2009 Kylvöt, Suljettu

Nonni, sinne meni multiin paria paprikaa ja chiliä. En ole ikinä ennen näin aikaisin kylvänyt, vähän hirvittää hontelotaimisyndrooma :wink:

Viime talvena intoilin kylvöjen kanssa helmikuun alussa ja sekin tuntui olevan liian aikaisin. Kaikki iti huonosti ja jouduin myöntämään, että meillä on vanhassa talossa liian kylmä! Sisätiloissa taitaa olla juuri ja juuri 20 astetta. Täytin työpöytäni purkeilla ja pöydän päällä on lasipallovalaisin, jossa on ihan tavallinen energialamppu sisällä. Veikkaan, että kasvit eivät juuri hyödy siitä valosta. Tosi honteloita taimia vaan tuli niistä, jotka suostuivat itämään. Sitten vielä kun kevätkin tuntui olevan kylmä, niin taimet piti viedä liian aikaisin kasvihuoneeseen, siitäkään eivät tykänneet…

Mitä mieltä olette, milloin viimeistään pitää laittaa tomaatit, kasvihuonekurkut, ananaskirsikat, munakoisot, hunajamelonit yms. kasvihuonetaimet itämään, että niistä ehtii tulla satoa?

Voi kyllä olla, että hemmottelen itseäni tänä keväänä ostotaimilla vasta huhtikuussa…

kugeldistel, sanoisin, että tomaatit ja kurkut ainakin vasta maaliskuulla jos ei ole erityistä syytä aikaistaa.

Minä piirrätin tyttärellä mun kylvövihkooni kansikuvan. (Anteeksi, mun on vaan joku sisäinen pakko ylpeillä, kun mun mielestäni on niin tajuttoman hyvä piirtämään.)

Todella hyvä kuva ja hieno idea! Taidanpa minäkin teettää omalla tytöllä saman. (Kunhan nyt ensin ostan sen kylvövihkon, vielä kun ei ole yhtäkään siementä mullassa. Vasta pääsin eroon työkiireistä ja sormia kyllä syyhyttää jo ihan hirveästi…)

Nannikka, onpa todella kaunis piirros!

No kyllä tuosta kannattaa ylpeä ollakin. Tosi hieno!

Komea piirros!

Olen samaa mieltä, tuollainen piirros on saatava tänne ihailtavaksi.

Kylvöistä, taas toistan itseäni, siltä tuntuu.

Mutta kun viimetalvi oli mun ensimmäinen, kylvin kaikki ulos. Ei peitettä päällä.Oli lunta ja ei ollut lunta.Vettä satoi ja taas tuli pakkanen.

Jossain vaiheessa huomasin että oli purkkeja joihin olin unohtanut tehdä reikiä.

Eli olivat siemenet vesiastiaas jonkin aikaa. Sitten vaan kallistin purkista varovasti veden pois ja

Tein muutaman reijän pohjaan.Oli hieman vaikeaa kun olivat siinä asenossa, ettei multa siemenineen valuisi pois.

Kyllä pelkäsin että ei tule mitään satoa.Ihan turhaan.

Kun aurinko alkoi paistamaan, hetsiltään taimet tulivat pintaan yksi toisensa jälkeen.

Lähes kaikki taimet onnistuivat ja kun en mitään pois laittanut,vaik ei taimia näkynytkään, pitkin kesää niitä pullahteli niihinkin kippoihin. Vielä elokuussakin.

Purkkeja oli n.tuhannen verran, paljon eri lajikkeita. Tein töitä niiden taimien kanssa pitkälle syksyyn.

Tämä kokeilu innoitti jatkamaan ja nyt tulee olemaan varmaan yli tuon määrän purkkeja kylvössä.

Halusin vaan kertoa että tälläisestä talvesta huolimatta voi uskaltaa laittaa uloskin.

Tosi hieno piirros Nanikka, minä käyttäisin tuollaista piirrustustaitoa törkeästi hyväkseni ja piirrättäisin kaikki siemenpussukat tyttärellä, olisihan uskomattoman hienoja siemenpusseja kun jokaisessa olisi käsin piirretty kuva kukasta :slight_smile:

Eka multasäkki kannettu sisälle sulamaan. Tästä se lähtee…

Hieno kukkais keijun kuvan tyttäresi piirsi.

Meidän pikkuneiti pyysi minuakin piirtämään samanlaisen kun näytin kuvan, uskoen suuria taiteellisia lahjoja minulla olevan…hehhheh (en ole valitettavasti perinyt tippaakaan taiteellisuutta äidiltäni joka on tosi hyvä maalaamaan ja piirtämään.) Lähinnä tulis takkuista noita akkaa/tikku ukko sekoitusta : )

Nanika. Osta tyttärellesi aina kunnon värejä taidetarvikekaupasta, että värit säilyvät vuosikymmenet. Vaikka ne on kalliimpia, niin on niisä pigmenttejäkin enemmän.Lapset ansaitsevat vain parasta.Ei taida liittyä siemeniin, vai mistähän ne lapset tulevat?

Kyllä odottavan aika on pitkä. Kylvin jo maanantaina siemenet eikävieläkään mitään elonmerkkejä. silmän isku En muistanut, että tämä alku on näin kärsimättömälle sopimatonta puuhaa.

Viime keväänä laitoin kylvörasiat ppatterin päälle saamaan alkupotkun. Kasvutulosta syntyi paljon nopeammin :slight_smile:

Mitä siemeniä te kylvätte. Perennoja vai yhden kesän juttuja.

Ensimmäisten joukossa laitan orvokkia itämään, se kun iti viime vuonna niin hitaasti. Lisäksi laitan jotain siemeniä kylmäkäsittelyyn. Multapussit odottavat valmiina kylvöhommia.

Mutta niin olen ajatellut että en laita niin paljon kuin viime vuonna. Ihan vaan muutaman purkin, että mahtuvat hyvin.

Minullakin on taiteellinen tytär, hän on harrastanut piirtämistä koko ikänsä ja myös tekstaamista, katsotaanpas jos löydän koneen muistista jotakin jota teille näyttää.... ja samasta kuvasta sitte on tehty myös talvikuva

Ihania ovat Nanikan ja Smörblomman tyttöjen piirrokset!

Ensimmäiset jo touhuavat kevättä. Minä täällä flunssan kourissa vasta harjoittelen pentin lukemista, kyllä ärsyttää tällainen kröhä ja veltto olo.

Viime talvena monet siemenluettelot tulivat kotiin ennen joulua, enkö ole heiltä sitten tilannut ja en vain saa niitä nyt. Miten on, onko tullut teillepäin?

Chilien kylvöstä, parhaiten olen onnistunut idätyksessä kunnon pakkasella kun kylpyhuoneen lattialämmitys toimii kunnolla. Silloin nousevat todella nopeasti ja sankoin joukoin, itävyys% lähes sata.

Keväämmällä edes pannuhuoneessa ei tahtonut millään nousta, % jäi alle 50

Eipä ole tullut kuin Impectan katalogi ja sekin jo muutama viikko sitten.