Täytyy kaivaa esiin pumpattava suihkupullo, muuten on kohta jännetupentulehdus kylvösten suihkuttelemisesta.
Tuon olen huomannut. Jännetuppitulehdus tykkää tosi huonoa sumuttelusta, jota pitää tehdä aina ohimennessä:D
Tuo pumpattava pullo on loistavin keksintö sitten pyörän… Ostin Plantagenista ja eikä hintaa ollut kuin 5,95. Sillä ilokseen ruiskii…
Viime keväänä meni kaksi perussuihkepulloa rikki ja työlästä oli muutenkin suihkutella.
On sulla Nopsis lajikkeita =)
Minulla on hieno kasvihylly, joka on tällä hetkellä vielä palasina kellarivarastossa. Pari viikkoa pitäis vielä ainakin sinnitellä, ennen kuin sen kokoan. Jättisipulit on kuitenkin kylvetty, mutta ei ne vielä hurjaa valaistusta tarvitse, kun eivät ole itäneetkään. Myös latva-artisokkaa ostin tänään (kauppaan oli tullut mahtavat siemenvalikoimat!) ja se pitäisi kohta (eli varmaan tänään) kylvää.
Keijunmekot ei ole vieläkään itäneet, viikko sitten kylvin. Odottavan aika on pitkä.
välke, mun keijunmekoilla kesti puolitoista viikkoa ennenkuin mitään tapahtui. Jälkimmäistä erää nopeutin laittamalla ne tosi lämpimään eli patterin päälle, ja johan alkoi näkyä niskoja Mä olin jo ihan varma ettei niistä mitään tule, kärsimätön kun olen. Ja kissatkin tiputtivat kylvökset pariin kertaan.
Mullakaan ei ole ne muutamat paprikat itäny. Eivät varmaan enään idäkkään.
On mulla lajikkeita, mutta jos isännällä on 189 erilaista perunaa, niin kai mun täytyy ja jotain kokeilla. Perennoja en ole laskenut enää vuosiin, pitäis joskus tehdä inventaario, mutta kun niitäkin tulee joka vuosi lisää niin ei oikein pysy homma hanskassa. Jelitton ja TM:n pusseja nytkin vino pino…
Chileissä (samana päivänä kylvetyt) jotkut tekevät jo ensimmäisiä oikeita lehtiä ja toisissa vasta nyt näkyy itämisen merkkejä.
Ei mullakaan vielä ole chilit ja paprikat itäneet vaikka on olleet lämpömaton päällä. Samaan aikaan kylvetyt munakoisot on jo ihan reippaita alkuja. Osa chileistä voi kyllä olla aika vanhaa siementä.
Jaaha! jokos se munakoiso on multiin tuikattava? En oo ikuna kokeillu mut nyt ois siemenkirjeestä otettu muutama siemen ja kasvihuonekkin luvassa..
Kyllä se kannattaa ajoissa laittaa että ehtii tehdä satoa. On se ihan kaunis vain kukkiessaankin, mutta on se niin herkkua syödä omasta kasvihuoneesta!
Kiitos vinkistä, KYLVÄMÄÄN!! Jee!
Micro tompassa pilkistää oikeita lehtiä! Kelloköynnöksen taimia on kaksi oikein topakkaa! NArsissitupakka kuihtui hiljaa pois kuin lomaromanssi konsanaan, samoin petuniat. Tämähän tarkoittaa että mun pienoiskasvareissa ois taas tilaa muutamalla lisäruukulle!
Mulla oli eilen itänyt 22 annuumia.
Myös ekat tomaatit on itäny.
Munakoisot kylvin jo nyt kun tuolla omassa ketjussaan yks jos toinen on valittanut että ei ehi saada satoa. Ekaa kertaa määkin kokeilen.
Tipilinnulla on oikea positiivinen asenne kasvatukseen. Kuoleva = tilaa antava.
Kannattaa tietysti miettiä myös, miksi kuolee? Multa väärää? Liikaa vettä? On sekin tylsää jos toukokuulla on edelleen tilaa…
Mä olen kyllä lähtenyt kylvämään ihan sillä asenteella, että jos kuolee niin kuolee. Jos harmittaa ja edelleen on intoa niin mietitään sitten mitä tuli tehtyä väärin. Jos tila loppuu, lisävalaistus ei riitä tai vain into loppuu, niin ei se maailmaa kaada. Tämä on eka kerta kun kylvän mitään, niin en voi olla varma kuinka pitkälle innostukseni ja viitsimiseni riittää.
Eläinten kanssa joutuu ihan tarpeeksi sitoutumaan. Jos niitä ei jaksakaan hoitaa, syyllistyy eläinsuojelurikokseen. Kasvit sitten… no ne nyt kumminkin ovat vain kasveja (antakaa anteeksi tämä tyly toteamukseni!). Vaikka olenkin hoivannut puutarhani kasveja rakkaudella koko viime kesän eli siitä asti kun tästä hommasta innostuin, odottanut suurella innolla kevättä ja jutustelen monta kertaa päivässä tämän kevään taimilleni, en aio siltikään ottaa niistä minkäänlaista taakkaa. Jos en jaksa, ehdi tai viitsi, tai sitten vain osaa hoitaa kasvejani, niin ei sen pitäisi olla keltään pois eikä myöskään aiheuttaa sen suurempaa kärsimystä. Edelleen; eläinhoidokeissa on aivan tarpeeksi “pakollista” vastuuta. Ehkä tämä on juuri sen takia niin mukava harrastus; työn tuloksen näkee nopeasti ja siltikään siihen onnistumiseen ei liity pakollista taakkaa. Vrt. ravihevosen valmennus; tuloksia ei välttämättä tule ikinä ja silti sitä hevosta on hoidettava joka jumalan päivä ja treenattavakin ainakin joka toisena. Sitä ei vain voi nakata kompostiin ja todeta että “ei tämä nyt oikein vastannut odotuksia”.
Pienoiskasvari on helposti liian kostea.
viime vuonna laitoin pienoiskasvarin päälle hupun ja kohta turveruukkuni olivat homeessa ja kämppä täynnä harsosääskiä. opin, että tänä vuonna käytän vain muovia ja laitan hupun vasta ulos.
Piti ihan kesken kylvöjen tulla vinkumaan täältä apua, eli mitkä olis kylvöohjeet näille;
Barbarea vulgaris (variegata) ja Pyrola rotundifolia....