2009 Kylvöt, Suljettu

Minun teikisi kamalasti mieli kylvää jotain, mutta odotan kunhan uusi kuu on mennyt. Uskotaan nyt vanhan kansan konsteihin. :slight_smile:

Mulla on ja nuo siemenpussit hypistelyetäisyydellä. Vähänväliä pitää selailla nippuja läpi, ja miettiä mihin tuonkin sitten… Syksyllä tuli jo T&M:lta kesäkukkia ja paha kyllä, joka kauppareissulla meinaa tulla lisää!

Hyvä Poppius, et mainitsit tuon kuun

Huomenna pitäis kylvää mut taidan perua sen homman kuu

Vai?

Sama täällä kuin Poppiuksella. Haluttaisi kovasti kylvää jo ekat, mutta sopivaa kuuta odotellaan.

Minä se kovasti koetan saada olluksi. Viime vuonnahan onneksi kerkesin kylvää pavut kahdesti, kun ensimmäiset palellutin kasvihuoneeseen. Muita en kaikkia edes voinut uudelleen kylvää ja osa selvisi melko hikisesti menneestä kesästä. Yksi köynnös pääsi jopa syksyllä sisälle harrastamaan kasvun yritystä ja on yhä melko vaatimaton tapaus. Ei pitäisi liikaa hosua.

Eilen ratkesin ja kylvin ensimmäiset tomaatit! Siinä olikin pidätteleminen etten kaikkia siemeniä multiin pistänyt, vaan ihan vain kokeeksi aikaisia ja amppelitomaattia.

Amppelitomaatit tarkoitus antaa äitienpäivänä mummoille iloksi.

Paprikaa ja munakoisoa meni myös.

Rohtosamettikukkaa laitoin ja mietin, että meniköhän ihan väärään aikaan, mutta siellä se mullan alla on.

Jättisipulia kasvaa meillä tänä kesänä… Ainakin tarkoitus!

Löysin myös kymmenen vuoden takaisia Fuchsian siemeniä ja nekin meni kokeiluun. Minulla aarrelaatikko jossa oikeasti vanhoja siemeniä, mutta eihän niitä voi pois heittää. Niitäkin pitää välillä katsella =)

Kahta paprikaa olen kylvänyt 9.1 ja nyt pitäisi terhakkaat taimet koulia.

Tunnustan kurvaavani keväisin joka kerta prismassa ym kaupoissa siemenpusseille ja niitä pitää lueskella ja tutkia tarkkaan =)

Minä olen kylvänyt tässä vähän pitkin matkaa chiliä ja paprikaa, eri lajikkeita. Chilieistä on itänyt jo 6 eri lajiketta, paprikoista 4. Mopo lähti vähän minultakin noiden määrien suhteen siihen nähden, paljonko minulla on kesällä tilaa niitä kasvattaa (siis ei ole), varsinkin kun joidenkin kohdalla itämisprosentti on sitä 120:tä. Tiedän kyllä etten raaski mestata niitä taimia ollenkaan.

Ensimmäisiä pitäisi alkaa koulimaan isompaan ruukkuun. Olen sitä vähän lykännyt, mutta ei auta, on kai käytävä toimeen. Tässä aikaisin kylvämisessä on se huono puoli, että jos jotain tarvikkeita pitäisi ostaa (esim. taimimultaa), niin niitä ei tahdo vielä missään olla myynnissä.

Jokusta siementä vielä odottelen itäväksi, mutta vähän heikolta näyttää esim. hungarian yellow wax. Olen kylvänyt jo kahteen kertaan, mutta siemenet taisivat olla aikansa eläneitä, kun yksikään niistä ei ole itänyt. Ensimmäisistä kylvöistä on jo kohta kuukauden päivät aikaa.

Tomaattien kanssa olen yrittänyt malttaa mieleni, mutta pusseja olen minäkin jo hypistellyt. Moneen otteeseen... jos vielä jonkun viikon jaksaisi odottaa.

Onko kukaan kasvattanut verihibiskusta? Saako sen talvetettua? Onko kukaan saanut kukkimaan toisena vuonna? Luin, että se on monivuotinen ja kukkii toisena vuotenaan. Tosin kukkii niin myöhään, että se on nostettava sisälle kukkimaan talven tieltä. Mutta jotta sen saisi kukkimaan, se edellyttäisi, että se selviäisi sisällä talven… onko kellään kokemusta? Sitähän kasvatetaan suomessa lähinnä yksivuotisena tuomassa väriä kesäkukkaistutuksiin. Näyttää ulkomailla kasvavan komeaksi, mutta jo englantilaisilla kasvattajilla näkyy olevan ongelmia saada se kukkimaan ennen talvea… siellä se talvetetaan viherhuoneissa.

Mulla näyttää puskevan taimelle tomaatteja ja paprikoita. Pitäis vissiin kohtapuoliin aloitella koulinta. Töissä vaan on niin julmetun kiirettä. Nytkin olen töissä.

Täällä on myös kevään kylvöt aloitettu tomaatin siemenillä sekä erilaisilla kylmäkäsittelyä vaativilla perennoilla. On se kummaa kun tekisi mieli pistää purkiin jo kesäkukkiakin vaikka on aivan liian aikaista. Ihan vaan että näkisi pieniä taimia ja jotakin vihreää mullan päällä…Taas on pulaa jauhelihalaatikoista vaikka kaikki käytetytkin pistin talteen viimekesänä kun sain taimet maahan…

Katos, Miikukin on heränny talviunilta silmän isku

Mää oon vaan ollu hiljaa taustalla kun ei oo ollu mitään järkevää sanottavaa…Mun aivot ei toimi talvella. En kyllä tiiä onko nytkään mutta vertaistukea täältä saa ainakin tähän kauheaan kylvökuumeeseen.

Poppius ja Moonriver mikä se paras kesäkukkien kylvöpäivä ensiviikolla on ? Olisko jo torstai?

Eikös kuu ala kasvamaan seuraavan kerran 3.2 ? Ainakin minun mielestä.

Minä taidan ottaa varaslähdön kylvöillw jo ensi viikonloppuna, vaikka uudenkuun aika onkin parhaimmillaan 3 pv kuten MoonRiver sanoi :slight_smile:

No, nyt saatte sanoa, että joku on ihan pim-pom… Eka kasvihuone kurkku taimella, samoin melonia… En kyllä tiedä mihin joudun niiden kanssa, mutta kyllä heti tuli jo ihanan keväinen olo, kun sai multaa rapsuttaa ja jotain sinne purkkiin piilottaa…

Onneksi sentään kasvihuoneeseen ettei avomaankurkkua :wink:

Nyt kun keittiön kaapit on uusittu, niin jäi uusiokäyttöön vanhat laatikot. Siispä: multaa laatikkoon, kastelu, isotähtiputkea, laventelia, alaskanlupiinia, sini- ja keltavaleunikkoa, tarhakohokkia, pisamakelloa, akileijoja mullan päälle, kastelu, ulos ja lunta päälle.

Hetkinen, minkä takia vasta 3.2? Eikö 26.2. jälkeen saa jo kylvää?

Niiiin?

Samaa kysyn kun Anita. Eka yrity tuohon suuntaan.