2009 Kesän pihapuuhia, Suljettu

Olen tänään kerran uskaltanut kurkistaa kasvihuoneeseen oven läpi. Näytään siellä vielä pärjäävän. Oli aamulla meno ja kohta toinen ja sieltä palattua pitää siivota isommin tuvassa. Kunhan tuo tuuli enemmän laantuu kannattaa haravoida kaikki nurmikot läpi, jotta saisi kävyt ja oksat vähemmäksi. Hassua, miten pitkiä ja painaviakin oksia lensi eilen pihan laidalta talon eteen.

Toin minä eilen kuistilta mandariinipuun ja greipin sisälle turvaan sekä pitkänhontelon vaahtera-aulion vein kasvariin tuulelta suojaan. Niin ja keijunmekko palasi keittiöön lomalle.

Kiitos tiedosta.

Sain kadun puolen kitkettyä. Huh, meinasi tulla hikikii ja pari kukkurallista kottarillista kompostintäytettä. Loistava työilma.

No Kurpitsa on kitkenyt “oikein olan takaa” kun hikikin pukkaa! mie olin tunnin ulkona ja varpaita alkoi paleltamaan. Täytyy yrittää tarjeta mennä kohta takaisin ulos hommiin.

Kitkin takametsän ja kaksi orapihlaja-aidan juuristoa vuohenputkesta ja rönsyleinikistä. viha Tulos, kaksi saavillsita rehua kompostoriin ja kipeät paikat.pla pla plaaa Levitin vielä heppasenlantaa sinne matalammalle aidan juurelle, vähän myöhään, mutta ei kait liian myöhään. Nyt yritän lepuuttaa selkää ja ehkä jatkan harjoituksia. päällä oli alusvaatekerrasto ja toppapuku, hiki tuli. naurua

tuota samaa just mietin että joko on myöhäistä levittää kakat?

Kakka ei tule koskaan liian myöhään! VOihan sitä levittää vielä loppukesään asti. Parempi lie myöhän kuin ei silloinkaan.

nii-i. on se kakka sit ihanaa!sydän menenpä siis huomenna levittämään, jos olis edes vähän lämpimämpi keli.

kyllä typpilannoitteen levitys olisi monivuotisille lopetettava heinäkuun alkuun mennessä viimeistään. katsokaapa Hevonpee-topic-ketjusta titamiinin taatusti kokemukseen perustuvat neuvot.
loppukesällä levitetty kasvattaa liikaa ja talveen varustautuminen jää väliin. elokuun alussa alkaa syyslannoitteen levitys:-)

Minä ajattelin levitellä kompostia huomenna perennoille. Odottelin tähän saakka minne kaikkialle nousee sormustinkukkaan. Paljon sitä nousikin! Viime syksynä istuttelin ekat sormustinkukat ja annoin siementää.

Huh ja puuh, nyt istutin vielä yhden pionin ja jonku pienemmän kasvin. Selkä ilmoitti, että nyt on lopetettava. Työskentelysää oli oikeastaan mitä parhain, vettäkin vähän alkoi vihmoa.

Yritin koulia kasvarin taimia, mutta oli aivan liian kylmä olla ilman käsineitä. Laitoin pitkäkalsarit tuulihousujen alle leikkasin oman ja osan taloyhtiön nurmikkoa, siinä puuhassa tuli sentään hiki :slight_smile: Pitää käydä hakemassa kalkkia muutama säkki kun tuo meidän nk nurmikko on kamala…

Kastelin pitkällä nurmella lenkkarit, ja varpaat meinas paleltua. Kastelin kolmea tainta istuttaessa hanskat ja sormet meinas paleltua.

Niinpä houkuttelin isännän kaupunkiin halpakauppaan shoppailemaan. 150 euroa hurahti tosta vaan, vaikka ei käsiin tarttunut ihmis- ja kissanruokien lisäksi muuta kuin t-paita, sivuleikkurit ja akkuporakone. Tarpeellisia kaikki pihapuuhissa ;D

Maissit pääsivät ulos betonirenkaaseen(4kpl) ja lihalaatikkoon(4kpl) viherhuoneeseen. 5 onnekasta chiliä ja paprikaa pääsi maitotölkkipiinastaan 5-7 litran ruukkuihin. Nyt alkaa näyttää siltä ettei ennen kasvarin valmistumista saa enää mitään isompiin purkkeihin, huh ahtautta! Vähän nypin nokkosiakin kun oli niin mukavan märkää pensaiden alla ryömiä :wink:

Eivätkö muutkaan ole tänään lauantaina tehneet pihapuuhia?

Oma tytär on meillä käymässä ja aiheessa on pitkälti pysytty, muttei ole pihapuuhiin keretty. Jonkun verran suurimpia oksia keräilin Uffe-kissan kanssa, joka touhuissaan vaani riippakoivuista lentäneitä pitkiä riippoja :smiley:

Pihapuuhiksi ehkä voi laskea kasvien hallasuojausyritykset - ämpäreillä, ruukuilla ym. mahdollisilla jutuilla peittelyt? Ei tuolla ulkona muuten oikein tehnyt mieli olla, sen verran viileä ja märkä keli :frowning:

Omalla pihalla en tehnyt mitään. Suomenlinnassa ensin rantakalliolla eväitä syömässä ja sitten nurmikolla kuuntelemassa Kaartin soittokuntaa solisteineen. Vähän vettäkin ripsutteli välillä, mutta aurinkokin paistoi, kivaa oli! Koko päivä siis ihan pihalla Suomenlinnassa. Jaa, pihapuuhina, nypin mä muutaman voikukan sieltä nurmikolta :slight_smile:

Olen kitkenyt koko päivän penkkejä ja penkinvieruksiakasvi Lopuksi sekoittelin hoopeekompostista ja mullasta mukavan vahvan seoksen, levittelin sen kitkettyjen penkkien pinnoille ja sirottelin kalkkia kaiken koristeeksi. Selkä on romuna taas vaihteeksi, mutta kyllä nyt kelpaa ihastella kättensä jälkiähymy. Harmillisesti koira on myös ihastunut lopputulokseen - kaivelee kuoppia niihin penkkeihin ja suu vaan napsaa kun se popsii maukasta hoopeetävihainen

olen ylpeä itsestäni. Keksin mielestäni hienon systeemin pyöreähköjen kohopenkkien tekemiseen:

Ongelmana minulla on yleensä se, että juurimatolliseen kohopenkkiin ei saa riittävästi korkeutta, koska mullan reunat sortuvat. lisäksi alue on talvella tietenkin kylmä: Pakkanen puree sivuilta. Ajan kanssa aion maisemoida penkit kivillä.

Nyt se idea:

Löysin honkkarista edullisia 2m pätkiä retkeilypatjaa, leveys 50 cm! Ompelukoneella yhdistin pätkät toisiinsa renkaaksi (voi tietty muotoilla vaikka laguunimaiseksi) , pohjalle suodatinkangas niin, että reunat nousevat ylös asti ja sitten vaan mullat sisään. Lämmittää talvella ja ajan kanssa voi maisemoida kivillä tms!naurua

Hm.