eilen tuli isoäidin kasvien…
Tänään meinaan ensimmäiset siemenet kylvää.
Kurpitsa, mitä kaikkea pääsee multiin?
En vielä tiedä.
Minulla purkit on patterin yläpuolella olevalla ikkunalaudalla. Pitänee siirtää itse patterin päälle, jos auttaisi. Nimittäin ei VIELÄKÄÄN mitään
Milli, :)!
Kylvetty keijunmekkoa (tänä vuonna en muistanut ottaa ajoissa pistokkaita joten on heittäydyttävä siementen armoille).
Kylvöt aloitettu uuden vuoden kunniaksi, tästä se lähtee, keijunmekko, annansilmä, inkarvillea...pelargoniat hakusessa....
Uusi Vuosi ja Vanhat Kujeet!
Tähän asti olen vähän viettännyt hiljaiseloa Pentin ja siemenöisten ym kanssa, mutta kaipa se on vaan kohta aloitettava. Keijunmekot ja Orvokit päässee lähiaikoina multiin, HAA!
Kevätkylvöjä… ajattelin aloittaa huonekasveilla, sain niiden siemeniä syksyllä penttiläisiltä.
Laitanko samalla keijunmekon itämään? Sehän vaatii pitkän esikasvatuksen.
Chilin siemeniä odottelen vielä tuttavilta.
Siis tuota… joko sitä niinkun voisi jotain kyvää…? En ole ikinä mitään kylvänyt ennen maaliskuuta, mutta eipähän mulla ole ollut kasvilamppujakaan… Jokohan alkaisi pyöritellä keijunmekon siemenöisiä…
Heliotrooppia, sininuppia, keijunmekkoa, sarviorvokkia ja paria tomaatti lajia pistin mustiin.
Uusia kasvilamppuja etsin eilen mutta viimeinen oli just myyty, siis en ole ainut joka kasveille valoa tarvitsee,lupasivat tilata heti lisää.
Voi hyvänen aika teijän kanssa, joko se pittää alkaa kylvöpuuhiin?
Minulla on tuolla laatikossa noin sadan eri kasvin siemeniä, ja en ole edes vielä erotellut niitä kylvökuukausittain…saa nähä löytyykö sieltä jo tammikuussa kylvettäviä.
Laitoin viime talvena chilin siemenet kaksi per rasia multiin tammikuun 18. pv ja kastelin hyvin, muovikelmu päälle ja uuninpankolle. Heti kun alkoivat nostella päitään mullasta otin kelmun pois ja siirsin valoisalle ylähyllylle jossa kasvu sitten jatkui. Kaikki muut itivät hyvin mutta Bird’s eye ei herännyt.Nyt ovat navetassa kasvilampun alla ja Naga Jolokia kukkii.Että sillee…
Ensimmäiset 11 sorttia kylvettynä
mitä kylvit?
Joo, kirjoitelkaa mitä olette kylväneet, niin ehkä tässä itsekkin hoksaa mitä noista omista pussukoista pitäisi alkaa kylvämään.
Olen myös ahkeroinut kylvöjen kanssa. No 65 oli viimeinen , ennen kuin lopetin. Aioin sataan saada tänään, nukuin jonkin aikaa ja taas on voimia.
Mitä kylvin? Sitä ei sovi kysyä, ainakaan kotimaisia nimiä. Monivuotisia kumminkin.
Kehitin hyvän systeemin, kun pienten siementen kanssa on tumpeloimista.
Mulla on ruutuvihko levällään, johon kirjaan numeron ja nimen. Siihen vihon päälle kaadan siemeniä, pikkulusikan laitan vähän vihon lehden alle ja pienellä veitsellä vedän lusikkaan laskien samalla siemenet.
Ne on helppo laskea kun veitsellä erottaa pienen joukon. Ripottelen pikkulusikalla multaan. Huomasin että jos veitsi vähän osuu siemenen reunaan, se pomppaa vaikka mihin.
Kyllä äkkiä nopeutuu homma kun on systeemi ja tekee sitä jonkun aikaa että kerkiää tottua.
Mitä tahansa siinä onkin, ulos menee.
Toisetkin 11 sorttia mullassa. Ei mitään kummallisuuksia - sormareita, ukonhattuja, kiurunkannuksia, keltavaleunikkoa, ukonkelloa, kermesmarjaa, harmaakäenkukkaa, doorianvillakkoa… Nyt saavat olla yön yli pesuhuoneessa ja huomenna kiikutan pottini jalasmökkiin, joka toimii poikien bändikämppänä. Siellä on lämpöä just sen verran, ettei mene pakkasen puolelle kuin ehkä lattialla ovensuussa, eli jääkaappilämpötila tai sinne päin. Nyt kun Isonälkä on intissä, voin hyväksikäyttää rumpukämppäänsä