2009 Kylvöt, Suljettu

Yhtenä vuonna kylvin päivänsinet tammikuun lopulla, niin kukkikin ajoissa. Päivänsini on arka, heti loukkaantuu jos on liian viileää tai tuulista. Kannattaa vähän totuttaa pikkuhiljaa, eikä vie vaan kylmiltään pihalle. Elämänlankaa ei tarvitse vielä kylvää, se on nopeampi ja kestävämpikin kuin päivänsini.

Ai päivänsini pitää laittaa jo? Olipas hyvä kun satuin lukemaan.

Jutita, edellisestä tuli mieleen. Minulla on täällä sinulta tullut pussukka siemeniä, jossa lukee “Ipomoea, lilaraidallinen”. Joko multiin?

Päivänsini kasvaa kyllä kauheaa kyytiä ja viime vuonna laitoin sen myöhemmin, olisiko ollut huhtikuun puolella reippaasti ja hyvin ehti kukkia, mutta kun tänä vuonna en laita kuin ihan muutaman purnukan vauvanhoitokiireistä johtuen niin ajattelin että päivänsinillä on nyt tilaa kasvaa isommaksikkin ennen ulos vientiä.

Päivänsinet on tosi herkkiä ulkoilmalle ja etenkin tuulelle, ne pitää totuttaa hyvin. Minä olen käyttänyt ensin vain 5min, sitten 10 jne pieninä happauksina. Se on pidemmän päälle rasittavaa ja siksikkin laitan vain pari ruukkua

Minä laitoin pari viikkoa siten ja ajattelin mitenkähän käy, laitoinko liian aikaisin.Ovat jo sirkka lehdellä.

Jaaa.. teimpä tarkistuksen, olin laittanut näemmä maaliskuun puolella viime vuonnakin, mutta jotenkin muistelen että laitoin vielä huhtikuun puolellakin lisää.

Viime vuonna taisin laittaa keisarinkierron huhtikuussa. Jostakin se tykkäsi tosi huonoa, ja jurotti koko kesän tekemättä yhtään kukkaa.

Viime kesä oli niin viileä, ettei päivänsini ‘Heavenly Blue’ meillä tehnyt kuin muutaman kukan. I. purpurea teki kukkia vaikka kuinka paljon, ihan syyskylmille asti.

Älkää ny vielä niitä päivänsinejä… Tehän ootte pitelemättömissä vielä nniden kanssa!

nimim. kerran kokeillut…

Päästin kylvövimmani irti näin hiihtoloman päätteeksi:

Tomaattia 12 laatua (mites täs nyt näin kävioho), kepasipulia, jättisipulia, purjoa (joko tänä vuonna onnistuisi?), isosamettikukka Vanilla, ahkeraliisaa, euroopanalppitähti, tulisalvia, neilikkaa, ryhmäsamettikukkaa.

Ulos valmistautumaan laitoin: idänkurjenpolvea, illakkoa, sormustinkukkaa, maariankelloa, varjoliljaa, akileijoja, tuoksuorvokkia, tuoksukeltakärhöä, kevätesikko, lewisiaa, muurikelloa, tarhakylmänkukkaa, merimiehen sydäntä (?) ja jotakin pientä särkynyttä sydäntä.

Pulassa tulen olemaan taimieni kanssa jos edes puolet taimettuu, mutta sou-not, se on sen ajan murhe sitten.

Minä olen kaupan ruokaherneistä idätellyt (valehtelematta 3 päivässä jo ainakin 5cm korkeaksi) herneenversoja salaatteihin ja leivän päälle. Ne on muutenkin nättejä, joten harjoitelkaapa herneiden esikasvatuksia jo nyt ja toukokuun loput versot suoraan maahan!

Ja siis niistä kuivatuista? Noi oliskin hyviä, nam.

Mulla on nyt ensimmäistä kertaa siemeniä kylvettynä. Muutettiin tammikuussa rivitaloon ja heti ekana keväänä tuli nyt ostettua kauhea kasa siemeniä, vaikka en edes tiedä mitä pihalta keväällä kasvaa naurua Hiukan jännittää, saanko kunnon kasveja aikaan...

Nyt mullassa on tomaattia, hernettä (keittiöön, keväämmällä laitan suoraan ulos), mustasilmäsusannaa ja pari daalian juurakkoa. Myöhemmin lykkään vielä aitoelämänlankaa ja paria erilaista auringonkukkaa. Daturan siemenet on vielä postissa matkaamassa.

Tänään laitoin multiin dianat, kesäpäivänhattu Prairie Sun, hopeavillakko, tarhaverbena ja nukenkaulus.

Eetenineevalta ihana kuva! Heti rupesi tekemään mieli vihreää raikasta, slurps!

Otin pikkuisen lapsenlapseni, ikä 1 v 9kk, tänään mukaan kylvöpuuhiin ja selitin, että näistä kasvaa sitten kukkia. Tyttö paineli siemeniä multaan ja selitti innoissaan: “kukka kiekuu”.

Hihhhh!!!

Multa loppu koulintamulta. viha

Kanatapaaminen oli innostava; nyt on orvokit koulittu ja amppelitomaatti kylvetty.

Olisko kokemuksia Petunian itämisestä?? Viimevuonna ostin jotain 1 e/pss 600 kpl petunian siemeniä ja itivät 4:ssä päivässä. Nyt ostin Lord Nelsonin siemeniä Petunia “Prism Scarlet”, kun halusin tietyn kokoisisa ja tietyn värisiä… ja ei idä ei. istutettu 17.2. Onko lajikkeilla itämisaika eroja? Kauan teillä muilla on itäminen kestänyt? Kaikki muut samassa kylvöalustassa ovat itäneet hyvin, jopa rosmariini:)