No nyt vihdoin on siemeniä…
Eilisen ja tämänpäivän ostokset:
-Asteri,amerikkalainen pensassekoitus
-Asteri,unikum-sekoitus
-Tuliunikkoja
-Kalifornian tuliunikko,kerrottuja
-Leijonankitaa
-Leukoijaa
-Kehäkukkaa
-Puutarhakukka sekoitus
-Niittykukka sekoitus
-Sinitähtösiä
-ja Kesämalvikkeja
Viimatar, sekä että, ei niitä voi olla liikaa.
Tänään tein kesäkukkakylvöjä.
Täällä on tänään kylvetty neidonkieltä, sininataa ja belliksiä.
Täytyykös noita perunkoisojakin esikasvataa? Kun tuota, mulla loppuu tila.
Varmaan olin vähän liian aikaisessa perunkoison kanssa. Eka vuosi niissä, ei ole kokemusta tämän enempää.
Mietiskelin tuossa niitä juur yks päivä, ja ajttelin, että kylvän myöhemmin, kuten ipomoeatkin.
:-) Loputkin ruusukaalit iti.
Viikko sitten kylvin kaksi vanhaa pussillista leijonankitoja. Olin ihan varma, etteivät idä. Olin väärässä. Nyt niitä on jokunen tulossa. Viikko sitten kylvetyt lobeliatkin itäneet.
Koulin leijonankidat, hopeavillakot ja kesäiisot. Kaikki ihan hiuksia; toivottavasti selviävät hengissä.
Harjaneilikathan voi laittaa ulos kylmäkäsittelyyn, mutta voiko neilikan Dianthus Caryophyllus? (Fenbows Nutmeg Clove). Tilasin molempia T&M:ltä ja toi Nutmeg siemen oli niin kallista, ettei paljon huteja viitsi tehdä.
Sisällä ei oo tilaa ja kissat syö taimia, joten pääsevät joko ulkokylvöön nyt tai ulkokylvöön joskus keväällä / kesällä.
Jelitton ohjeen mukaan se itää + 20 :ssä. Mulla on kaikki neilikat itäneet nopeasti ja niin tuonkin sinun hienon neilikkasi pitäisi.
Ja nuo harjaneilikatkin on kaksivuotisia, eli en sitten tiedä, tarviiko ne varsinaista kylmäkäsittelyäkään.
kylvöraamatusta taas - “Sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks” sanotaan dianthus caryophylluksen kohdalla. unohda heidät vielä vähäksi aikaa, kun noin vikkeliäkin ovat.
Kylvin hyppysellisen palturintupakkaa ja koko purkin pinta on täynnä palturia.
Ja kysymys perään, onko vihanneskrysanteemi joku popsittava kasvi vai koristekasvi? Nekin on itäneet.
Kylvösormea kutkuttaa ihan kamalasti . Vaan kun perennat on jo mullassa ja ulkona. Eikä noita krasseja ja muita nopeita kesäkukkia vielä kannata kylvää, eikä ole tilaakaan. Jättikurppaakaan ei vielä voi kylvää, kun ei ole kasvaria (ellei sitten vois laittaa kk:n päästä muovitetulle kuistille - vaan kun ei sekään kovin lämpimänä pysyis, hyvä kun kylminä öinä plussan puolella).
Johdannon jälkeen kysynkin voisko jotain seuraavista kylvää ja laittaa kylmään kellariin tai lumeen odottamaan kevättä:
lipstikka
kuuruoho
ruusunätkelmä
pulska-, alppi-, harja- ja sulkaneilikka
nimimerkillä upottaako sormi vai siemenet hankeen
Sinitähtöset, keijunmekot ja heliotroopit on tässä jamassa.
Hyvän näköisiä taimia!
Kassilta saadut koristekaalit kylvin toissayönä ja tänä aamuna oli jo itänyt.Eli n.vuorokaudessa iti.On siis nopeempaa kun rairuoho:)
Onpa kiva kuulla, toivottavasti munkin koristekaalit on yhtä nopeita. Eilen kylvin taas lisää kaaleja, mutta nuo koristekaalit ajattelin jättää pikkuisen myöhemmäksi, kun alkaa olla jo niin pulaa tilasta. Mun siemenet on kyllä kaupasta, ei ehkä kassis siementen veroisia. Kassin jättipurjoista on jokunen nyt noussut, saa nähdä miten kasvavat, taitaisi olla parempi jos oisin aikaisemmin kylvänyt.
Kurpitsa, milloin olet keijunmekot kylvänyt kun ovat jo noin komeita ? Onko sinulla ollut lisävaloa apuna ?