Vain kylmä kasvari on meilläkin mökillä, tosin olen useampana keväänä huomannut, että vierasmaja varhain keväällä säilyttää sen sisälämmön paremmin kuin kasvari yön yli. Siellä vain on ongelmana se, että siellä on aivan liian pimeää: yksi ainoa isompi ikkuna toisessa päässä ja sen lisäksi kaksi pikkuista ikkunaa. EI siis mikään taimien kasvatuspaikka valonpuutteen takia. Eikä sinne oikein voi jättää valaisintakaan yksikseen päiväkausiksi päälle.
Olikos se niin että ensi viikolla oli se “kuukylvöaika”? 3.päivä? Hirveä halu on noi tomaatit päästä kylvämään, ja aattelin että sehän olisi tosi hyvä (teko)syy vähän aikaistaa
Tänään oli itänyt tomaatit ‘Great white’ ja ‘Sibiria’, munakoisot ‘Udumalapet’ ja ‘Kermit’, ananaskirsikka, paprika ‘Horizon’, Habanero ja Naga.
Oi tätä kevään riemua.
Tänään iski (yllätys, yllätys) polttava tarve päästä kylvämään jotain. Ulkokylvöihin meni violetti/valkoista ritarinkannusta, paria akileijaa, illakkoa. Harmaamalvikkia laittoin multiin siltä varalta, että jos viimme kesän olemattomat taimet ovat talvella heittäneet henkensä. V.punaista myskimalvaa kylvin jo syksyllä, mutta laitoin vielä varmistuserän. Ainahan niitä taimia voi sitten lahjoittaa jollekkin.
Ulkokylvöjen ihanuus on mielestäni just siinä että on tilaa kylveskellä reippaalla kädellä yli oman tarpeen, ja sitten kesällä ilahduttaa ystäviä. Teen näin itsekin aina. Taimenvaihtotapahtumat tuppaavat ikävästi olemaan vähän liian aikaiseen alkukesästä näille ulkokylvö-tulokkaille
Minäkin lankesin eilen kylvämään ensimmäiset siemenet. Täytyy sanoa , että tuli aivan ihana olo. Ensi viikolla kylvän ja paljon
Minä panin multaan viime viikolla kaukaasia pionin siemenen. Olin lukenut, että aikaa vie itäminen puhumattakaan kukkimisesta. Sitä saisi odottaa kuulema vuosia. Voi riemua, kun huomasin, että mun aarteenihan on itänyt viikossa. Iloa kesti sen verran, kun mies muistutti, että purkkihan oli pudonnut pakastimen taakse ja sieltä oli sitten saman tien lakaistu enemmänkin tavaraa sinne mun pionipurkkiini. Saa sitten nähdä, että mikähän tämä mun “pionini” lopulta on. Oisko edes pienintä mahdollisuutta, että kaukaasian pioni alkaisi kasvamaan viikossa? Antasitte nyt edes vähän toiveita.
Minulla ei pionit itäneet siemenestä, tosin viime vuonna niitä vasta ensikertaa kylvin ja voivathan ne putkahtaa maasta esille vasta tänä vuonna.
Eilen laitoin kylmäkäsittelyyn muutamia lajeja. Ropsautin pusseihin vettä liikaa. Mahtavatkohan hukkua liejuun pienet siemenöiseni. Jos lisään multaa, niin ne katoaa mullan sekaan.
viola, pioni kasvattaa ekana vuonna juuren, toisena ilmestyy pikkuinen sirkkalehti, kolmantena pari isompaa lehteä jne. Älä luovu toivosta, kyllä ne sieltä tulee!
Eka erä tomaateista itänyt: Alaska, Amulet, Auriga, Black Cherry, Early Wonder, Erk, Glacier, Green Grape, Romus, Stupice, Sungold. Täytyypä ryhtyä kylvämään seuraavaa erää!
Nopsis, aikaistitko kylvöä tänä vuonna vai laitatko tomaatit aina näin aikaisin? Muistelen ettei sinulla ollut aikaisemmin kasvihuonetta, joten mietin että kuinka olet niiden kanssa pärjännyt jos noin paljon jo laitat aina näin aikaisin?
Meinaan itse odottaa vielä viikon ennenkuin isken tomaatin siemeniin kiinni
Onhan mulla muovihuone ollut jo vuosia. Näihin aikoihin taisin kylvää viime vuonnakin, ja nythän voin laskea tuon uuden kasvihuoneen varaan, joka saa - toivottavasti - lasit maaliskuussa. Tiiliseinä ja sen takana oleva pikku kamiina tuovat kasvariin vähän lisälämpöä, ja kuplamuovi, harso ja sähkölämmitin loput. Pakko kylvää jotain nyt jo, ei kestä tätä talvea muuten!!!
Sinne meni mun toiveeni aikaisin itäneestä pionista. Järkikin sanoi, että ei se voi mikään pioni olla, mutta olinhan edes sen hetken onnellinen.
Kotona taas. Ja heti tarkastamaan orvokkikylvökset; vaillinaisista kylvöriiteistä huolimatta yhdessä kennossa näkyi pari hentoa valkoista taimenalun alkua
Minäkään en ehtinyt tänään ottaa edes takkia päältä. Ei ollut eilisestä yhtään edennyt. Vielä on pää mullan alla, mutta vartalo maan päällä
Kas niin,kylvetty 20 pirkkikseltä saatua tomaattia: Anahu, Angora Super Sweet, Aunt Ruby´s Yellow Cherry, Big Beef, Black Plum, Bradley, Ceylon, Costoluto Genovese, Faribo Goldheart, Hawaiian Currant, Hawaiian Pineapple, Hazel Gold, Honey, Italian Tree, La Carotina, Magnum, Mandarin Cross, Pineapple, Tomate Canario.
Mitähän se Huitukka tänä keväänä kasvattelee, jännityksellä seuraamme ;D
Nyt on vertaistuki tarpeen. Ulkona keväinen auringonpaiste ja -16 pakkasta, kylvättää jo pahasti. Voi kylvöjen kevät sentään! Uloskylvettävien varassa tässä ollaan, mullan tupsuttelu kylvöpotteihin alkaa olla nokalleni liikaa vaikka ne heti ulos heivaisi, kasvihuoneessa sisällä oleskelu alkaa jo olla pahasta. Perheen lisäystä on tullut ja kukkahuoneeni on päätymässä vierashuoneeksi. Onneksi siemeniä voi plarata, helistellä ja pusseissa järjestellä .
Nopsiksella ainakin tomskuja riittää ensi kesänä. Mutta eikö niitä tule ihan julmetusti?
Tulee tulee! Ihan liikaa! Mutta minkäs tälle hulluudelle voit. Nyt on kylvetty 32, ja viitisenkymmentä vielä odottelee… Luotan siihen, että työkavereille menee muutamia kymmeniä taimia. Muutama saattaa kuolla, siis taimi, ei työkaveri. Joitain kymmeniä saan menemään taimenvaihtopäivänä (optimisti), niin ettei mulle jää kuin parisataa tainta. Ups. Onneksi on tilaa…