2009 Kylvöt, Suljettu

Tämän päivän ostokset: tiibetinkoirankieli, valkoinen kosmoskukka, kellukka (red dragon), höyhenheinä, tiikerinkaunosilmä, valkoinen kesämalvikki, tarhakehäkukka, kehäkukka Bronzed beauty ja lehtikaali.

Siis niiden sadan muun siemenpussin lisäksi. (Viekää hoitoon… kuuluisi oikeastaan tuonne toiselle palstalle…)

Ja siemenliikkeitä ei saa illalla sänkyyn mukaansa, mutta postimyyntiluettelot saa:):slight_smile:

Mä tykkään enempi lojua siemenhyllyn edessä ja räpeltää niitä pusseja. Saan paremman käsityksen siitä paljonko ja minkäkokoisia siemeniä pussukassa on.

(tuskin vanamokaan plantsun nimeämisestä itselleen taloudellista etua saa?)

Mulla kesti maksun jälkeen puolitoista viikkoa, ennenkuin siemenet Seemnestä tuli. Mut mä maksoinkin pankkisiirrolla…

Noissa ulkomaanelävien puutarha ohjelmissa oli joskus juttu et herneet kannattais esikasvattaa…Onko kukaan täällä kokeillu? Siis aikasin multiin ja pakkasten mentyä isohkot taimet kasvimaalle.

liisukka, eikö vahvistus tuu ennen kuin pitää maksaa?ihmetys

Oli ihan pakko kattoa kalenterista: Tilaus seemneen 28.1. Sähköposti sinne et mis viipyy vahvistus 2.2.(hätäinen ku olen). Vastaus samana päivänä et kohta tulee vahvistus. Sit ei mitään. Uusi utelu 9.2. ja siihen tuli vastaus samana päivänä vahvistuksen kera ja “maksuohjeet”. Maksoin pankin kautta 11.2. ja ilmoitus kirjatun kirjeen saapumisesta oli postilaatikossa 17.2.

Viime keväänä siinä mikä-se-nyt-oli englantilaisessa hyötykasvipuutarhaohjelmassa esikasvatettiin herneitä kasvihuoneessa sadevesikourusssa. Itselläni unohtui herneiden kylväminen ja vasta heinäkuun lopulla muistin.
Saunan takaa löytyi ränninpätkä, jonka siirsin kasvihuoneeseen herneiden esikasvatusta varten.
Herneet itivät kasvihuoneessa tosi nopeasti ja kun taimet olivat noin 20 senttisiä hivasin ohjelman ohjeiden mukaan kourun sisällön kasvimaalle.
- Ihan mukavasti ehdittiin herneitä saada, vaikka kesä oli tosi sateinen ja viileä.

En kyllä taitaisi viittiä herneitä esikasvattaa, kun on niin paljon muitakin jotka sen oikeasti tarvitsee. Ainakin täällä etelässä riittää kun toukokuun puolivälissä-lopussa kylvää maahan, laittaa harson päällä ja antaa vaan kasvaa. Heinäkuussa on sato valmis.

Vanamo kun “jäi kiinni” täällä oman kirjansa hehkuttamisesta niin väkisin tuli mieleen mullekin että mitähän nyt mainostaa… Olen kyllä just eri mieltä hänen kanssaan, esim. täällä ei kaupoissa ole muuta kuin ns. peruspersiljaa ja perusporkkanaa, ilman nettikaupoissa asiointeja olis aika köyhästi siemeniä. Ja minäkin tykkään lukea iltaisin sängyssä siemenluetteloita =) Ja jos vähän enemmän seuraisi meidän keskusteluja täällä niin noiden kylvöohjeidenkin tajuaisi olevan aika turhia.

Minä laitan aina kasvariin syksyllä tyhjiin kohtiin herneitä, ne ehtii silain nippa nappa tekeen jotain syötävää ja samalla tuottaan typpeä maahan. Mut tänä vuonna ajattelin et osan herneistä laittais wc-rulliin jo huhtikuussa ja siten vois saada pitemmän satokauden. Meillä kun on monta metriä sitä hernemaata jokatapauksessa.

Kyllä netissä on mukavampi roikkua kuin kaupan siemenhyllyillä. Netissä voi myös vertailla useampaa liikettä yhtä aikaa ja jopa ihan istuviltaan. Eikä pala pensaa ajella liikkeestä toiseen ja takaisin.

Jos on ulkomaisilla nettisivuilla, niin ei oo kieliongelmatkaan samalla tasoolla kuin myyjän kanssa. Jos ei nettisivulla jotain ymmärrä, niin heti voi kooklata. :-)

Tänään olen ollut reipas. Olen heittänyt ainakin KYMMENEN pientä tomaatin tainta roskiin kouliessani tomaatteja.... Nyyh, ajateltuani asiaa en taidakaan olla enää reipas. Asia on nyt vaan hyväksyttävä. Silti kaikki kaverini ja sukulaiseni tulevat saamaan tuliaisina tomskupuskia keväämmällä... Kuinka se on silti mahdollista?

Maanantaina koulin lisää tomaatteja ja paprikoita, katsotaan sit vieläkö olen yhtä tiukkana.

Vähän kovilla mielin pistelin minäkin petunian harvennustaimia menemään. Kyllä siinä tuli mieleen, että jos ne on ne kauneimman väriset… en saa tietää, mitä menetin… ( petuniat oli värisekoitus ) 10.jo purkitin varovasti pieniä, hentoja… loput harvensin, että saa paremmin erilleen vähän isompana… ehkö parin viikon päästä.

Alkaa olla toinen(vai onko jo kolmas?) erä petunioita tapettu. Yksi viavainen on tuolla hengissä enää… Ja toiset harventaa :wink: Onneks tiesin että kuoleevat kaikki joten ostin useamman pussin. Näistä jo muutama näytii ihan hyvältä…

Saipas inha daturakin liikettä siemeneen kun melkein kiehuvassa mullassa pidin pari päivää takan päällä. Pitkään se mullassa möllöttikin ilman mitään kiinnostusta heräillä.

Älä välitä, Tipilintu, saat minulta sitten jos nuo kaikki hurjimukset säilyy hengissä… viimeistään siinä vaiheessa, kun ovat isompia eikä mahdu mihinkään…

ahaa viherpeippo, te “puhuittekin” vahvistuksesta.

Juu, se tuli tilauksen lähettämisestä seuraavana päivänä.

Sen verran on flunssaa, ettei näköjään oikein aivot toimi…

Kysympä hassuja, en ole lukenut tätä ketjua läpi jos jossaki onkin tästä jo asiaa, mutta kun kaapista ei tällä hetkellä löydy taimi/kylvömultaa niin voinko käyttää löytynytty kestomultaa, vai sisältääkö liikaa lannoitetta, polttaako siis pienet taimet pilalle?
Taimimultaa olen aiemmin käyttänyt, mutta tuumailin kun nyt olisi pieni vapaa hetki ja innostus laittaa muutama ruukku siemeniä että kehtaanko edes kokeilla. Pitäisikö sekoittaa joukkoon hieman hiekkaa?

Lähinnä ajattelin päivänsinejä,kelloköynnöksiä muutaman laittaa

Minä laitan tänään kanssa päivänsinet multaan, ja ajattelin laittaa suoraan tavalliseen, ei siis kylvömultaan. Aiemmin en tiennyt, että pitäisi käyttää kylvöihin kylvömultaa, mutta onneksi siemenetkään ei tienneet! Ihan hyvin silti kaikki iti ja kasvoi. Ei kai se ny niin tarkkaa oo :smiley:

Jos sulla sattuu hiekkaa olemaan niin laita sitä mukaan. Sillä se kestomultakin vähän laimenee samalla ja taimet pääsee hiekkaiseen multaan paremmin juurtumaan.

Eikä, joko päivänsinetkin pitäs laittaa? Mikähän siinä on kun aikasempina vuosina olen vienyt päivänsinet ulos kun ilmat sallii, niin lehdet on lurpsahtanu ihan hetkessä, tuleeko niile jokin shokkitila ulosjoutumisesta? Vai pitäskö ne käyttää ensin ulkona vaan pikkusenaikaa?