2009 Kylvöt, Suljettu

Ritarinkannus, kylvöohje:

Esikasvatus: Kylvö kasvualustalle maalis-toukokuussa. Peitä siemenet ohuesti mullalla. Pidä multa kosteana ja esim. kelmulla peitettynä n. +15…+18 lämpötilassa. Poista kelmu kun taimia ilmestyy. Kouli taimet omiin ruukkuihinsa (7,5 cm) kasvamaan. Voit myös kylvää siemenet suoraan omiin ruukkuihinsa – tällöin laita 2-3 siementä/ruukku ja poista myöhemmin heikoimmat taimet. Karaise taimia toukokuun lopusta lähtien ulkona ennen lopullista istutusta, istutus yöpakkasten mentyä ohitse. Istutusetäisyys n. 60 cm. Korkeus 1 – 1,5 m. Kukkii loppukesällä/alkusyksyllä. 2-vuotinen, eli kukkii toisena vuotenaan. Huom! Haitallinen (myrkyllinen?) syötynä! "

Oma lisäys: Siemen itää normaalisti hyvin eikä tarvitse kylmäkäsittelyä, mutta luultavasti se kuuluu niihin jotka eivät kylmäkäsittelystä kärsikään. Esikasvatuksella sisällä siis voit nopeuttaa taimien kasvua, ulkona ne aloittavat kasvunsa säiden mukaan myöhemmin.

Itse kylvin viime vuonna ulkokippoihin talvella, kastelin, annoin olla. Sieltä ne nousivat! Kukkia ei ole vielä näkynyt, ehkä tänä vuonna?

Kun sisällä on ahdasta, huono valo, liian lämmin ja karvakuono-puutarhureita, laitan nyt kaiken mahdollisen kylvöön ulos.

Eli ansarinkukka, luulenpa, että helpoimmalla pääset, kun hautaat takaisin ulos kylvöpurkkeihin?

Viime vuonna meinas mennä usko että nouseeko täältä mitään, mutta kyllä nousi akileijaa ja vaikka mitä, siirtelin niitä aina voimieni mukaan sitten kukkapenkkeihin kasvamaan. Muutama taitaa olla valeistutuksessa pihalla.

Suosittelen ulkokylvöjä lämpimästi! :O)

Minäkin vein suoraan ulos siemenpurkit. Sitten yöllä muistin, että eikös niiden pitänyt olla ensin huoneen lämmössä jokunen päivä. Ei muuta kuin ylös ja purkit sisälle keskellä yötä. Yöpaidan helmat märkänä palasin takaisin sänkyyn unia jatkamaan. Ja nyt sitten huomasin, että ruusu- ja maurinmalve jo itää … ja taas purkit vauhdilla hankeen takaisin. Mies jo sanoi, että yrittäisit nyt vähitellen jo päättää, että minnekä ne haluut kylvää.

Kylvin tomaatteja, ihanaa hommaa!

Multaan pääsivät

Sungold F1 (tosi herkku)

Suncherry F1 (samoin)

Sungella F1 (pitäisi olla kuin isompi Sungold, saa nähdä)

Gardener´s Delight

Tamina

Wonder Light (“Lemon tomaton”)

Glacier

Alaska

Bujan (kiitos Liisukka, sinun viime vuonna lähettämäsi!)

Sitten koulin kaksi viikkoa sitten kylvämäni Pinokkiot, muistiinpanoni kertovat, että ovat tosi satoisia pieniä pensastomaatteja. Siis kirsikka-.

naurua Huitukka, voin ymmärtää miehesi kommentin...

Näen sinut sieluni silmillä pomppaamassa sängystä ja rynnimästä yöpaitasillaan lumihankeen... ihan normaaliahan tuo on, paitsi ehkä miestemme mielestänaurua

Meillä on tullut sanomista siitä, kun meillä ei pääse enään ruokaa tekemään. Minulla on tapa levitellä keraamisen hellan päälle sanomalehdet ja vaihtaa mullat siinä kukille (myös kylvää). Mikäs sen parempi paikka, tasainen alusta, sopiva korkeus ja mikä parasta valo suoraan yläpuolella. Ruukut on kätevä kastella ja valuttaa, kun vieressä on tiskiallas. Meinaa kuulema miesväelle nälkä tulla…

Voi hyvänen aika millä vauhdilla nuo tomaatin siemenet iti. Mä oon tuonut siemeniä itämään keittiön yläkaappien päälle lämpöiseen. Ajattelin siirtää viileämpään kasvisteluhuoneeseen sitten jatko kasvatukseen. Nyt kurkkasin, niin oli jo 5 cm pitkät taimet siellä. Toissa päivänä näkyi vasta pikku lenkkejä mullassa. Meillä isäntä kannustaa ja yllyttää ostaa lisää siemeniä vaan, niinpä ajattelin minäkin, että ei parane valittaa vaikka auton moottorin raahais olohuoneeseen:)

Tässä mun kylvöjä tähän mennessä:

Paprika California Wonder,

Tomaatit Microtom ja Vilma,

Kisantti,

Koristetupakka valkoinen ja sellainen tumma vaaleanpunainen,

Kahta eri ruukkupaprikaa kylvin yli 3 viikkoa sitten, mutta niissä ei mitään elon merkkejä. V.pun koristetupakka ollut mullassa vasta pari päivää, joten eivät ole vielä ehtineet taimelle. Onkohan noiden paprikoiden kanssa enään mitään toivoa? Seuraavat kylvöt suoritan vasta maaliskuussa ja viimmeiset huhti-toukokuun vaihteessa.

Oho, perennat unohtui:

Lehtosinilatva,

Kermakello,

Hopeahärkki,

Yksi akileija laji.

Muutamaa perennaa vielä tulee, mutta odottelen siemeniä :)

Zaira, kummaa miesväkeä teillä :wink:

Meillä mies porasi mulle tänään vinon pinon reikiä purkkien pohjiin, jotta pääsin vihdoin kylvämään. 13 lajia kylvin, kunnes totesin, että jätetäänpä loput kylvöt sinne huhtikuun alkuun, kun palataan reissusta :frowning: Nyt sisällä kasvatettavien pitäisi olla jo suht isoja reissuun lähtiessä, mutta enempää en uskalla enää kylvää.

tänään sit tuli kylvettyä taas lisää.. kaupasta löysin petunian siemeniä n.2eurollakieli ulkoa
toivottavasti nuilla onnistun paremmin.
sit laitoin vielä vaahtera-auliota ja piispankukkaa..
nyt vain ootella nouseeko mitäänsilmän isku

en ole uskaltanut vielä kylvää kuin paprikan, orvokin ja surfinian. Surfinioita on noussut kaksi kappaletta (vanhoja siemeniä), saattaa nousta enemmänkin (viime vuonna hyvin eri tahtiin). Orvokki alkaa pikkuhiljaa itämään (vanhoja siemeniä nekin, sekoitus eri värejä).

Ostin kaupasta 40 wattisen kasvilampun, kun täällä on vielä melko pimeää. Onkohan tuosta mitään hyötyä?

On tää hullu tauti, kun kaksikymmentä kertaa päivässä pitää käydä katsomassa kylvöjänsä.

Maahan odottavat vielä vuoroaan neilikat (en tiiä milloin laitan), samettiruusut, lobeliat (varmaan helmikuun puolessa välissä laitan loput).

Hei pippuri! Jos haluat voisit käydä vilkaisemassa tuolla Lisävalaistus keskustelussa. Meillä oli siellä yks viikonloppu aika paljon keskustelua noista lampuista. Suoraa linkkiä en nyt osaa laittaa.

Tiedän, että meillä isäntä toivoisi, että kylväisin kaiken pihalle!

Pienet tilat, ja taimitölkit valtaa eka keittiön kaapin päälliset, sitten ikkunalaudat, sitten keittiön pöydän…

Mää YRITÄN ihan oikeesti kylvää ihan vain vähän ja muutamaa lajia, mutkun, mutkun!

Munakoison munat mullattu 1. :-)

Pippuri, Moonlightin kertoma paikka sinulle linkkinä lisävalaistus -ketjuun on tässä jos et vielä löytänyt perille

Minäkin pääsin alkuun, kun sain hienot taimihyllyt keittiönikkunaan (=sellaiset kolme lautaa sisalnarujen varassa roikkuvat katosta). Kylvin paprikat, mustasilmäsusannat ja lobeliat. Lisäksi mulla oli sekalaisia kasvien siemeniä Teneriffalta joulukuussa kerättynä, nekin pääsi multiin, jos vaikka lähtisi ylläreitä!

Joko ne munakoisotkin pitäis? Luulin että ne on sitä luokkaa kuin kurkkukin, eli ihan vasta keväällä... Mulla mullissa nyt kuukausimansikkaa, Microtomit, bataatti (joka ei kyllä ole edistynyt sitten yhtikäs yhtään) ja 14 lajia chiliä.

Muut tomaatit saa vielä odottaa. Kuinka kauan, sitä ei taru kerrokieli ulkoa

Ja on ne niin somia nuo pikkupikkutaimet.

Tupuna, minä ainakin aion vielä malttaa lähemmäs pari kuukautta munakoisojen kanssa.

Täällä munakoiso nousi tänä aamuna mullan alta…

Olen kasvattanut ennenkin ja ikinä en ole satoa saanut, kun syksy on tullut korjaamaan taimet ja nyt kokeilen näin.

Jos ei ole kasvihuonetta jota lämmittää, niin tuskin kannattaa kiirehtiä…

Kiitos Euffis, näissä hommissa vertaistuki on tarpeellista. nauruaMinäkin maltan sitten odottaa. Mulla koisot on joitakin minimalleja. Jospa ne kerkiäis tehdä satoakin... On tosiaan vain kylmä kasvari, joten sinnekkään ei sais niitä ihan heti vietyä.