2009 Kylvöt, Suljettu

Ajoissa laitoit ahkeraliisan ja lobelian:)

Eikös lobelia vaadi pitkän kasvatusajan. Viimevuonna laitoin myöhemmin, mutta eivät olleet kukalla kun vein ulos. Nyt ajattelin että olisivat jo kukalla siinä vaiheessa:)

Jos menee poskelleen, niin kylvän uudet myöhemmin. Ahkeraliisassa voi olla pyörittelemistä.

Tässä lista 15.1. kylvetyistä:

Tomaatti Pinokkio

Chili Guajillo, Peperoncini Civitella, Criolla Sella, Dvainoje Izobilije, Pasillo Baio, japanilainen punainen, White Wax ja Zedira.

Pitkä paprika chili dulce.

Ulkokylvöihin meni mätäskurjenpolvi, vaal.sin. ja valk. Delphinium, munkki- ja sulkaneilikka, Iris Versicolor ja akileijat Black Barlow ja White Tower.

Voiko chili itää kolmessa päivässä?? Criolla Sellassa näkyy niskalenksu! ihmetys

Annesurfs, taidat vaan olla niin taitava :slight_smile: Mulla oli nopein chilin (tai chilipaprika, en ota niistä oikein selvää) itäminen tänä keväänä 6 päivää. Sen jälkeen tasaiseen tahtiin lisää lajeja nosti päätään, mutta ei edelleenkään vielä kaikki (kylvin 4.1.). Jollekin annettiin 20-30 vrk itämisajaksi.

Kyllä nopeimmat kasvaa noinkin pian. Kiva on löytää purkista aina eka vihreä pilkku ja varmistaa suurennuslasilla, että onhan se varmasti itu, onhan…

Ei kai neilikat tarvitse kylmäkäsittelyä?

Mango köllöttele takan päällä ja odottelee kypsymistä. Oli vähän raakoja kaupan mangot. Siemen pääsee sitten multiin.

Rupesin vain miettimään, että sn kai onnistunut tiputtaan siihen ruukkuun tomaatin tai jonkun kukan siementä…no chilin ja tomaatin onneksi erottaa toisistaan!

Taidosta ei taida olla kyse. Into on taas hirveä, kylvätyttää tosi pahasti!!

Orvokkiruukussa alkuja! Onko ne tosiaan ihan hentoja syntyessään? Odotin topakoita alkuja… Eka ketaa orvokkia kyydissä. Petuniassa muutama alku myös. Paprikat ja chilit tosi hyvin itäneet, muutama tomaattikin on jo alulla jos sais varhaissatoa amppelista!

On. Ainakin mulla orvokit näyttää ihan mitättömiltä ruippanoilta “syntyessään”. Tokenee kyllä kesä kohden.

Ai niin, ja narsissitupakissakin muutamia itäneitä. kuinkahan ajoissa niitä pitäis laitella. Laitoin muutamia nyt kokeeksi ja nopeita olivat itämään!

Ruippana on jo hyvin, minun orvokit muistuttaa lähinnä hiuksia :slight_smile:

Täällä orvokin myös ruippanamallia.

Tipilintu on narsissitupakoiden kanssa vielä isossa lirissä:D

Kurpitsa!! Kuin nii? Kasvaako hurjasti?

Kasvaa. Katos sivulta 18, millaiseksi tulee pienessäkin astiassa:) Linkin alkupuolella näet niitä pienempinä.

Taisi olla Kurpitsan aiempi viesti, mutta jäi vaivaamaan: "Ammattilaiset käyttävät monille lajeille korrenvahvistajaa, joka automaattisesti estää pituuskasvua ja tekee varresta vahvemman." Mikä/mitä tämä korrenvahvistaja on?

Mun orvokkikylvöt ei oikein tainnut onnistua. 50 siemenestä 5 iti ja yksi niistä ei saanut hattua pois päästään. Nyt rasiasta törröttää siis 4 “hiusta” ja yksi uusi niskalenkki näkyy. “Loistavaa”.

Kumpi tedän kokemukstenne mukaan on parempi lannoitukseen taimikasvatuksessa kanankka suoraan rakeina mullan joukkoon vai kasteluveteen lisättävä ravinne?

Korrenvahvistaja on lähinnä viljakasveille tarkoitettu kemikaali, joka estää viljan lakoamisen. Tuotteella on myös varoaikansa. En ainakkaan hyötykasveille omassa puutarhassani käyttäisi, koska yritän aina mahdollisimman luomua.

itse olen koulimisen yhteydessä laittanut semmosen pienen mytyn kakkaraetta ruukun reunaan. Tulee sieltä hitaasti sitten käyttöön eikä tarvitse aina muistaa kastellessa…