Laitoitko ihan vaan lumen alle purkit, ilman mitään suojaa päällä. Entä, kun lumet lähtee vähän väliä.
Olen vuokia mulloittanut, pohjalle puutarhan turvemultaa ja pinnalle kylvömultaa. Nyt pitäisi alkaa ripotteleman siemeniä.
Havuja ja lunta nyt kun ei muutakaan oo tarjolla. Aikaisemmin, sulan aikana laitetut purkit peittelin vielä semmosen karikkeen/lehtien alle. Kaikki ruukut on lavassa ja multaan upotettuna paitsi nää pakkasella laitetut tietty.
Apua, hiiret ovat minullakin olleet kellarikylvöjen kimpussa. Multaa on ainakin kuopsutettu. Harmittaa, nyt silti vasta jännää on itääkö mikään siemen.
Jee. Töistä tullessa iloinen yllätys odotti. Orvokit olivat itäneet ja nyt purkeissa näkyy pienen pieniä alkuja! Ihanaa…
Hupsista - eilen ripottelin muutaman eukalyptuksen siemenen ruukkuun. Ruukun pistin pöytälampun alle ja muovin päälle, ja äsken kun katsoin niin - kaikki ripottelemani siemenet itää!!!!!
Ja tämä kaikki tapahtui yhdessä vuorokaudessa. Olen aivan äimänkäkenä.
Sairaslomaspäivät kannattaa käyttää tehokkaasti Minä aloitin tänään kylvöihin valmistautumisen, lajittelin aarrearkun sisällön perenoihin ja kesäkukkiin yms. Luetteloin perenoita vihkoon ja koitin miettiä niille oikeaa kylvöaikaa… Vielä ei vissiin meillä kannata juurikaan kylvää… Jääkaappiin ajattelin laittaa muutaman koe-erän kuitenkin.
Osto paprikasta noukin siemeniä ja pistin eilen multaan… Jos nyt ehtis saada satoakin. Kerran aiemmin yrittänyt mut taisin saada peräti yhden paprikan… Osa homehtui… Hitsi ku ei tajua noitten kasvitautien perään yhtään.
Minä ainaki olen jo keijunmekon ja amppelimansikan kyvänyt tuon paprikan lisäksi ja meinasin helmikuun puolessa välissä kylvää seuraavia. Sillon tullaan lomalta eikä oo niin huoli siellä kun ei ole liikaa kukkasia vielä kylvänyt.
Munakoisot, chilit ja paprikat kylvetty. Tomaattien kanssa yritän vähän hidastella. Tai jos kuitenkin jo muutaman lajikkeen laittaisin!=)
Hyvin itää eukalyptukset. Toisaalta kun olen idätellyt yhtä ja toista noin niinkuin syötäväksi niin aika nopeasti ne itää. Yön yli liotus ja pimeään ni vuorokaudessa on lähes poikkeuksetta jotain muutosta/alkua siemenissä… Pitäiskö alkaa liottamaan nämäkin… Eiös toiset idätä märän paperin välissä?
Toissailtana kylvetty pelargoni itänyt. Sen lisäksi sisälle vasta yksi purkillinen keijunmekkoa kylvetty.
Kaikki 9.1.kylvämäni tomaatit ovat itäneet ja jo kertaalleen koulittukin. Tarkoitukseni on antaa niiden kasvattaa yksi varsinainen lehtipari, koulia ne toistamiseen ja sitten siirtää valoisaan viileään. Jospa ne näin pysyisivät edes jollakinlailla järkevän kokoisina (muuten olen keväämmällä niiden kanssa hukassa!)
- Paprikoiden itäminen takkuili kunnes siirsin kylvökset saunan lämpöön. Kodinhoitohuoneen lattialämmitys ei tyydyttänyt niitä mutta saunasta tykkäsivät, koska jo seuraavana päivänä alkoi niskoja näkymään. Niinpä viittä eri sorttista paprikaa on tulossa (tai sitten ei).
- S-marketista ostin toissapäivänä pari espanjalaista ihananmakeaa mehukasta isoa punaista pitkää paprikaa. Maku oli niin herkullinen, että pistin samantien siitäkin muutaman siemenen mullan alle. Nyt jännityksellä odotan tapahtuuko purkissa mitään. Lajista en tiedä mitään muuta kuin merkin, mutta väliäpä hällä, jos ovat äiteensä makuisia.
- Chilit antavat vielä odottaa itseään: vain Golden habanero ja Sweet banana ovat sirkkalehdillä.
Kyllä sitä ihminen on hupsu, ostin kesäkukkien siemeniä jotka voi kylvää vasta myöhemmin. Nyt ne ovat tuolla keittiön pöydällä ja aina ohi mennessä niitä katselen ja oikein käsissä hypistelen…uskotteko…siis nautin jo pelkästä siementen katselusta …ja nyt pois kaikilta mielestä perjantai-illan kaksimielsyys
Tässä porukassa on varmasti paljon samanlaisia. Miullakin on muutama pussi tuolla pöydän laidalla ja kirjosalviaa ja sinitähtöstä kylvin aivan liian aikaisin, kun oli vaan pakko.
On meitä samanlaisia täällä. Eilen ostin kehäkukkaa, vaikkei sitäkään tarvi kylvää vielä kuukausimääriin.
Suomettarelta saadut chilit ovat itänet hienosti!Myös keijunmekot itivät yllättävän nopeasti! Lisäksi orvokit ja basilikat odottavat koulintaa. Vain annansilmät ovat niin pieniä, ettei niihin voi vielä vähään aikaan koskea…
Vaikka tietää mitä siemeniä itseltä löytyy, niin silti niitä pitää levitellä pöydälle ja hypistellä. Samalla miettiä mitä ensi keväänä multiin ja minne niitä istuttaa tai kylvää.
Liityn hypistelevien joukkoon "Herkkuja kasvihuoneesta"-siemenketjukirjeen tänne jääneet siemenet on tuossa ihan näppiksen vieressä pöydällä, kaikki omissa pusseissaan ihasteltavina ja hypisteltävinä - monta kertaa päivässä vähintään luon niihin kaihoisan katseen. Mitäs niitä siirtelemään minnekään kaappiin, ihan kohtahan ne jo pääsevät multiin.. no ehkä helmikuun lopussa tai maaliskuussa, mutta ihan kohtahan se on
(hypis, hypis)
Idätyshulluutta - olen näiden siemenien kanssa kuin kanaemo konsanaan:
- Minun oli ihan pakko nostaa nuo siemenkylvöt tähän ihan viereen lamppujen alle. Vähän välistä luon hellän silmäyksen kylvöksiin, nostan muovia kurkatakseni joko, joko…
Yhdessä pikkuriikkisessä keijunkelloruukussa huomasin eilisiltana pari pikku taimea nuutuneen - menin paniikkiin - kastelin ja voi taivahan kiitos: aamulla tervehtivät ihan pirteinä…
Alkaa jo huolestuttamaan: olenkohan ihan terve?!
Ahdekaunokki, sairastahan olis olla huolehtimatta…