Pitäisköhän sitä taas kylvää jotain? Päivätkin ovat mukavasti pidentyneet. Oiskos nyt hyvä aika? Tai en mä kyllä oo koskaan tainnu mistään ajoista suuremmin välittää kun kylvätyttää niin ei sitä oikein pysty siirtämään.
Sammareita vissiin pikkuhiljaa vois laittaa ja joku sanoi jo laittaneensa ruusukaalitkin. Pitääkin vähän tuota siemenlaatikkoa alkaa penkomaan.
Ruusukaalit on laitettu ja kauniin violetit pikku taimet julmasti laitettu viherhuoneen viileyteen. Sammarit on mun lempparitaimia, oikeita söpöläisiä just nyt ja niin topakoita… Lisäks plussaa siitä et itivät 100% noin vuorokaudessa!! (olen onnitunut harventamaan joukkoja reilusti siitä lähtien “hoitamalla”) 8 ihanaa tainta eli sopivasti mulle jäikin.
Patalaiskan kylvämiä meksikonakileijoja.
Ei koulimista - lisään vain multaa.
En tiedä olenko jo kateellinen Weikolle, näiden sinitähtösten kouliminen ei sitten houkuttele yhtään, ei yhtään.
Mulla sinitähtöset vielä kylvämättä.
On mullakin noin tiheitä kylvöjä. Kyllä niistäkin ajan kanssa maltilla onnistuu, mutta syntyy toki hukkaa.
Luulin, ettei nuo itsekeräämäni sinitähtösen siemenet idä. Laitoin vähän reilummin. Oikeasti tarvisisin noin 5 sinitähtöstä.
Joo, varmaan tulee hukkaa kun alkaa tuota pehkoa selvittelemään.
Koristeportulakan taimet on kuin ohuita hiuksia ja kun vähän pitemmäksi kasvaa niin kuukahtaa. Pikku hiljaa katoavat tätä menoa kaikki. Onko niitten kanssa joku jippo? Tekis mieli yrittää koulia ne viimeiset muutamat, mutta näkyvissä on vasta pikkuruiset sirkkalehdet.
Non-niin. Tässä nyt samat mullattuna. Aikaa meni noin 3 minuuttia per potti. Kylvin kirjanpidon mukaan 14 siementä. 10 iti ja multaushävikki pyöreä 0. Kun töitten jälkeen iltaisin purkaa takkaa, niin ei tollasten koulimisesta vapisevin ja tärisevin käsin tulisi yhtään mitään.
Weikko kääntää veitteä haavassa;-)
Koristeportulakka on tosi vaikea kasvatettava. Kastelunkin kanssa sa olla tosi varovainen, etteivät kuukahda. En ole koulinut, vaan hirmuisen varovasti lisännyt multaa tyvelle ja jos joku on nurinniskoin, tulitikulla tai jollakin pikku puikolla nostan vartta. On se tosi kaunis kukka. Taimia saattaa olla puutarhoillakin myynnissä.
Ei mulla oo puukkoo ja ei saa olla kateellinen. Kateus ei oo koskaan tuottanu mitään hyvää.
Eikös täällä jaeta kokemuksia ja ideoita toisten iloksi. Ilotaan yhdessä tästä vuodenajasta lämpimämpiä kelejä odotellessa.
Aion yrittää taas koristeportulakan kylvämistä. Saas nähdä, kuinka käy. viime vuonna kuukahtivat , ensin itivät reipapasti ja koulimisen jälkeen kaikki nurin. Jos kylväisin hiekkaan, sitä tässä mietin.
Joo Weikko kohta tulee kesä
! ei ole enää pitkästi aikaa.
Aion laittaa koristeportulakan tänä vuonna ruukkuun kasvamaan. Viime vuonna sain taimet koulittua napakoiksi, mutta istutuspaikka oli liian katveinen ja kylmä savinen. Sitten näin tuttavalleni antamat taimet ruukussa kasvamassa loppukesästä ja ei kyllä olisi uskonut samaksi kasviksi ollenkaan.
Minulla leijonankita on kylvetty pikkasen liian taajaan laitoin yli vanhoja siemeniä ajattelin että itävät vähän huonosti niin kylvin hiukan runsaalla kädellä nyt on taimia taajassa kuin ruohomatto.
Nyt olen vahvasti sitä mieltä että ilmat saisi lämmitä mulla sisällä tila kasvilampujen alla on loppu täytyisi koulia monta eri lajia mutta ei tilaa mihin laitan purkit, kun ilma lämpinisi sillai että oli yöllä enää muutama aste pakkasta ja päivällä reilusti lämpösen puolella niin saisin ulkoeteiseen (kuisti) kasvit siirettyä mutta viime yönäkin oli melki 20 astetta pakasta ei hyvä.
Ostin yhtenä kesänä koristeportualkkaa ja istutin ulos ruukkuun ja olivat aika nättejä.Kun vaan saisi kylvökset onnistumaan.
ilmat saisivat minunkin puolestani lämmetä ja lumi sulaa.
Ihan just käsillä: Linkki
Totta vieköön, kunhan näistä ‘takatalven pakkasöistä’ päästään eroon voimme julistaa termisen kevätkauden täällä etelä-Suomessa avatuksi. Eikä aikaakaan kun terminen kasvukausialue kattaa koko Suomen.
- On se niin ikhua!
11.3. laitoin kuvan petuniakylvöksestäni, ja ihmettelin miksi täällä niin huokaillaan koulimisurakan suhteen. Kylvin sen jälkeen uuden satsin petuniaa, toista sorttia. Ja edelleen mää ihmettelen mitä huokailemista koulimisessa on. Kattokaa vaikka tätä uutta satsia;