2009 Kylvöt, Suljettu

Komeat alut ja niin siisteissä riveissä. kieli ulkoa Ja minulla on istutettuna vasta k.mekko.

Hienolta näyttää Poppiuksen viljelmät.

Onhan ne riveissä, kun ovat kennostoissa ja irtoruukuiksikin löytyi tarpeeksi neliskulmaisia ruukkuja. Mahtuvat niin kätevästi noihin muovilaatikoihin. Ne on semmoisia ritiläpohjaisia, mitä sain Metlalta poistolavalta, niissä on kasvatettu puuntaimia, tietysti. Laitoin vaan auki leikatun muovipussin sinne pohjalle niin saapi surutta kastella taimia.

Vasemmanpuoleinen petuniakennosto on semmoinen, että ruukut saa helposti leikattua irti jos tuntuu siltä että tarvitsevat lisää tilaa… Muita kennostoja ei niin vaan leikellä.

Huomaattekos oikean reunan petunialootassa takana kuusi isompaa taimea? Ne on siitä aikaisemmasta kylvöksestä, ainoat kuusi jotka koulinnassa selvisivät koko laatikollisesta…

Tuossa ikkunassa olevassa vihreässä lootassa on muuten yrttien siemenkylvökset.

Poppiuksella samoja laatikoita kuin minulla, minä laitan sanomalehden pohjalle. Tosi käteviä, tulee tila käytettyä tehokkaasti noilla. Minä sain noita laatikoita veljeltäni ja ensi kesälle tilasin taas lisää, jos veljeni tekee istutushommia, josta noita laatikoita tulee. Hukkaan kuulemma heittävät ne.

On ihan älytöntä heittää hukkaan noita, niitähän voi käyttää vaikka kuinka monta kertaa. Metlalla ne olivat semmoisessa poistolavassa, jätelavallinen ruukkukennostoja eri kokoisin ruukuin, ja ritiläpohjaisia laatikoita. Osa vähän rikki, osa ihan ehjiä… Innoissani haalin niitä aika paljon pari vuotta sitten. :slight_smile:

Tässä mun kuunlilja kylvöni. 10 siemenestä tuli 3 söpöliiniä kieli ulkoa

Luin Tagetesin kommenttia: "Pääasia: tilaa lisää" ja mietin, että mistä NYT pitää niitä siemeniä vielä lähteä tilaamaan… pomppivaa naurua

Ehkä pitäis jo rajoittaa. Mutta kun tuo piha näyttää niin pieneltä ja tympeältä… Pitäis ehkä myös panostaa suunnitteluun tässä vaiheessa, eikä vain kylvämiseen. kukkais pyöritystä

Voi, Moonlightin kuunliljat näyttää ihan kuunliljoilta jo vauvana!

Oon todennut, että jos koristeportulakat kylvää ennen aprillipäivää, niin kato on aika kova/jopa kaikki. Tällöin tai tämän jälkeen kylvetyissä ei lainkaan katoa ole mulla tapahtunut.

No noukinkos minä nyt eilen kylvetyt siemenet pois purkista ja kylvän viikon päästä. niin Oispa tuonkin tiennyt eilen. hmmh

Nyt on kaksi lootallista kylvettynä, yhteen jukurttitarjottimeen menee 24 pottia ja tarjottimia on tosiaan kaksi, kolmatta en vielä kerinnyt laittaa. Nuo tarjottimet on ihan loistavia tähän hommaan, miten en ollut ennen tajunnut. Pohjalle laitoin leivinpaperin.

Raasut oottelee aamua että raivaan ikkunan eteen paikat. Ennen olen kylvökset kelmulla peittänyt, nyt en tehnyt niin vaan olisko suotavaa sittenkin? Multiin meni siis tomaattia,kirsikkatomaattia,kelloköynnöstä,karpaattienkelloa,auringonkukkaa pari,mustasilmäsusannaa.

Ei ole monta päivää kun kylvin maljalaukkaneilikat. Nyt melkein kaikki itäneet :DD

Viikonloppuna kylvetyistä ruusukaaleista ekat itäneet. :slight_smile:

Ekat leijonankidat “koulittu”.

Mangoldit uusintakylvetty, kun edelliset eivät itäneet. Sitruunatimjami kylvetty ja samoin täälläkin ekat salaatit.

viimatar, mulla ihan sama juttu; pitäis varmaan ryhtyä myös suunnittelemaan eikä vaan kylvää ja kylvää. :slight_smile:

Mitä teen kun paprikat tekevät jo nuppuja,ova noin 20cm, otanko nuput pois vai annanko olla.

Paprikoista on kaksi koulukuntaa, nyppijät ja vapaa-ajattelijat naurua Toiset sanovat että kannattaa nyppiä että kasvaa suureksi, ja sato suurenee. Sitten hoito-ohjeista löytyi kohta:" leikkaa ylimääräisiä oksia pois ja poista liiat raakileet" WFTpuhettapuhetta Kun ei alunperin nypi niin ei tule liikoja raakileita.

Minä en nypi, kyllä se kasvaa kesän mittaan silti vaikka tekeekin satoa kunhan muistaa lannoittaa. Paprikan piti kait olla ravinnesyöppö.

Muoks. niin tarkoitin että antaa tehdä yhden paprikan nyt, se ei hidasta kasvua, ei kaikista kukista sentään.

Nyt pitäis kylvää nemesiat, kosmoskukat ja lehtikaali. Olen ihan ymmällä: seuraavat kylvettävät on sitten suoraan minikasvariin toukokuun alussa. Olipas mulla vähän tänä vuonna kasvatettavaa. Tosin valtava määrä perennoja on pihalla lumihangen alla purkeissa.

Toukokuun alussa suoraan minikasvariin menee kesämalvikit, espanjanunikot, koristemaissi, tuliunikot, pioniunikot ja krassit(jos viitsin esikasvattaa, luultavasti en). Edelleen tuntuu että on tosi vähän kukkia?

Edit: No jaa, tein katselmuksen ja olihan noita jo helmikuussa kylvettyjä ynnä muita. Eli kesäkukkia onkin näitä tulossa (muutama perenna joukossa): riippaverbena, bellis x 2, väriminttu lambada, hopeavillakko, isonolaana, perunkoiso, kellukka, tiibetinkoirankieli, asterit, keijunmekko, nukenkaulus, diana, härmesalvia, höyhenheinä, purppuratulikukka, tiikerinkaunosilmä, sinitähtönen, maloppi, akileija(winky double red-white) + nuo aikaisemmin mainitut: nemesiat, kosmoskukat ja lehtikaali. kesämalvikit, espanjanunikot, koristemaissi, tuliunikot, pioniunikot ja krassit. Saapi riittää.

Olin just tulossa hirveässä hädässä kirjoittamaan penttiin, että minun taimissa on Ripsiäisiä! Sitten hoksasin katsoa, että missä taimissa, ja nyt muistelenkin jo että perunkoison lehdissä ilmeisesti on tuollaisia mustia pisteitä. En olisi uskonut, että ne tulee noin aikaisin? Olipa viitta vaille, ettei koko purkki lentänyt kaaressa roskiin, "ripsiäis"paniikin takiaallapäin

Kannattaako Heucheroita kylvää vai ennemmin ostaa taimina?