatiin sen verran kaarelle, että mahtui 150 senttiä leveänä 130 senttiä leveään hiluxin takakoppiin. Autokatoksessa sain painaa täysillä koko valtaisalla painollani, että sain siellä rullalle ja kiinni.

Eilen illalla vesisateessa oli hyvä heitellä kanankakkaa ja tuhkaa pitkin pihaa kun ei tarvinnut erikseen kastellasadenaurua.

Minä uskalsiin jo koulia mini taimia maahan kun arvelin että pikku sateessa saavat rauhassa aloittaa elämän ruukun ulkopuolella. Eikä mun tarvinu kastella, pikkutainten kastelu on ihan kauheeta.

Tulpuista katkoin siemenkotia pois, osa näyttää kukkivan läpi helteiden ja sateiden tosi kestävinä(musta-valkoisen asetelman tulput).