Rohkenen aloittaa jo vuoden 2010 kylvöt -otsikon. Päättyvän vuoden ketjussa on jo yli 200-tuhatta viestiä.
Tilasin eilen ison satsin siemeniä mieheni epätoivoksi. Erityisesti työn alle tulevat erilaiset jouluruusut, keväämpää odottamaan tuli ihania perennasiemeniä. Perennalajikkeille, joille en edes tiedä suomenkielisiä nimiä. Olivat vain niin kauniin sinisiä ja oikean korkuisia - eli matalia. Jouluruusun siemenistä en katsonut yhtään vyöhykkeitä. Ensiksikin ne olivat ruotsalaiset vyöhykkeet ja olen päättänyt antaa tällä kertaa niille piut-paut. Isoin ongelma on kuitenkin idättäminen. Meillä on lunta ollut joka talvelle suojelemaan pahoilta pakkasilta. Sen sijaan etsiskelen seuraavaksi jostain vermikuliittia siemenille.
Onko teillä ehdotuksia mitä kasvattaisin illakoiden viereen? Jotenkin niiden suuret lehdet tuntuvat niin ylitsevuotavan suurilta enkä keksi vierustovereita. Entä mikä olisi helposti kasvatettava tumman liilan värisillä lehdillä varstettu kasvi, mielellään kokoluokassa 20-40 cm?
Kyllä siemenet ovat vastustamattomia kuvastoissa ja nettikaupoissa!
keijunkukassa on lajikkeita, joilla on tumman lilat (punertavat) lehdet.
Ovatko vaikeasti kasvatettavia? Löysin kolme ihanan näköistä: Blackberry Jam, Peach Flambe ja Licorice. Pitää varmaan etsiä siemeniä.
En tiedä löytyykö siemeniä ei vaikeita kasvattaa talvehtiminen voi olla vaikea joskus talvehtii hyvin ja joskus ei ollenkaan.
Sitten mikä tulee mieleen on ripsialppi siinä kanssa lehdet tummat koko noin 40cm
Ja leviää tosi tehokkaasti:D
Ei mulla ainakaan ole kumpikaan alppi levinyt ei tarha eikä ripsi leikkaan kyllä aina kukavanat pois ennenkuin pääsee siementään.
Onhan se illakokin aika hyvä leviään
Minnimi, vermikuliittia saa ihan rautakaupasta -tosin säkki on isohko, jotain 100 litraa, muuta äkkiäkös sen puutarhahommissa… Maksoi muistaakseni reilun 30 egee.
Minnimi, miten olisi värililjat niiden illakoiden viereen?
Minnimin perennapenkin suunnittelua voi jatkaa sille jo olevassa ketjussa "Perennat - yleistä asiaa" -osiossa ketjussa Perennapenkin suunnittelu. On siellä osiossa paljon muitakin varmasti sopivia ketjuja, mutta tuo nyt ihan ensimmäisenä tuli mieleen. Jätetään tämä niille siemenien kylvöille pääosin
Nuu, paljonko vermikuliittia tarvitset. Olen menossa huomenna multaostoksille ja vermikuliittisäkki tulee mukaan. Jos et ihan puolta säkkiä tarvitse, voin laittaa sulle tuosta säkistä tulemaan.
Tähdikki ei minulla ole tarvetta vermikuliitille, taisi olla minnimi tuossa alussa kun siitä puhui. Minulla on sitä tuolla iso säkki omasta takaa, menee niin vähän. Kiitos kuitenkin ystävällisestä tarjouksesta!
Meikäläinen suoritti tänä iltana aivan armottomat kylvötyöt ja nyt on monta purkkia kaikenlaista mukavaa menossa kylmäkäsittelyyn. Ehkä kuitenkin näin aluksi varastoon, missä on sellainen +3-8 astetta. Taitais kylvökset jäätyä möhkäleiksi nyt…olivat sitten lumen alla tai ei. Erityisen innolla odotan esikoita, jota kylvin useampaakin lajiketta (minkä värisiä…sitä ei tiedä kukaan). Lisäksi mm. varjoliljaa, kultapalloa, kulleroa, paratiisililjaa ja köynnösukonhattua. Kaikki siemenkirjeistä tai siemenvaihdoista. Jokaista lajia on vain se yksi purkki (= muutama siemen), joten kaikki peukut ja varpaat pystyyn, että onnistuisivat!!
minnimi, oisit tarttunut tarjoukseen, vaihdetaan vain nimi. Miten kummassa luin Nuun viestiä, vaikka selvästi on minnimin kirjoitus.
Hyvä kun on vermikuliittia, sitä tarvitsee paljon. Ei kaikista paikoista saakkaan sitä.
Tiedustelisin mistä te sitä vermikuliittia ootte saaneet,tai mistä mä saisin.
Eräs taimiston omistaja viime kesänä katto mua pitkään ja sanoi ettei sitä myydä kuin ammattikäyttöön.
Vermikuliittia myydään rautakaupassa. Ostin vuosi sitten säkin, muistaakseni 10 kg ja maksoi 43 e. Soittele rautakauppoja ja vertaa hintoja.
Nuu, anteeksi, tämä kysymys tuli tänne lähinnä sen takia, että haluan kasvattaa ne siemenestä. Korjaan heti tapani.
Hain eilen vermikuliittia, säkki maksoi 39e. Nyt menevät jouluruusun siemenet työn alle.
Kumpi on “parempi”, vermikuliitti vai perliitti. Onko jollakin kokemuksia molemmista?
hoyabella ehti jo vasta lyhyesti ja ytimekkäästi. pitempää tekstiä löytyy esim näistä kahdesta viestistä
yksi ja kaksi
Vein kanssa tänään jo aikaisemmin kylmäkäsittelyyn kylvämäni siemenet kasvihuoneeseen ja peitin lumella. Laitoin ne jo marraskuussa kosteaan multaan ja veneen alle kun kellaria/ varastoa ei tähän hätään ollut. Saas nähä kuin plikan käy. Eka talvi nääs…