Taisin ostaa K-lasta Turuus käydessäni…
Täytyypä kattella, kiitos!
Nopsis, muista että K-lassa ne ovat aika hintavia, halvemmalla saa varmaan muualtakin.
Painepullo minullakin ollut jo vuosia
Ostin sumupullon Rautiasta ja koska se on tarkoitettu myrkkyjen sumutukseen, niin löytyi tietysti myrkkyhyllystä.
Varmaan kaikki paljon suihkuttelevat hommaavat sen jossain vaiheessa harrastustaan, oletan.
Minä olen ostanut tähän asti Lidlistä painepulloja, mutta niitä menee rikki monta kesässä. Seuraavaksi ostan Honkkarista, kun mennään käymään. Wurthin pullo kestää kuulemma vuositolkulla, vaikka sillä sumutettaisiin liuottimia.
Mun Honkkarin pullo lakkas toimimasta, kun käytyn siinä Neem-öljyä. Ostin uuden Stockalta.
Käytetäänkö sitä Neemiä tuholaistorjunnassa?
Mulla alkaa tulla uskonpuute noiden orvokkien kanssa. Mihin ihmeeseen ne kaikki laitan sekä annan?!
Mitä tein väärin kun kaikki orvokit ja tomaatit jotka olivat itäneet ovat kuolleet? Kuivuivat sellaisiksi ohkasiksi ja mätänivät/katosivat. Voiko olla liiallisesta kosteudesta?
Tai taimipolte? Märässä ei kyllä mikään viihdy (paitsi riisi:)
Ei multa märkänä ollut . Ainakaan niin paljon kuin riisin viljellyssä
. Kastelin sen istuttamisen yhteydessä ja laitoin istutuslaatikon kannen päälle. Se pitää kosteutta niin hyvin, että se pysyi koko ajan kosteana. Mutta ei märkänä.
Mikä tuo taimipolte on?
Taimipolte on maassa elävä sienitauti. Varsinkin liiassa kosteudessa ja/tai kylmässä se herkästi iskee pikkutaimiin ja tappaa ne.
Paras kotikonsti sen estämiseen lienee esim. hiekkaa mullan pinalle ja vain altakastelu. Itse olen tänä vuonna kokeillu oikein laimeaa Atamon-vesi kastelua. Tuloksista en vielä osaa sanoa.
Jos haluaa täysin steriiliä kasvualustaa, niin multa ohuena levynä pellille ja uuniin ainakin 80 asteeseen 20 minuuttia. Toimii, mut mulle aivan liian vaivanloista =DD!
kuoleeko se sieni jos multa pääsee kuivahtamaan? Vai jääkö elämään mullassa ja tappaa kaiken mitä siihen istutan?
Se multa kannattaa heittää pois.
Älä sitä ny ainakaan taimille uudelleen käytä. Mut säästä kesää varten ja kohennat sillä ulkoistutuksien kukkapenkkejä, niihin se kelpaa oikein hyvin. (Maassa elää jos jonkun näköstä sienikasvustoa, mm. sitä taimipolte-sientäkin)
Ellet sitten viitsi alkaa sitä multaa kuumentamaan =).
Voi EEEEEEEEEEEEEEI. Käytän sellaista isoa istutuslaatikkoa. Siinä on kolme pitkää istutusruukkuriviä. Istutin osaan niistä uusia siemeniä ja osaan koulittuja tomaatteja ja orvokkeja. Nyt ne tomaatti- ja orvokkiruukut jäävät tyhjiksi kun en pääse vaihtamaan multaa.
Ne kaikki ruukut ovat toisissaan kiinni. Jos nostan sen koko rivin sieltä niin saattavat muut itäneet viottua. Toivottavasti se sieni ei leviä muihin ruukkuihin.
Onnistuisko että kaivat vaikka lusikalla ne vanhat mullat pois? Mulla on kans semmonen kylvösysteemi että ruukut on kiinni toisissaan ( ja se on hanurista) ja en muuta keksiny ku ruokalusikka systeemin
No nyt sit ainakin tuuletat, eli pidät kantta raollaan jos siinä sellanen on, ja kastelet vain alakautta. Ja varoen, ettei tule liikaa märkyyttä.
Vieläkin voit varovasti, esim. pikkulusikalla, laittaa hienoa hiekkaa mullan pinnalle. Nosta systeemi johonkin missä on lämmintä tai laita vaikka lamppuviritys siihen yläpuolelle. Tavis hehkulamppukin lämmittää hyvin mullan pintaa. Mulla on siinä purkkien reunojen päällä lämpömittari, et näen lämpötilan, mikä valoista tulee. Hyvin ovat itänen tavisvalon lämmössä (eikä ainakaan vielä ole taimipoltetta tänä vuonna) kun mittari näyttää sellasta 20 astetta.
Siitä Atamon kastelusta. Laitoin veitsenkärjellisen Atamonjauhetta 1,5 litraan vettä ja kastelin jokaisen ruukun yläkautta lorauttaen jonkunverran sitä vettä. Pitäis vissiin auttaa kanelihomettakin vastaan.
Siitä kanehomeesta vasta riesaa viime vuonna olikin, vaikka se onkin vaaratonta, luulisin. Vielä ei oo sitäkään ilmaantunut, eikä pikkukärpäsiä.