2009 Kylvöt, Suljettu

Luin tässä koko ketjun läpi (pyyhkii hikeä) ja joitain asioita jäi epäselväksi. Sen luullakseni tajusin että keijunmekko kylvetään jo nyt ja kasvatetaan kokonaan sisällä kunnes kesällä sit ulos. Ei kylmäkäsittelyä. Alppiasteri ja daalia on mulla muut monivuotiset joten niiden kylmäkäsittelyä en tiedä enkä kylvöaikaa. En enää luota ollenkaan siihen mitä pussin kyljessä lukee. Sit tää kylmäkäsittely, olen aina luullut että kun laittaa siemenpussin jääkaappiin joksikin aikaa, se riittää kylmäkäsittelyksi. Siis suomeksi, kylvättekö ne laatikkoon ja sit ulos pakkaseen. Entä milloin sisälle tuodaan. Entäs sitten koristetupakan ja lobelian kylvöaika.

Ensimmäiset daaliat kylvin jo, mutta se on vasta sitä varten, että sain kylvöpatoutumaa purettua. Viime vuonna kylvin ne joskus helmikuun lopulla ja se oli ihan hyvä aika. Daaliahan on monivuotinen vain jos se mukula säilötään talven yli pakkaselta suojassa.

Kylmäkäsittelynä olen laittanut siemenet ja mullan minigrippiin ja jääkaappiin. Jääkaapissa muutama viikko, mitä nyt on laji vaatinutkin.

Mikset luota pussin kylkeen? Kyllä ne minusta hyvin paikkansa pitää.

Jotenki tuntuu et jos pussin kyljessä on kylvö aika esim. tammi-maaliskuu… niin on se aika pitkä haitari kun ajattelee että täällä pohjoisessa on lyhyt kesä ja ois kiva kun kukat ehtis kukkiakin.:smiley:

pikemminkin kuin kasvukausi - teillä siellä ylhäällä, vaikka lyhyempi onkin, on sitten sitäkin intensiivisempi runsaan valon vuoksi - vaikuttaa tuohon, aloitetaanko kylvöt ohjeaikojen alku- vai loppupäässä, kasvatusolot. jos on valoisaa ja viileää paikkaa tarjolla, voi aloittaa jo nyt. jos on vain tavallisen huushollin lämpöiset ja kuivat ja hämärät tilat, on parempi myöhästyttää kylvöjä.
keväällä luonnonvalon voimasta ne ottavat kyllä aikaisin kylvetyt aika nopeasti kiinni kasvussa. ja ovat laadukkaampia kuin väkisin huonoissa oloissa kasvatetut.

Tuommoisella ohjeella minä kylvän enimmän osan siemenistä helmikuussa :)

Pohjoisen tarhurit osaavat sitten tarkemmin kertoa, että miten he soveltavat pussiohjeita pohjoiseen kasvatukseen.

(Edit: muistelin samaa kuin mai-lee, eli että maaliskuussa kylvetty ehtii ihan hyvin sielläkin, koska teillä on siellä keväällä ja kesällä enempi valoisaa aikaa jolloin se rehu yhteyttää eli kasvaa.)

Joku puheli aikaisemmin jotain sekaviljelystä ja uudesta “raamatustaan”, muistaakseni tässä ketjussa, mutta saattoi olla muuallakin kun olen selaillut täällä tammikuun aikana niin paljon. Muistaako kukaan tästä asiasta puhuneensa? Olisin kiinnostunut sekaviljelystä, koska tänä vuonna minulla on käytössä vain hyvin pieni tila hyötylasveille/kasvimaalle.

Onko olemassa jokin kattava opas. Olen lukenut kirjastosta lainaamani luomutarhurin oppaan, mutta se on aika vanha teos ja siinä ei ole ihan kaikkia kasveja joita haluaisin kasvattaa. Onko täällä jotain tälle keskustelulle omaa ketjua? En tiedä millä nimellä hakisin?

Anteeksi kun olen varmaan ihan väärässä ketjussa, mutta täällä muistin jonkun maininneen ja juuri suunnittelin tuon uuden takapihan sijoittelua ja mitä muuta voisin vielä saada tänne mahtumaan.

Minä vien kukkaset kasvihuoneeseen maaliskuussa että varmaan vois jo kylvää jotain. Eivät ole ku pari kuukautta täällä sisällä ja mulla on kyllä hyvät valot niille että eivät kasvata turhaan vartta. Tänä vuonna vaan tuli otettua paljon sellaisia siemeniä mitä en ole koskaan kokeillut.

Minä siitä “raamattulinkistä” sain tän sivun… 404… enkä tajua siitä mitään…:smiley:

vai oliko tää linkki… Seed Germination Database - Perennials - D to N

http://www.elisanet.fi/puutteenpera/kumppanit.html kyse lienee tästä vanhasta hyväksi havaitusta sivusta...

_Q_, ehkä myös Keittiöpuutarha - Potager -ketjussa on hyödyllistä asiaa.

rihu-osoite on biodynaamisen viljelyn sivuille. tom-osoite minun kylvöraamatuksi kutsumalleni sivustolle (tarkistan sieltä, tarvitaanko kylmäkäsittelyä vai ei. kylvöajankohdat joudun päättämään ihan itse.)

Oi kiitos kovasti. Te ootte kyllä mahtavia. Ansarinkukka, muistaakseni tilasinkin tuon kylvö- ja korjuukalenterin hyötykasviyhdistykseltä. Mai-lee juurikin tuollaista taulukkoa haeskelin, en vielä ehtinyt katsomaan mitä kaikkea sieltä löytyy, mutta tuntui olevan kattavampi kuin tuo kirja. Tallensin heti koneelle koko taulukon ettei vaan ehdi sivut katoamaan niin kun on joskus käynyt, sitten voin sen tulostaa ja lukea rullalle… heh… Ja myös tuo keittiöpuutarha palsta tulee ensi tilassa luettavaksi. En olis kyllä osannut tolla nimellä lähteä hakemaan.

Aina tarttis olla kynä ja paperia kun täällä lueskelee, että vois kaikki tiedot heti laittaa muistiin…

Nyt pitää käydä hoitamassa chilintaimia välillä, ettei ne vallan kuole kun vaan istun täällä tietoa tankkaamassa. Tiedosta ei ole tässä asiassa paljon hyötyä jos sitä ei muista välillä käyttää.

Keijunmekot ja orvokit kylvetty, riippupelargonian pistokkaat leikattu ja istutettu amppeleihin. Joku kyseli aiemmin lobeliasta, olen jo vuosia kylvänyt lobelian siemenet ikkunalaudalle helmikuun puolessavälissä. Huhti-toukokuussa vien ne kasvariin, tarvitsevat siinä vaiheessa kylmää, jotta juuristo vahvistuisi. Keskuun alussa on aina lobeliat kukassa, jolloin istutan ne ulos.

Kasvimaan kumppanuuskasvit: Hyvät ja huonot naapurit

Kumppanuuskasvit

kunhan -Q-. olet chilisi hyvin hoitanut, lue sitten vielä nuokin ketjut. en tarkistanut, mitä ovat sisäänsä saaneet, mutta ainakin jotakin.

No ei niistä kylvöistä tullut mitään kun kylvömulta on vielä ankkajäässä. Jää siis seuraavaan viikonloppuun, jos tuo multa siihen mennessä sulaisi.

Aika jännä juttu, iso sangollinen multaa ja iso sangollinen hiekkaa sulivat varastossa yhdessä yössä, mutta litteä kylvömultasäkki ei ole sulanut kahdessa vuorokaudessakaan.

Oi vielä lisää, kumppanuus sana ei tullut mieleeni vaikka kuinka hain eri sanoilla. Mahtavaa, kiitos, tässä saan tämän illan hyvin kulutettua. Syön porkkanakakkua ja lueskelen. (Viimevuoden kääpiöporkkanoista tein, heh… Sai pestä ja raastaa jokusen ennen kun oli 4dl täynnä. Mutta ovat kyllä niin makeita.)

Chilit olivat kuin olivatkin vielä hengissä ja hyvissä voimissa. Vähän multasin varsia ja kastelin niitä. Orvokit ovat alkaneet vähiinpäin itää, täytyy varmaan aika pian alkaa kanniskelemaan tonne viileään tilaan. Myös passiflora Granadilla oli alkanut itää.

Sitten vielä laitoin ananaskirsikan siemenen itämään. On jäljellä enää vain kaksi siementä niin laitoin vain toisen aluksi. Laitoin myös raparperia itämään. Tarvitseekohan se sellaisen kylmänkauden ku ohjeissa sanottiin, että voi kylvää syksyllä avomaalle tai keväällä ruukkuun.

Exotic Gardenin valikoima ainakin on laaja :smiley: Pitää katsella mitä tilaa, mutta suuriin esikasvatuksiin en ajatellut ryhtyä, katsotaanhan nyt…

Tänään kylvin tomaatteja useita lajeja, myös Money Makeria. Tulevat varmaan liian aikaisin. Kunhan ovat itäneet heivaan ne viileään lisälampun alle. Lisäksi laitoin lobeliaa, annansilmää, ahkeraa liisaa, värinokkosta.

Keijunmekoissa näyttäisi olevan pientä eloa, kun oikein tarkasti katsoo. Jess!!