MoonRiver, mie tuijottelin tuossa kalenteria ja jos yhtään ymmärsin kalenterin “kuupallukoista” mitään, niin seuraava uusikuu on 3.2. Tai sitten se on vanhan kuun merkki Ja viisaammat sanoo, että kylvää pitäisi uudenkuun aikaan.
Ei kaikkia kylvetä uuden kuun aikana. Mistähän senkin listan löytäisi, joltain biodynaamisen viljelyn sivulta ehkä.
Tänään oli postilaatikossa Isoäidin kasvit ja Korpikangas Siemen-frö-
Kyllä niitä selatessa parantuu yhdenlaisesta kuumeesta, toisenlainen voi sitten niistä tarttua.
Joko olen tunnustanut että jemmassa on yli 70 chililajin siemeniä, tosin vain pari siementä lajiaan.
Kylvänkös varataimet myös heti??
Satuk-a, ok! Kyllä minäkin olen yleensä uudenkuun aikaan laittanut siemenet multiin, näin äiti on "opettanut". Mutta en ollut katsonut milloin seuraava uusikuu, elikkä näillä tiedoilla laitama sitten 3.2 alkaen siemeniä=)
Se oli uusi tieto, että kaikkia ei laitettais uudenkuun aikaan?
Tuli tänään Hyötykasviyhdistyksen luettelo. Apua, millä saan hillittyä itteni?
Miun on vissiin pakko. Mies ilmoitti äsken, että ollaan lähdössä 5 päiväksi maaliskuussa halpislennoilla Italiaan. Ei voi hirmuisesti taimia jättää kissanhoitajan hoidettavaksi.
Kasvariinhan ne jo maaliskuussa viedään kylvökset, usko pois Siellä pärjäävät vajaan viikon ilman paapomista.
Ai ahkeraliisat yms:/ Onneksi useimmat on jo silloin isojuurisia ja jos istuttaa isompiin purkkeihin ja kantaa pellin sisälle johon laittaa altakasteluhuovan niin on helpompi kastella tottumattoman. Vähän vaikeaksi menee.
Rihu myy biodynaamista kylvö- ja korjuukalenteria.
Mullapa on
Osaako kukaan neuvoa, että tarvitsevatko seuraavat kasvit kylmäkäsittelyn: kermakello, hopeahärkki, tataariviuhko ja hietaneilikka?
muoks. Niin ja onko koristetupakka millainen kasvatettava? Kannattaako kokeilla vai ostanko kesällä valmiit kasvit? Milloin pitäisi kylvää?
Hietaneilikka kylvetään keväällä tai syksyllä muokatun maan pintaan, ei peitetä. Itse ripottelin siemenet myöhään syksyllä suoraan penkin pinnalle. Olisin taipuvainen sanomaan että ei tarvitse kylmäkäsittelyä mutta ei pahastukaan siitä.
Eli hietaneilikan siemenet voisi keväällä lumen sulattua ripotella penkkiin…? Kiitos Nuu.
Kyllähän se riittää, että kuu on kasvamaan päin. Kaikkein jännintä tulee kyllä jos kylvää lääkeyrttejä tms. uudenkuun aikaan tai täsmälleen täydelläkuulla.
Tartteeko kylmäkäsiteltävät siemenet lämpimän jakson, eli esim. huoneenlämmössä, mullissa, ennen ulos viemistä? Ajattelin vain laittaa multiin ja purkit saman tein jonnekkin aitan nurkalle. Kun ei olisi kauheasti tiloja pitää sisällä.
Mun mielestä eivät tarvitse lämmintä jaksoa. Osa kylmäkäsiteltävistä tuppaa itämään jo sisällä, esim. akileijat. Joissain rehuissa olen nähnyt tuon lämpimän jakson ennen ulos vientiä mutta harvemmin esim. perennat sitä tarvii. Olipa taas fiksu vastaus
Päästiinhän noihin kuun vaiheisiinkin Sitä olen odotellut, on niin mystinen juttu
No niin, tammikylvöt tehty. Jään odottelemaan helmikuun alkua. Uusikuu näyttäisi olevan 27.1. ja onpa silloin osittainen auringonpimennyskin. Taitaa mennä lääkeyrttikylvöksi…
Kylvin keijunmekon, amppelimansikan ja sitten ulos syystohinoissa unohtuneita kärhönsiemeniä. Jos edes murto-osa istuttamistani kärhöistä itää, on taimia vaikka muille jakaa. Sormet ristiin, siskot ja veljet!
Kylvin myös huonekasveja, josko hiljalleen lisääntyvä valo innostaisi nekin itämään.
Muistaakseni laitin joskus hopeahärkkiä siemenestä ja hyvin lähti kasvamaan ja en kyllä antanut kylmäkäsitelyä.
Aika monesta lähteestä olen lukenut, että kylmäkäsiteltävien pitää olla huoneenlämmössä ennen kylmään viemistä. Mm. Isoäidinkasvit ja Kukkiva Niitty antaa tämän neuvon. Näin siemenet ehtivät imeä itseensä kosteutta. Ajattelin pitää kaikki sisällä viikon verran, sitten vien ne kellariin.
Akileijat olen kylvänyt vasta keväällä, ilman kylmäkäsittelyä ovat itäneet ihan tyydyttävästi.
^Tuohan on kuitenkin eri juttu kuin lämmin jakso Muutama päivä sisällä saa riittää näille mun kokastuksille. Toiset menee samalla lailla kuin viime vuonna eli suoraan kylvöstä ulos.
http://tomclothier.hort.net/page03.html Täällä annetaankin sitten monille ohjeeksi juuri se lämmin jakso. Monet, minkä kohdalla näin neuvotaan, käsketään toisaalla pitämään sen viikon verran sisällä. Voi kun olis jaksua ja siemeniä, että voisi kokeilla kumpaakin konstia. Pionit nyt ainakin tarvitsee sen kauden lämpimässä, tietääkö joku muita lajeja mitkää sen vaativat? Pikarililja ja tähkähietalilja kanssa taitaa vaatia sen? Näitten kanssa on ihan ihmeissään tää mummi