2009 Kylvöt, Suljettu

Mulla on tämmönen viritelmä taimille. Muovi on sen takia, että eteinen on tänä keväänä ainut viileä paikka jossa voin kasvattaa taimia. Ovea kun auotaan niin saisivat aikamoista vetoa ilman muovia. Lämpöä eteisessä on keskimäärin 16-18 astetta. Luonnon valoa saavat sen mitä pienestä ikkunasta on tarjolla.

Aivan mahtava taimikko. Tekisi mieleni sanoa, että kateeksi käy, mutta en kyllä sano ainakaan ääneen.:slight_smile:

satuk-aan taimille tässä juttelin, mutta jäikin jo kovin etäälle.

Jaa juu ja unohdin kysyä, onko jollakulla kokemusta Viola rupestris rosean (suomennettu "hietaorvokki") siemenkylvöstä ja kasvatuksesta? Ajattelin tilata Jellittolta eka kertaa siemeniä, mutta myöhästyin siitäkin kimpasta...Tais olla siunaukseksi allapäin. Mutta sitten löysinkin monta kivaa orvokkia ihan Prismasta, nimittäin tämän hietajutskan, Viola koreanan, aprikoosin värisen perhosorvokin ja sitten vielä himalajanvuokon! Istutin viime syksynä mun vähän "vudländin"tapaiseen paikkaan Viola sororiaa, odorataa ja labradoricaa, jotain luonnonvaraisia suo- tai metsäorvokkia siinä olikin jo. Aion kerätä paljon muitakin pikkuorvokkeja siihen.

Olen aloittanut, olen aloittanut pomppivaa hymyä !! Ensimmäiset siemenet on saatu multaan. Heucheraa, purppura-alpia, verikurjenpolvea ja varjoliljaa (sitä violetinpunaista). Mennessä näkkee, miten niiden käy.

Jatkan huomenna akileijojen ja koristetupakoiden (mm.) kanssa. Voi että piristi, semminkin kun olen vielä toipilaana kovan flunssan - influenssaksi merlinille markkinoimani - jälkeen.

Sen siitä saa kun minut jätetään viikonlopuksi yksin. Kylvötouhut lähtivät hetimiten lapasista. Kasvatushyllykön kokosin toissapäivänä ja nyt purtiloiden määrä on lisääntynyt kasvavalla vauhdilla. On tämä vain niin mukavaa :slight_smile:

Kyllä tää on sterssavaa aikaa. Kun täältä lukee, mitä joku on taas kylvänyt, niin heti on kauhea miettiminen, että oonkohan minä sitä vielä multiin laittanut. Sitten siemenpusseja pleraamaan ja jos ei ole kylvetyissä, niin siinä sitä multasäkki taas pöllyää, kun rouva töpinöissään uutta siementä kasvuun yrittää.

Kyllä nyt taas tuntuu, että tämä porukka, itseni mukaan lukien, tarvitsis ainakin hehtaarin kokoisen lämpimän, valaistun kasvatus hyllykkö- metsän… nyt vielä lisää siemenöisiä postissa odottaa hakijaa…

Niijoo, pentti altistaa huonoille (?) vaikutteille meitä muuten niin järkeviä ihmisiä... Joukkohysteriaa

Vuokkis se pukkasi ilmoille varsinaisen pisnesidean. Ei luulisi olevan vallattoman vaikeaa löytää esmes pääkaupunkiseudulta tähän aikaan vuodesta tyhjillään olevaa tilaa, jonka saisi kimppavuokrattua penttiläisten elämäntuskaan!

Sinne menivät, valkoiset ja limenvihreät akileijat sekä - ta-daa - valkoiset ja limenvihreät koristetupakat. Mulle näköjään sopiikin paremmin tällainen vähän kerrallaan -tyyppinen kylväminen; ei revähdä paikat eikä nyrjähdä hermot. Eikä mene väritkään sekaisin…

tein seemneen tilauksen viikko sitten ja mitään vahvistusta ei ole tullut. onko tämä ihän tavanomaista? t. nimim. kieli pitkänä odottava

Kyllä mulle on tullut viimeistään seuraavana päivänä.

kääk! menen sinne heti kirjoittamaan.

Mulle tuli kans seuraavana päivänä, se ei muuta tartte kun sen että netti on käynyt hetken poikki kun lähetit tilauksen, silloin he eivät ole sitä saaneet mut kysäsäe ihmeessä =D

voi köntsä. lähetin sinne äsken postia, mutta tuskin lukevat sunnuntaina. olen ihan hermona, kun odotin niitä siemeniä. (Hullu?)naurua

Puutarhaliikkeistä esim. Plantagenista, löytyy samat siemenvalikoimat kuin siemenpostimyyntiliikkeistä, mutta myymälässä vain on paremmin aikaa katsella ja pohtia kesän valintoja. Nyt on hyvä aika laittaa narsissitupakaa ja hämähäkkikukkaa itämään, ne kun vaativat pitäkän esikasvatuksen niinkuin myös kelloköynnös ja keijunmekko.

Intopii, eikö teille mahtuis joku halli sinne tontin reunalle? jos vaikka käytäis vastapalveluna kaivamassa joku kukkapenkki pois alta? hihii…

Tänään meni vielä multiin Tiny Timiä ja Karpaattienkelloa. Ja nyt tuli STOPPI sisälle kylvettäviin. PAKKO HILLITÄ tai muuten eivät kevään mittaan mahdu kasvamaan missään! Enään en saa, en voi (enhän?)laittaa muuta kuin ulos kylmäkäsittelyyn siemeniä. Pakko odottaa toukokuuta. Sitten taas voi päässä hurahtaa ja kylvää ison määrän ulos hyötykasveja ja kesäkukkia!

Vanamo, oliko tuo taas mainos? Meinaan kun mun mielestä postimyyntiliikkeiden siemenluetteloita tai nettisivuja on paaaljon enemmän aikaa tutkailla kuin kiireisellä kauppareissulla siemenhyllyä. Eikä puutarhaliikkeisiin ole juuri muuta asiaakaan tähän aikaan vuodesta, pitäis ihan erikseen lähteä muutaman pussin takia.