2009 Kylvöt, Suljettu

Minä otin (taas) varaslähdön 2009 kylvöihin. Lauantaina hain säkin kylvömultaa ja eilen piilotin mullan alle chilit ja paprikat.

Ei kai perennojen siemenet tarvitse mitään kylvömultaa. Eihän ne ulkonakaan mitään erityiskohtelua saa. Ajattelin siemenet kylvää ihan turvepitoiseen puutarhamultaan.

Ai chilit voisi kylvää jo? Minä olin ajatellut malttaa mieleni tammikuulle, mutta jos nanikkakin… Tarvitseeko näin pimeään aikaan erityisvalaistusta avuksi, vai miten olet nanikka suunnitellut?

Käytän kylvömultaa siksi, että se on puhdasta (ei tauteja) ja siinä ei ole liikaa ravinteita siemenille. Siemenet eivät idä, jos multa on liian ravinteikasta. Luonnonvalo riittää kasvatukseen vasta helmikuun puolivälistä, joten jos nyt aloittaa, on oltava lisävaloa.

Loisteputkia mulla on lisävalona. Chilit on keittiössä ja vähän myöhemmin keväällä tuon siemenkasvatuksille hyllykön, jossa on loisteputkia aina hyllyn päällä.

Edit: eli chilit ovat keittiön työpöydän loisteputken alla. Nappaan valon aamulla päälle kun herään ja laitan illalla pois kun menen maate.

Mullakin on semmoinen pienoiskasvari keväisin käytössä, jospa virittäisin sen päälle vanhan koululaisvalaisimen, niin se saattais auttaa täälläkin tuon valon suhteen. Ihan tässä alkaa sormia syyhtyttää ja innostus iskeä, kevät on täällä ennenkuin huomaammekaan!

Täällä myös sormet syyhyää ja siemenpussukoita olen jo rapistellut kovasti… Orvokin ja paprikan siemenet meinasin lykätä multiin loppiaisen jälkeen. Sitten kun joulukoristeen väistyvät. Keittiössä idättelen, ja siirtelen sitten viherhuoneeseen loisteputken alle. Ihanaa, kun kevät tulee!

Jokos tälläinen otsikko on avattu, hienoa! :slight_smile:

itselläni oli viime vuonna viritettynä pienoiskasvarin tasojen "katto-osiin" akvaarioloistevaloja rautalangoilla. hyviä olivat. ihanaa tosiaan kun tämä ketju on jo auki!!

Joka vuosi aina päätän etten kyllä laita mitään siemeniä kasvamaan kun on sitten purnukoita joka paikassa, mutta taas tuntuu siltä, että taidan sittenkin laittaa myös tänä vuonna. On tämä kummaa, mutta vaan niin hirmuisen kivaa.

Ihanaa, että kylvöjä voi jo alkaa... Taidan hakea kylvömultaa, ja aloittaa syys & kevätkylvöt samalla kertaa nauruanauruanaurua

Kivikankaan uusi "kaari kasvari" kuplamuovilla houkuttaa ja koukuttaa myös... Saisin tunkea sen sitten kunnon kasvariin, kun sellaisen saan....

muoks. Saisi opetella tuota kasvarihommaa samalla... (Kun olin lapsi, vanhemmilla oli satojen neliöiden kasvarit. Silloin en vaan ymmärtänyt niiden päälle)

katsoin tuota kaarikasvaria. aika tyyris mielestäni....puhetta Lidl tarjoaa aina keväämmällä kivoja ja edullisia kasvareita.

miksi muuten tuo kukkaiskuvani hävisi?

Minä näen Viherpeipon kukkaset, mutta oma Italian kuvani katosi puhetta. Tuo kaarihökötys houkuttaa juuri sen kuplamuovin takia, vaikka se tuplaa kokonaishinnan...

Mistä johtunee, äsken en nähnyt viherpeipon avataria, nyt näen sen, mutta en Viipun? Kummittelee…

Voi hitsit! Minä ajattelin odotella chilien ja paprikoiden kanssa tammikuun puoleen väliin, mutta.. hmm... kun täällä näköjään jo muutkin.. en taida kyetä hillitsemään itseäni sinne asti. allapäin

Harmi vaan, kun kaupoissa ei ole vielä siemeniä myynnissä. Täytyy kaivaa oman siemenlooran yliyliylivuotiset chilit esiin ja katsoa tulisiko niistä jotain. Paprikaakin ajattelin laittaa jotain muuta sorttia, mutta täytyy laittaa varmaan tuota viime vuotista California Woderia, kun muitakaan siemeniä ei tähän hätään ole tarjolla. Olisi pitänyt olla kesällä sen verran viisas, että olisi ostanut jo kevääksi ensimmäiset siemenet valmiiksi. Eipä käynyt edes mielessä. ärtynyt

en näe viipun kuvaa enkä omaani!!

Vilpun -> Viipun ja viherpeipon kuvat eivät näy mulla, mutta esim. Millin kuva näkyy

uudessa Yhteihyvässä helpon taimikasvatushyllykön ohje.

Kevättä enteilee ilmassa siis…

Minulla on siemenpurkissa paha tungos, lajittelin eilen “saalista” ja yritän olla koskematta mihinkään luetteloon (juu pyhästi vannon). Kylmäkäsittelyyn menee silti n. 40 pussia ja esikasvatusta vaativia en uskaltanut laskeakaan.

En itse uskalla kylvää ulos ennen tammikuuta. Kokemus on opettanut, että nykytalvina meidän mökkileveydellä vettä lotisee yleensä joulun tienoille asti.

Minä olen saanut pihakylmäkäsittelystä jonkunlaisia tuloksia (ei järin kehuttavia) laittamalla kylvöksen päälle läpinäkyvän muovipussin, kumilenksun ja astia varjoon. Olen nostanut ruukut verannalle huhtikuulla hallojen pelossa. Veranta on varjon puolella, niin että kastelu ei ole ongelma.

Pitäisi tehdä varjon puolelle kylmälava, kunhan lumet sulaa. Ongelma on kaksilahkeinen, jota aina laiskottaa lähteä puutavaraa hakemaan grr…

Hauskoja kylvöjä!