2009 Kylvöt, Suljettu

Oli english gardenin siemeniä ja muita herkkuja:)

En hätäisenä ihmisenä kerennyt liottamaan kelloköynnöksen siemeniä mutta pussissa tosiaan suositeltiin parin tunnin liotusta.

Onko kukaan kokeillut kasvattaa jättiverbeenaa siemenistä?

Mulla on autotallissa viime kesänä ostetut jättiverbeenat ja luin jostain ettei talvehdi edes lämmössä? Joten voisin ottaa niistä siemeniä ja kokeilla mutta koska ne pitäis multaan saada?kylmäkäsittely?

veemusa, missä Prismassa vierailit? Myllyssä?

Kävin tuossa yksi päivä Porin prismassa ja siellä kaikki sipulit ja siemenet olivat pihalla… Siellä ns. kesäpihaosastolla. Toivottavasti ymmärtävät olla laittamatta niitä myyntiin.

Hassuelli, joo myllyn prismassa.

Kostea miulla ainakin.

Kysyin samaa ja kuka se nyt vastasikaan niin sanoi että vaikka kylväisi veteen niin pitää kastella:)

Niin, se ananaskirsikkakin olisi kiva saada taas seuraavallekin kesälle. Jos tänä vuonna vaikka tuottais vähän satoakin. Missäs vaiheessa se kannattais idättää?

Viime keväänä joku kirjoitti oppineensa "vaikka kylväisi sateella veteen, pitää kastella" Perille meni.

Paprikoita nousee koko ajan lisää. Salkoruusun itävyys huippuluokkaa, kahdessa päivässä alku!

Mun ananaskirsikka onneks sinnittelee hengissä vielä. Siitä saan sit pistokkaita juurruteltua jos haluun useamman.

Sillä ananaskirsikalla taitaa olla melko pitkä kasvuaika, eli taidanpa pian laittaa itämään. Ja on sitten ainakin vielä aikaa uusia kylvö jos ei onnaa ekalla kerralla. Mutta ehkä huomenna sitten nyt nukkumaan.

Kellarissa käynti antoi uutta tietoa kylmäkäsiteltävistä. Jaloritarinkannus ei näköjään kylmäkäsittelyä tarvitse. Vein kylvökset kellariin 4pv sitten, ja siellä kylmässä (2-3 astetta) ritarinkannukset on alkaneet nousta. Nyt tulee kohta kiire saada se natikka.

76:n eri perennan siemeniä…karkasi vähän mopo kaiketi käsistä. Ja nuo ovat vain muilta penttiläisiltä ja siemenkirjeistä saatuja. Mitään en ole ostanut/tilannut. Kävin eilen hakemassa muovisia karkkilaatikoita, päätin että laitan kaikki perennat pihalle niihin nyt talvella. Sielläpä sitten kevätkesällä saavat alkaa kasvamaan itsekseen.

Oma lukunsa on sitten kesäkukat. Moni niistä pitää saada mahtumaan sisälle esikasvatukseen. Tilaan ainoastaan niitä krassien siemeniä, jotka onnistuivat viime kesänä hyvin, muutoin minulla taitaa olla kaikki mitä tarvitsen; kiitos siitä kuuluu kaikille penttiläisille.

Mie teen aina suunnitelman kesäkukkistetuksista ja yritän laittaa vaan niihin tarvittavat taimet kasvamaan, muutama varataimi tietysti. Tänä vuonna määrää lisää, että olen luvannut veljentytön häihin järjestää istutusruukut talon eteen ja sisäpöydille leikkoja.

Moonriver, mulla ötökät on syöneet krassit joka ikinen kesä ja nyt ajattelin etten pistäisi niitä!Mutta päätös rupee horjumaan jo! Onko vinkkejä millä ne ötökät saisi kuriin? Onko ketään joka osaisi neuvoa jättiverbenan kasvatuksessa?

Riippuu siitä mikä ötökkä on kyseessä.

Hmm…enpä tiedä jotain mustia pieniä ötököitä:)

Veemusa, laitoin jotain jättiverbenasta löytämääni tietoa sinne sen omalle palstalle (kesäkukat. Käy katsomassa olisiko siitä sulle apua yhtään :slight_smile:

Heh, en tiedä veemusa vastausta. Joskus kun minulla krassiin on ilmestynyt ötököitä, niin se on ollut paikallinen ilmiö. Toisessa päässä pihaa ei niitä ole ollut. Ehkä ne tulevat jostakin lähikasveista. Kokeilla uutta paikkaa.

Nyt itänyt 2 paprikaa ja kaksi tomaattia(Microtom). Koristetupakoissa ei mitään elollista näy. Muuta en vielä (sisälle) kylväkkään. Helmi-maaliskuussa laitan vielä muutaman ison tomaatin ja uutuus tomaattia joka on Microtomin kokoluokkaa sekä toisen satsin kahta eri koristetupakkaa.